Hej,
Byter ut undergolv i v-rummet i äldre hus med plankstomme och ser att varken golvbjälkarna eller det gamla golvet är fäst mot ytterväggarna, dvs enbart mot syllen. Kan tänka mig att man gjorde så tidigare pga rörelser i väggarna.
Golvspånskivorna kräver en ytterregel enligt instruktion och jag vill ogärna fästa golvet mot väggen av ovannämnda anledning.
Frågan är då - vad gör man, skippa regeln eller krångla till en lösning?

Jag hade nog kortlat mellan golvåsarna jäms med väggen. Lite osäker på hur man bäst hade fäst kortlingarna om du inte vill fästa dem i vägg eller syll. Kanske kan man använda vinkeljärn eller skråskruva. Jag hade inte struntat i att ge golvspånet någon sorts stöd inne vid väggen i alla fall.

D DaLjo skrev:
Hej,
Byter ut undergolv i v-rummet i äldre hus med plankstomme och ser att varken golvbjälkarna eller det gamla golvet är fäst mot ytterväggarna, dvs enbart mot syllen. Kan tänka mig att man gjorde så tidigare pga rörelser i väggarna.
Golvspånskivorna kräver en ytterregel enligt instruktion och jag vill ogärna fästa golvet mot väggen av ovannämnda anledning.
Frågan är då - vad gör man, skippa regeln eller krångla till en lösning?
Hej,

Intressant frågeställning, kom ni fram till någon lösning på detta?

Det blev reglar utmed väggarna men fästa i bjälkarna, tog en evighet men det gick.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.