Finns det några bra dimbara lågenergilampor med vanlig glödlampsfattning (E27)?

Ja, det finns några få tex E8331210 DULUX EL DIM 20W E27 20W E27

Tack! Ska kolla på dom.

Som hederlig svensk så testade jag att köpa en sån här Dulux El DIM för 200 spänn. Lite dyrt kanske men vad gör man inte för att spara miljön. Dessutom så ska ju mina gamla fina hederliga glödlampor förbjudas. Det står i Osrams produktblad att denna lampa ska funka i "alla glödljusapplikationer". Inte ett ord i produktbladet om att den inte skulle funka med vissa dimrar. Jag har en svindyr ELJO transistordimmer för trappkoppling.

Naturligtvis funkade det inte, det blinkade som ett disco. I en odimmad lampa lyser den däremot som en supernova.

Nu åker jag och bunkrar upp med glödlampor. 200 stycken borde bli lagom. Jädra EU-politiker.

Måste ha en framkantsstyrd dimmer för OSRAMs lågenergilampor. tex. ENSTO

spinout skrev:
Måste ha en framkantsstyrd dimmer för OSRAMs lågenergilampor. tex. ENSTO
Intressant, visste jag inte. Kan man få tag på dem i lekmannahandel någonstans i Skåne?

Universaldimmers brukar kunna klura ut vilken typ av last det är för att styra på bak eller framkant. En LE-lampa kanske inte är tillräckligt enkel att klura ut för dimmern, därav diskoeffekten?

Kanske går med en universaldimmer? Ringde Osram och de rekommenderade Ensto iaf. Den är ju endå 3ggr billigare än eljo´s universaldimmer

Om man vill sluta med glödlampor så tycker jag att det är mycket bättre att köra med halogenlampor med E27-sockel istället för den här dimbara lågenergilampan. Såna kan man få för 20 kr styck numera. Energibesparingen blir inte lika stor men man vet att det fungerar med dimmer utan strul.

Än en gång samtliga halogenlampor är glödlampor. Och när vi är inne på glödlampor och halogen så nått som verkligen är slöseri med el är dom infällda halogen spotlighten. För att i låt säga vanligt rum där man med en vanlig glödlampa på 60 Watt i en vanlig armatur får ett bra ljus måste man, med infällda halogenlampor, ha minst 4 st 50 Watts lampor för att få samma belysningsnivå i rummet. Rent generellt måste man ha 3-4 gånger så mycket Watt/m2 för att få samma belysningsnivå.

elmont skrev:
Än en gång samtliga halogenlampor är glödlampor. Och när vi är inne på glödlampor och halogen så nått som verkligen är slöseri med el är dom infällda halogen spotlighten. För att i låt säga vanligt rum där man med en vanlig glödlampa på 60 Watt i en vanlig armatur får ett bra ljus måste man, med infällda halogenlampor, ha minst 4 st 50 Watts lampor för att få samma belysningsnivå i rummet. Rent generellt måste man ha 3-4 gånger så mycket Watt/m2 för att få samma belysningsnivå.
Fast å andra sidan så är det snyggare med spottar än en vanlig glödlampa. ;)

//Patrik

Och för 200 spänn får man en massa el och ett gäng lampor på det.

Man måste vara på gränsen till galen för att ge 200 för EN lampa. Totalekonomiskt är det iaf helt förkastligt särskilt om man nu har lampan dimmad då effekten avtar betydligt när man dimmar en lampa (vanlig glödis alltså).

20 spänn extra på en LE lampa kunde jag köpt men detta är ju löjligt.

Kan ju inte hålla med om att spottar är särskilt snyggt, en snygg armatur har betydligt större designpåverkan på ett rum. Spottar är en modefluga som kommer att gå över då folk upptäcker att "alla" har dom. En liknande modenyck som är på overgående här där jag bor är dom termos liknade ytterbelysningarna med upp och ner ljus som sedan nått år sitter på nästan alla nya hus. På dom allra senaste projekten har husägarna sagt att "vi tänkte ta "termosar" men nu har alla så vi vill hitta nått annat".

Har labbat en del med belysningnivåer med spottar och främst via studenter på gymnasiets elutbildning och kommit fram till att 12 v downlight är dubbelt så effektiva och med osrams irc teknik upp till tre ggr starkare än nätspänningshalogen.
Men givetvis inte alls i klass med ngt frilysande.

Men säger en del om nätspänningshalogenens effektivitet.

När det gäller ersätaren för glödlampan har philips en glödlampa med inbyggd trafo i sockeln (e27) som skall vara 50% effektivare än glödlampan jämfört men nätspänningshalogen som är 30% effektivare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.