D Dashio skrev:
Jaha jag tänkte faktiskt på att den kan låta så mycket?

En fråga som jag har är ifall det går att koppla på en till LLVP utan att ha en extra separat utedel?
Tack! Det var ett bra tips verkligen! Men att ställa den på värme gör man under vintertid antar jag och så kör man auto under sommaren va?
Vi har den på värme på vintern och avstängd på sommaren, möjligen kyla om det verkligen blir varmt. Får se om vi tänker annorlunda nu när vi har solceller.

Det finns modeller som går att ha två innedelar till.

• Gilla
Dashio
  • Laddar…
D Dashio skrev:
Kan man montera in en till LLVP mellan kök och vardagsrum utan att behöva en ytterligare utedel? Tänker att man kanske kan "förlänga" den befintliga som sitter i köket idag eller tänker jag fel? :)

Det var ju riktigt bra! Fick ägarens förbrukning och där kan man ju se att deras förbrukning snittar på runt 2200kwh under kallaste månaderna.
Tack! Ska definitivt ta med mig det! :)
Du kan nog inte montera till en extra innedel till nuvarande luftvärmepump, det krävs speciella uteenheter till det.
Heat läge på vintern och cool på sommaren om du vill kyla. Auto rekommenderar nog ingen att använda.

• Gilla
  • Älska
Dashio och 2 till
  • Laddar…
D Dashio skrev:
Tack! :D

Hur menar du? OM vi inte betalar in handpenningen så kommer vi att ha 3% amortering och frugans lön kommer att gå åt att amortera. Jag tänkte att det OM man inte ska renovera någonting så kanske det är smartare att betala in de 200k och gå ned 2% eller tänker jag fel? :)
Då har man lite mer att spara varje månad och kan välja själv lite grann vilken hink man ska spara det i.
Det är ett vägval och till sist är det bara ni som avgör. Jag tycker du tänker klokt förutsatt att ni har en annan buffert avsatt.

Har ni inte en annan buffert efter de 200k tycker jag att ni ska överväga att avvakta. Den extra amorteringen blir ju också en besparing, och på sikt närmar ni er 2% ändå genom amorteringen. Det ger er också flexibilitet att välja att installera värmepump nu eller i framtiden. Även om ni just nu inte tror er behöva göra andra renoveringar kommer ni nog ändå hitta andra saker ni behöver lägga pengarna på. Då är det gott att ha lite att ta av. Har ni redan annan buffert avsatt blir det ju en annan fråga.

Sen blir 3% kanske knapert sett till inkomsterna per månad, men om jag förstår dig rätt är det främst för att ni har delad ekonomi/din frus del. Är det småsummor hon behöver för att leva bekvämt kanske ni kan överväga att du betalar en större del av kakan ett tag alternativt att hon varje månad lånar ett par tusen eller vad som är rimligt av dig/av bufferten.

Kort och gott, glöm inte bufferten. Den är viktig för att kunna leva bekvämt och slippa sömnlösa nätter. Även om er bebis kanske inte heller hjälper till i just det avseendet..

Anna_H Anna_H skrev:
Vi har den på värme på vintern och avstängd på sommaren, möjligen kyla om det verkligen blir varmt. Får se om vi tänker annorlunda nu när vi har solceller.

Det finns modeller som går att ha två innedelar till.
Okej! Jag ska kolla ifall vår variant är så modern att man kan ändra till värme och auto som du säger. Hur ny är din? Den som finns i huset är ca 6-7 år gammal.

Spontana tanken är att flytta in, bo i huset ett tag och se va ni tycker.
Har du inte redan dragna vattenelement känns det inte som det räcker med 200k för att installera lvvp eller bergvärme

Bo in er i huset!
Men hur mycket duschar och tvättar de nuvarande boende? Över 1000 kWh i månaden under sommarhalvåret tycker jag verkar vara i mesta laget.

