9 531 läst ·
73 svar
10k läst
73 svar
Dilemma, amortera eller nytt värmesystem
Kanske med LVVP om du gör mycket själv. Med en firma tror jag det blir väldigt tight. Men det beror helt på hur många radiatorer du ska ha. Såg nån riktsiffra på runt 8000 per element. Tror det billgaste du kan komma runt på är en ny effektiv Luft/Luft på ett bra ställe i huset. Jag klarar mig på en sån på 160m2. Har inte startat mina element mer ån nån gång på 6 årD Dashio skrev:
Jag är i en liknande situation som dig, fast vi har bott i huset ca 1,5 år. Huset hade vid köp vattenburet men med elpanna och sedan en luftvärmepump med inte en helt ideal planlösning för det sistnämnda (många rum). Jag funderade så länge på bergvärme vs luft vatten att till slut var vintern här (Göteborg) och det funkade riktigt bra att bara köra luftvärmepumpen, så bra att annan renovering fick gå före. Komforten är ju dock riktigt kass, det blir dragigt utan värme under fönstren och alla dörrar måste som minst stå på glänt för att värmen ska kunna spridas. Det krävs 24-26 graders inställning på luftvärmepumpen i vardagsrummet för att hålla 19 grader i sovrummen längst bort och de få dagar vi har med - 10 eller lägre så kör vi elvärme några timmar i vissa rum om det blir för rått. Detta är väldigt ekonomiskt och funkar utan problem förutsatt att du har en vettig värmepump (förenklat, något känt märke), vi har en 15 år gammal Mitsubishi pump.
Eftersom komforten suger blir det ju bergvärme på sikt, men det blir nog efter ett altanbygge, ny fasad och nytt kök. Mitt råd är att vänta med investering och att ha pengarna på banken redo närmsta tiden för ett snabbt beslut om du ändrar dig. Räntan är ju verkligen försumbar! Jag hade 250tkr i blancolån för att vara redo när jag funderade och räntan där är ju till och med försumbar i sammanhanget.
Vi har också spädbarn btw, lätt att nojja i onödan. Man kan ju vända på det; sval temperatur i sovrummet minskar ju faktiskt risken för plötslig spädbarnsdöd
Eftersom komforten suger blir det ju bergvärme på sikt, men det blir nog efter ett altanbygge, ny fasad och nytt kök. Mitt råd är att vänta med investering och att ha pengarna på banken redo närmsta tiden för ett snabbt beslut om du ändrar dig. Räntan är ju verkligen försumbar! Jag hade 250tkr i blancolån för att vara redo när jag funderade och räntan där är ju till och med försumbar i sammanhanget.
Vi har också spädbarn btw, lätt att nojja i onödan. Man kan ju vända på det; sval temperatur i sovrummet minskar ju faktiskt risken för plötslig spädbarnsdöd
Jättehög konsumtion under sommaren!D Dashio skrev:
I vårt hus gör vi av med en tredjedel av deras förbrukning, allt eluppvärmt men vatten via värmepump.
Det låter som extremt hög konsumtion. Bodde tidigare i ett hus byggt på 40-talet och tillbyggt på 70-talet. Ungefär samma ytor. Vi hade en total förbrukning på ca 12000 kWh om året. Sommarmånaderna bara 400-500 kWh.
Vi hade LLVP och elradiatorer som fick stötta när det blev för kallt. Eldade 3-4 kbm om året i köket. Planlösningen var dock rätt bra för LLVP, den blåste genom vardagsrum och kök (där kaminen stod) vidare genom hall där alla sovrummen hade dörr in. Det blev kanske 3 grader kallare i sovrummen än i kök/vardagsrum och det passade rätt bra.
Hade även ett garage på dryga 30 kvm där det satt en enkel Jula-pump som höll frostfritt.
Vi hade LLVP och elradiatorer som fick stötta när det blev för kallt. Eldade 3-4 kbm om året i köket. Planlösningen var dock rätt bra för LLVP, den blåste genom vardagsrum och kök (där kaminen stod) vidare genom hall där alla sovrummen hade dörr in. Det blev kanske 3 grader kallare i sovrummen än i kök/vardagsrum och det passade rätt bra.
Hade även ett garage på dryga 30 kvm där det satt en enkel Jula-pump som höll frostfritt.
