922 läst ·
5 svar
922 läst
5 svar
dimbara lysrör?
Hej!
Kan någon förklara processen i dimbara lysrör? Jag trodde man "antände" gasen i lysröret för att få den att lysa. Jag vet att man måste ha ett speciellt HF don men lysrören är väl detsamma?
/tacksam för en förklarning
Kan någon förklara processen i dimbara lysrör? Jag trodde man "antände" gasen i lysröret för att få den att lysa. Jag vet att man måste ha ett speciellt HF don men lysrören är väl detsamma?
/tacksam för en förklarning
Lysröret har elektroder i ändarna, när det lyser går en ström av elektroner från elektroderna genom gasen inne i röret.
För att elektroner ska kunna lämna elektroderna krävs att de är glödande, precis som katoden i ett gammalt radiorör. Därför är elektroderna utformade som glödtrådar, ungefär som glödlampor.
När du dimmrar ett lysrör sänker du temperaturen på elektroderna/glödtråden, den avger då mindre elektroder och lysröret lyser svagare.
För att elektroner ska kunna lämna elektroderna krävs att de är glödande, precis som katoden i ett gammalt radiorör. Därför är elektroderna utformade som glödtrådar, ungefär som glödlampor.
När du dimmrar ett lysrör sänker du temperaturen på elektroderna/glödtråden, den avger då mindre elektroder och lysröret lyser svagare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Vad är det som håller elektroderna glödande? Det går ju ingen ström igenom dem när röret är tänt, eller?
... och elektroderna behöver inte alls vara glödande som i ett radiorör. Ett radiorör är lufttomt och för att fylla det med elektroner så måste man värma katoden så att elektronerna i katoden frigörs och sedan kan accelereras mot anoden i det i övrigt tomma utrymmet. Ett lysrör innehåller en gas som joniseras så att elektronerna i gasen frigörs (och även återbinds varvid ljuset avges). Innan gasen har joniserats så leder lysröret ingen ström. För att starta joniseringen kan man antingen värma elektroderna för att tillfälligt frigöra elektroner i katoderna eller så kan man lägga på en tillräckligt hög spänning för att lura ut elektronerna från gasen själv. Men när den väl tänt behövs varken värme eller särskilt hög spänning längre.
Klicka här för att svara