Det är inte bara uppvärmningen som kostar el, utan allt man gör i huset. Oftast så är det bara skillnaden mellan sommar och vintermånad som man kan påverka med besparingsåtgärder och skillnaden här verkar vara knappa 1000 kWh/månad. Kan du verkligen finansiera några större förbättringar då?

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vad är det för typ av kamin? Är det en öppen spis så är endast gratis ved ekonomiskt och nästan inte ens då. Att byta kamin behöver inte vara någon större kostnad, särskilt inte om man kan tänka sig begagnat.

Mitt vattenburna värmesystem var från 1958 och kastade in handuken när jag löste ut mitt x. gammalt hus på blåsig kulle. Idag värms huset till största del av vedspis i köket (älskar den!), LLVP i vardagsrummet och elradiatorer i sovrummet. Pga hundar har vi flera dörrar stängda vilket försvårar värmespridning. Värmekostnaderna motiverar absolut inte investeringen i ett nytt värmesystem, däremot kanske bekvämligheten skulle göra det.

S
D Dashio skrev:
Står inför ett dilemma och tänkte höra er input.

Vi har precis köpt ett hus som befinner sig i Stockholm. Huset är 90kvm+30kvm bo- och biyta där hela huset drivs med direktverkande el. Utöver har den luft/luft VP, kamin och 9st radiatorer. Vi har tillträde av det nya huset 1 Juli så allting kommer att vara väldigt nytt för oss. Vi har frågat de befintliga ägarna vad de betalar i el varje månad och det landar någonstans mellan 1500-2500kr under sommarmånaderna och ca 4500kr/mån under vinterperioden. Vi kollar på att byta värmesystem(antingen till bergvärme eller lvvp). Det fanns med en gammal energideklaration som inte räknade med kaminen och LVVP så jag har nu frågat ägarna vad de har för förbrukning(återkommer)

Idag ligger vi 200kkr till att gå ner till 2% amortering och i siffror diffar det på ca 4400kr varje månad(mellan 2% och 3%). De 200kkr har vi i dagsläget och frågan är numera vilket som är det smartaste valet. Att antingen gå ned 2% amortering och spara så att man har råd med att byta värmesystem eller att byta värmesystem(det blir trots allt lite billigare med elen) men leva "knapert". Avgifterna med ränta och amortering kommer närma sig runt 20k i vilket är en stor del av frugans lön(hon kommer att ha 5k kvar).

Sorry ifall jag är otydlig någonstans, ville försöka hålla mig kort samt informativt. Vad tror ni? :)
Grattis till kåken.
Om du ska räkna så gör det på rätt sätt. Titra inte bara på förbrukningssiffrorna, alltså kwh-priset. Det tillkommer energiskatt, elöverföringsavgift moms och årsavgiften ( nätabonnemanget). Allt som allt hamnar du runt 2 sek/ kwh. Kan diffa marginellt. På detra har du en investeringskostnad på 150 -200 tkr.
Om du har vattenradiatorer är det klart billigast att köra pellets. Jag betalar 53 öre /kwh inkl. moms. Det är 1.50/kwh billigare än jag betalar för elen enligt prisbild ovan. En bergvärmehistoria skulle ta jäkligt många år att spara in. Min granne har bvp. Vi har ungefär lika stora hus ca 90 kvm + källare 90 kvm uppvärmd. Vår totala kostnad för hushållsel och värme är i princip jämt skägg.
Det är lite mer jobb med pellets, fylla på förrådet och sota pannan ibland. Har du plats i källare eller garage kan du ha ett förråd där som rymmer några kbm. Själva anläggningen sköter sig själv.
Jag kommer att bita mig fast vid pellets så länge det går och pelletspriset inte rakar i höjden pga skattepålagor (risk finns när MP får vara med och styra landet), för elen kommer inte att bli billigare.