Som de flesta sagt, bo in er ordentligt. Leta efter drag! Kanske finns det någon riktigt dåligt isolerad vägg som stjäl all värme, dåligt drevade fönster. Nu ligger ju Stockholm halvvägs till Norrland, men under sommaren så är det ju bara varmvatten, ventilation, kyl/frys och belysning som drar ström. Antingen måste de ju ha duschat i timmar eller drivit någon form av bitcoin-mining. Köp någon elmätare och försök hitta ev energitjuv, kanske är kyl/frys jättegammal och drar mängder med el? Tillsatsvärmen i ventilationen kanske låst sig på (hände min granne, han fick plöstligt 2000kWh högre elförbrukning en månad.). Luft-luftvärmepumpen kanske står på Auto som någon skrivit, då kyler den och värmer om vart annat och all vinst går förlorad.
Det är tveksamt om det finns någon mer ekonomisk värmekälla än luft-luftvärmepump idag, köp en till och ställ i vardagsrummet..
Vi gör av med en tiondel av deras förbrukning och då värmer vi vatten med el/solvärme och huset med luft-luftvärmepump, i soliga och varma Skåne
Det är tveksamt om det finns någon mer ekonomisk värmekälla än luft-luftvärmepump idag, köp en till och ställ i vardagsrummet..
Vi gör av med en tiondel av deras förbrukning och då värmer vi vatten med el/solvärme och huset med luft-luftvärmepump, i soliga och varma Skåne
Jag skulle också säga att det bästa är att bo in er INNAN ni beslutar åt något håll. Då har ni bättre underlag på vad ni förbrukar och hur ni vill göra.
Vi har direktvärmande element plus luftluftvärmepump. Är ni flitiga med kaminen kan ni nog komma ner bättre än oss. Vår kåk är 105 kvm, ett plan. Pumpen igång hela vintern på värme. Vi håller ca 25 grader i huset p.g.a. vår äldsta son vars förkylningsastma blir bättre med hög värme... Dyraste elräkningen brukar vara januari på runt 4000 kr. Sommartid runt 1500 kr - då med pumpen inställd på kyla eller avfuktning. Nu ska vi flytta p.g.a. tillökning i familjen, så ett byte är inte akutellt här, men annars hade vi nog i nuläget amorterat framför byte av värmesystem.
Vi har direktvärmande element plus luftluftvärmepump. Är ni flitiga med kaminen kan ni nog komma ner bättre än oss. Vår kåk är 105 kvm, ett plan. Pumpen igång hela vintern på värme. Vi håller ca 25 grader i huset p.g.a. vår äldsta son vars förkylningsastma blir bättre med hög värme... Dyraste elräkningen brukar vara januari på runt 4000 kr. Sommartid runt 1500 kr - då med pumpen inställd på kyla eller avfuktning. Nu ska vi flytta p.g.a. tillökning i familjen, så ett byte är inte akutellt här, men annars hade vi nog i nuläget amorterat framför byte av värmesystem.
Ja luftvattenpump är drt vettigaste i så fall. Bvp är dyrt och vad som många glömmer är att grejorna kan gå sönder under tiden. Det plussar ju på återbetalningstiden.D Dashio skrev:Tack! Då huset redan är litet som det är så får jag tyvärr inte plats med det. Annars hade det självklart varit ett alternativ. Det är främst att det skulle ta alldeles för många år att räkna hem bvp som gör mig lite "orolig" att det inte är värt det utan att det lutar mer åt LVVP i mitt fall men det får nog bli senare.
Det är extremt dyrt beräknat. Jag har bott i hus i en stad som har kallare vintrar än stockholm och mina el-räkningar blev inte så höga som du beskriver. Jag hade bara el-element (direktverkande el) och huset var på 130 kvm boyta. Undrar om du har utomhuspool som drar mycket som antifrost under vinterid? Kan inte tänka mig att El ska kosta 4500 kr per månad för att värma upp 90 kvmD Dashio skrev:Står inför ett dilemma och tänkte höra er input.
Vi har precis köpt ett hus som befinner sig i Stockholm. Huset är 90kvm+30kvm bo- och biyta där hela huset drivs med direktverkande el. Utöver har den luft/luft VP, kamin och 9st radiatorer. Vi har tillträde av det nya huset 1 Juli så allting kommer att vara väldigt nytt för oss. Vi har frågat de befintliga ägarna vad de betalar i el varje månad och det landar någonstans mellan 1500-2500kr under sommarmånaderna och ca 4500kr/mån under vinterperioden. Vi kollar på att byta värmesystem(antingen till bergvärme eller lvvp). Det fanns med en gammal energideklaration som inte räknade med kaminen och LVVP så jag har nu frågat ägarna vad de har för förbrukning(återkommer)
Idag ligger vi 200kkr till att gå ner till 2% amortering och i siffror diffar det på ca 4400kr varje månad(mellan 2% och 3%). De 200kkr har vi i dagsläget och frågan är numera vilket som är det smartaste valet. Att antingen gå ned 2% amortering och spara så att man har råd med att byta värmesystem eller att byta värmesystem(det blir trots allt lite billigare med elen) men leva "knapert". Avgifterna med ränta och amortering kommer närma sig runt 20k i vilket är en stor del av frugans lön(hon kommer att ha 5k kvar).
Sorry ifall jag är otydlig någonstans, ville försöka hålla mig kort samt informativt. Vad tror ni?![]()
Jag och maken har ända sedan vi träffades haft ett gemensamt konto där vi betalar in efter förmåga. Om han har dubbel lön mot vad jag har så betalar han in dubbelt så mycket.D Dashio skrev:Jo då, vi har ca 250k buffert som vi egentligen inte vill röra utan det är för verkligen superakuta grejer. De ytterligare 200kkr som nämns ovan sålde vi mest för att kunna komma ned till 2% utan att egentligen rådfråga men det kändes bäst när jag tog mig själv på magen hehe.
Men du har rätt, på sikt kommer vi ändå ner till 2%(efter 13 månaders amortering för att vara exakt) och då har vi hunnit att bo där i över 1 år och har nog lite mer information kring hur vi skulle vilja renovera.
Nope, vi har gemensamt 100%. Givet att vi fortsätter med 3% så skulle 20k vara ränta och amortering och då tänkte vi att utöver 5k så lever vi även på min lön(får ut ca 30k efter skatt) men då kvarstår andra avgifter för drift och underhåll. Om jag nu tänker efter så går egentligen så går numera hela hela hennes lön till sparande och min lön lever vi på så det kanske inte blir en sådan stor skillnad trots allt.
Inbetalningar till kontot görs när det är mindre än 5.000 kvar, typ. Inte nån viss datum. I dagsläget betalar jag in 7.000 och han 10.000. Pengarna som finns på det gemensamma kontot är till för just gemensamma utgifter, allt med mat, hus och hem och barn. På så vis får var och en ändå behålla lite pengar som sina egna att göra det man vill för. Köpa kläder och sånt.
Risken i mina ögon är att om/när din fru nu är föräldraledig så får hon inga pengar över att styra över själv och det är ingen kul känsla.
Snackas mycket om kaminen.Tittar man på bilden ser det mest ut som en prydnad för radhusfolk som pga. socialt tryck måste "myselda". Ska du köpa ved till kaminen i säckar blir det knappast billigare än direktel. Räknade en gång ut energiinnehållet i säckved och eldningspellets och det utföll till pelletsens fördel. Räknar vi också in verkningsgrad och indragen kalluft genom fönsterspringor när kaminen eldas så blir det knappast någon vinst att elda kamin.
Väntar du tillökning är det ju direkt olämpligt att elda kamin då kamineldning även inomhus avger kraftigt cancerogena gaser. De flesta som rökte när jag var ung har redan dött, ofta av lungcancer.
Skrönan om att gamla kylskåp och frysar drar alldeles oerhört fantastiskt mycket el och måste bytas var ett försäljningstrick.
Drar kylskåpet lite mer el än ett nytt så blir den försumbart lilla extra elförbrukningen värme och det var ju värme som behövdes.
Värmer i stort sett hela huset 135 kvm med en Panasonic NZ35 luftvärmepump, Lite tillskott från pelletspannan i sovrum om de hålls stängda och i källaren som hålls vid 12 grader. Den löjliga braskaminen eldar jag aldrig i fastän gratis ved finns.