Låter som en jobbig situation. Ska du bo kvar i vinter så montera i god tid en luftvärmepump till för att få ned värmekostnaden. En riktig luftvärmepump av känt märke och ingen lågprisprodukt.
Vad är det för fabrikat och modell på värmepumpen från 2013? Är det en billig lågprisprodukt kan den lägga av när som helst.
Vara snäll och "ta en för laget" är det ingen som tackar en för. Får du med två luftvärmepumpar ned elförbrukningen i vinter kan du sälja med lite vinst, bli av med Svarte Petter och köpa en kåk som har installerat och fungerande värmesystem.
Skulle du reparera en bil värd 15000 för 25000? Knappast. Det är i de banorna man måste tänka

M Moxmox skrev:
Det är ett vägval och till sist är det bara ni som avgör. Jag tycker du tänker klokt förutsatt att ni har en annan buffert avsatt.

Har ni inte en annan buffert efter de 200k tycker jag att ni ska överväga att avvakta. Den extra amorteringen blir ju också en besparing, och på sikt närmar ni er 2% ändå genom amorteringen. Det ger er också flexibilitet att välja att installera värmepump nu eller i framtiden. Även om ni just nu inte tror er behöva göra andra renoveringar kommer ni nog ändå hitta andra saker ni behöver lägga pengarna på. Då är det gott att ha lite att ta av. Har ni redan annan buffert avsatt blir det ju en annan fråga.

Sen blir 3% kanske knapert sett till inkomsterna per månad, men om jag förstår dig rätt är det främst för att ni har delad ekonomi/din frus del. Är det småsummor hon behöver för att leva bekvämt kanske ni kan överväga att du betalar en större del av kakan ett tag alternativt att hon varje månad lånar ett par tusen eller vad som är rimligt av dig/av bufferten.

Kort och gott, glöm inte bufferten. Den är viktig för att kunna leva bekvämt och slippa sömnlösa nätter. Även om er bebis kanske inte heller hjälper till i just det avseendet..
Jo då, vi har ca 250k buffert som vi egentligen inte vill röra utan det är för verkligen superakuta grejer. De ytterligare 200kkr som nämns ovan sålde vi mest för att kunna komma ned till 2% utan att egentligen rådfråga men det kändes bäst när jag tog mig själv på magen hehe.
Men du har rätt, på sikt kommer vi ändå ner till 2%(efter 13 månaders amortering för att vara exakt) och då har vi hunnit att bo där i över 1 år och har nog lite mer information kring hur vi skulle vilja renovera.

Nope, vi har gemensamt 100%. Givet att vi fortsätter med 3% så skulle 20k vara ränta och amortering och då tänkte vi att utöver 5k så lever vi även på min lön(får ut ca 30k efter skatt) men då kvarstår andra avgifter för drift och underhåll. Om jag nu tänker efter så går egentligen så går numera hela hela hennes lön till sparande och min lön lever vi på så det kanske inte blir en sådan stor skillnad trots allt.

J jojje.kalmar skrev:
Spontana tanken är att flytta in, bo i huset ett tag och se va ni tycker.
Har du inte redan dragna vattenelement känns det inte som det räcker med 200k för att installera lvvp eller bergvärme
Jaha? Skulle det alltså inte räcka med 200kkr för LLVP. Fick för mig(utan att ha djuptdykt i offerter och priser) att LVVP ligger någonstans 120-160k och sen tillägg av raddisarna tänkte jag. Bergvärme köper jag direkt att det inte borde räcka :)

Byurn Byurn skrev:
Bo in er i huset!
Men hur mycket duschar och tvättar de nuvarande boende? Över 1000 kWh i månaden under sommarhalvåret tycker jag verkar vara i mesta laget.

Det är inte bara uppvärmningen som kostar el, utan allt man gör i huset. Oftast så är det bara skillnaden mellan sommar och vintermånad som man kan påverka med besparingsåtgärder och skillnaden här verkar vara knappa 1000 kWh/månad. Kan du verkligen finansiera några större förbättringar då?
Menar du på att de har en hög konsumtion under sommarmånaderna? Vet inte om jag är trött i huvudet efter dålig sömn men jag har läst om meningen och förstår verkligen inte :) skulle du kunna utveckla det?

ylven ylven skrev:
Vad är det för typ av kamin? Är det en öppen spis så är endast gratis ved ekonomiskt och nästan inte ens då. Att byta kamin behöver inte vara någon större kostnad, särskilt inte om man kan tänka sig begagnat.