Elförbrukningen var mellan 1200 och 1600 kWtim per månad i vinter och det ger väl en elkostnad på 1800 - 2500 per månad
Väntar du tillökning är det ju direkt olämpligt att elda kamin då kamineldning även inomhus avger kraftigt cancerogena gaser. De flesta som rökte när jag var ung har redan dött, ofta av lungcancer.
Skrönan om att gamla kylskåp och frysar drar alldeles oerhört fantastiskt mycket el och måste bytas var ett försäljningstrick.
Drar kylskåpet lite mer el än ett nytt så blir den försumbart lilla extra elförbrukningen värme och det var ju värme som behövdes.
Värmer i stort sett hela huset 135 kvm med en Panasonic NZ35 luftvärmepump, Lite tillskott från pelletspannan i sovrum om de hålls stängda och i källaren som hålls vid 12 grader. Den löjliga braskaminen eldar jag aldrig i fastän gratis ved finns.
Elförbrukningen var mellan 1200 och 1600 kWtim per månad i vinter och det ger väl en elkostnad på 1800 - 2500 per månad
Då ska jag ta en funderar i samband med att jag bor där ett år och sparar in. Har kollat runt och det verkar som du säger att firmor tar 5-8k per radiator ink dragning så det måste man också ta hänsyn till. Men hur många LVVP har du då?J jojje.kalmar skrev:Kanske med LVVP om du gör mycket själv. Med en firma tror jag det blir väldigt tight. Men det beror helt på hur många radiatorer du ska ha. Såg nån riktsiffra på runt 8000 per element. Tror det billgaste du kan komma runt på är en ny effektiv Luft/Luft på ett bra ställe i huset. Jag klarar mig på en sån på 160m2. Har inte startat mina element mer ån nån gång på 6 år
Jaha oj? 24-26 grader? Men vet man ifall den drar mer energi i förhållande till 22grader? Är det linjärt eller mer exponentiellt kan man ju fråga sig.M Muuuuurtin skrev:Jag är i en liknande situation som dig, fast vi har bott i huset ca 1,5 år. Huset hade vid köp vattenburet men med elpanna och sedan en luftvärmepump med inte en helt ideal planlösning för det sistnämnda (många rum). Jag funderade så länge på bergvärme vs luft vatten att till slut var vintern här (Göteborg) och det funkade riktigt bra att bara köra luftvärmepumpen, så bra att annan renovering fick gå före. Komforten är ju dock riktigt kass, det blir dragigt utan värme under fönstren och alla dörrar måste som minst stå på glänt för att värmen ska kunna spridas. Det krävs 24-26 graders inställning på luftvärmepumpen i vardagsrummet för att hålla 19 grader i sovrummen längst bort och de få dagar vi har med - 10 eller lägre så kör vi elvärme några timmar i vissa rum om det blir för rått. Detta är väldigt ekonomiskt och funkar utan problem förutsatt att du har en vettig värmepump (förenklat, något känt märke), vi har en 15 år gammal Mitsubishi pump.
Vi har också spädbarn btw, lätt att nojja i onödan. Man kan ju vända på det; sval temperatur i sovrummet minskar ju faktiskt risken för plötslig spädbarnsdöd![]()
Jo det börjar mer och mer luta åt att invänta faktiskt. Va? Har blancolån försumbar ränta? Har alltid fått för mig att blancolån har >10% ränta?
Tack! Man nojjar sig lätt när de ska börja krypa på golven och det är lika kallt ute som inne haha.
Jaha? Det visste jag faktiskt inte
Jaha? Oj! Det ska vi definitivt se över. Får jag fråga, vatten via värmepump. Innebär det att du har luft vatten då? Jag tror att mitt vatten är uppvärmt via el om jag inte missminner mig.Byurn skrev:
Jo, nu när flera verkar ha påpekat det om att sommarmånaderna går hett till blir man en aning fundersam vad detan bero på. Men 12Mwh om året är verkligen väldigt lite då jag läste att normal årsförbrukning brukar landa på 20kJ jliljeha skrev:Det låter som extremt hög konsumtion. Bodde tidigare i ett hus byggt på 40-talet och tillbyggt på 70-talet. Ungefär samma ytor. Vi hade en total förbrukning på ca 12000 kWh om året. Sommarmånaderna bara 400-500 kWh.
Det var ju riktigt bra!