Mitt vattenburna värmesystem var från 1958 och kastade in handuken när jag löste ut mitt x. gammalt hus på blåsig kulle. Idag värms huset till största del av vedspis i köket (älskar den!), LLVP i vardagsrummet och elradiatorer i sovrummet. Pga hundar har vi flera dörrar stängda vilket försvårar värmespridning. Värmekostnaderna motiverar absolut inte investeringen i ett nytt värmesystem, däremot kanske bekvämligheten skulle göra det.
Jag vet inte modell eller namn men så ser den ut
Modern vedeldad kamin med synlig låga i ett hemmiljö, karakteristisk skorsten och vedförvaring under.
Okej, hade det bara varit jag och frugan så hade jag nog inte varit så orolig utan nu när det är en bebis på 1 månad till och som jag måste tänka över så blir man lite mer fundersam ifall det verkligen räcker till.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Grattis till kåken.
Om du ska räkna så gör det på rätt sätt. Titra inte bara på förbrukningssiffrorna, alltså kwh-priset. Det tillkommer energiskatt, elöverföringsavgift moms och årsavgiften ( nätabonnemanget). Allt som allt hamnar du runt 2 sek/ kwh. Kan diffa marginellt. På detra har du en investeringskostnad på 150 -200 tkr.
Om du har vattenradiatorer är det klart billigast att köra pellets. Jag betalar 53 öre /kwh inkl. moms. Det är 1.50/kwh billigare än jag betalar för elen enligt prisbild ovan. En bergvärmehistoria skulle ta jäkligt många år att spara in. Min granne har bvp. Vi har ungefär lika stora hus ca 90 kvm + källare 90 kvm uppvärmd. Vår totala kostnad för hushållsel och värme är i princip jämt skägg.
Det är lite mer jobb med pellets, fylla på förrådet och sota pannan ibland. Har du plats i källare eller garage kan du ha ett förråd där som rymmer några kbm. Själva anläggningen sköter sig själv.
Jag kommer att bita mig fast vid pellets så länge det går och pelletspriset inte rakar i höjden pga skattepålagor (risk finns när MP får vara med och styra landet), för elen kommer inte att bli billigare.
Tack! Då huset redan är litet som det är så får jag tyvärr inte plats med det. Annars hade det självklart varit ett alternativ. Det är främst att det skulle ta alldeles för många år att räkna hem bvp som gör mig lite "orolig" att det inte är värt det utan att det lutar mer åt LVVP i mitt fall men det får nog bli senare.

G Granström2 skrev:
Låter som en jobbig situation. Ska du bo kvar i vinter så montera i god tid en luftvärmepump till för att få ned värmekostnaden. En riktig luftvärmepump av känt märke och ingen lågprisprodukt.
Vad är det för fabrikat och modell på värmepumpen från 2013? Är det en billig lågprisprodukt kan den lägga av när som helst.
Vara snäll och "ta en för laget" är det ingen som tackar en för. Får du med två luftvärmepumpar ned elförbrukningen i vinter kan du sälja med lite vinst, bli av med Svarte Petter och köpa en kåk som har installerat och fungerande värmesystem.
Skulle du reparera en bil värd 15000 för 25000? Knappast. Det är i de banorna man måste tänka
Ja numera börjar jag även fundera på att kanske trycka in en till men vet inte om det är "dumt". Men tankar har man, kan man inte neka. Osäker faktiskt, tittade inte riktigt under visningen utöver att den fanns och att den inte var så "gammal". Då jag är rätt teknisk kunnig av mig själv så vet jag att teknologin går snabbt framåt men däremot vet jag inte om 6-7 år gammal llvp är gammalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.