6 611 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Digitalbox + vanlig analog = störningar?
Sida 1 av 2
Hej!
Får in lite störningar i form av vandrande mörka ränder som rör sig diagonalt.
Kollar man på Digitalboxen som är kopplad via Scart till 40" Samsung så slipper man ränderna om man tar bort antennkabeln som går från boxen till TVn.
Så fort antennkabeln är kopplad så stör den bilden från Scart (digitalboxen). Tittar man på de kanaler man ser utan digitalbox via antennkabeln så har man inga störningar...
Rätt så irriterande, vill ju inte dra bort antennkabeln så fort man tittar på digitalboxen.
Är det bara att acceptera eller finns det lösningar?
Kollar man på Digitalboxen som är kopplad via Scart till 40" Samsung så slipper man ränderna om man tar bort antennkabeln som går från boxen till TVn.
Så fort antennkabeln är kopplad så stör den bilden från Scart (digitalboxen). Tittar man på de kanaler man ser utan digitalbox via antennkabeln så har man inga störningar...
Rätt så irriterande, vill ju inte dra bort antennkabeln så fort man tittar på digitalboxen.
Ta bort antennkabeln och kör med endast digitalbox och scartkabel. Jag uppfattar det som att du finns i ett område där man fortfarande har analogsändning och den kommer att läggas ned helt och försvinna. Du får dessutom bättre bild och DD 5.1 ljud (om du har anläggning för det) via digitalboxen.
Hej!AndersS skrev:
Digitalboxen visar bara de 7 kanalerna som ingår i det abonnemanget, den kodar inte upp tex SVT1 & 2.
Det är Gothnets kabeltv där 24 kanaler ingår, dock skickas alla dessa analogt med alla de nackdelar som finns men när jag klagar hos dem så är det "bara" fördelar att man inte behöver box... Dock har tydligen Gothnet en ny plattform på gång!
Digitalboxen har jag från Canal Digital (via kabel), de har inte DD5.1 ljud via kabel, bara via parabol (på gång där också).
Som det är nu så måste jag leva med båda varianterna dock stör de varandra...
Är inte 100% på hur GothNet fungerar, men är det inte fiber hela vägen till dig? Isåfall borde du han någon DA-omvandlare/RF-modulator i din bostad. Prova att flytta den frekvens denna sänder på till din TV för att se om problemen försvinner/ändras. Kan du inte flytta frekvens på GothNets grejor kan det vara så att din digitalbox också har en RF-modulator du bör byta sändningsfrekvens på.
Om du ansluter en annan TV än Samsungen, kvarstår problemen?
Jag försöker reda ut om det är din TV som har ett internt problem med någon mellanfrekvensstörning eller likande eller om GothNets analog signal är kass.
Om du ansluter en annan TV än Samsungen, kvarstår problemen?
Jag försöker reda ut om det är din TV som har ett internt problem med någon mellanfrekvensstörning eller likande eller om GothNets analog signal är kass.
Tack!Lassie skrev:
Jo, det är en fiberkonverter som splittar signalen till Analog TV / Telefoni / Bredband... Dock har inte denna box en enda skruv / knapp på sig...
Får väl leta bland alla digitalboxens meny alternativ ifall jag kan påverka något där i. Båda sakerna fungerar bra var för sig, dock inte samtidigt inkopplade, återkommer med resultat.
Jag får alltid för mig att sådant här beror på olika jordningar, Alla vägguttag är ju jordade medans tillbehören man kopplar in är av båda sorterna...
nihtila skrev:Hej!
Känns som en nätdel eller trafo skapar detta "fenomen"! Den utrustnig som är ansluten till "nätsström", är det någon som har en "jordad" kontakt? men inte är ansluten till "jord-uttag" ? Kolla över dina nätanslutingar!
Hur var bilden på en alterativ TV, vet vi det?
Om du inte kan byta sändingsfrekvens på digitalboxen är nästa sak att kolla det som Tocke är inne på, jordning.
-Är alla jordade apparater anslutna till samma uttag? (De ojordade saknar betydelse just nu. Varning: gör inga egna jordkopplingar som kopplar ihop antennjord och elnätets jord).
-Steg 2, "antennsladden", prova att skaffa en kabel av bättre kvalitét och helst med avstörningsfilter (ferritkärna). Annars kan man köpa lösa ferritkärnor på Elfa (ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa) och själv bygga sig ett specialanpassat avstörningsfilter (Det gjorde jag med framgång). Kräver lite experimenterande med olika typer av kärnor samt olika många varvs lindning.
Om du inte kan byta sändingsfrekvens på digitalboxen är nästa sak att kolla det som Tocke är inne på, jordning.
-Är alla jordade apparater anslutna till samma uttag? (De ojordade saknar betydelse just nu. Varning: gör inga egna jordkopplingar som kopplar ihop antennjord och elnätets jord).
-Steg 2, "antennsladden", prova att skaffa en kabel av bättre kvalitét och helst med avstörningsfilter (ferritkärna). Annars kan man köpa lösa ferritkärnor på Elfa (ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa) och själv bygga sig ett specialanpassat avstörningsfilter (Det gjorde jag med framgång). Kräver lite experimenterande med olika typer av kärnor samt olika många varvs lindning.
Hej!Lassie skrev:
TVn + Digitalboxens kontakter är inte jordade men de är ju stoppade i jordade uttag då alla uttag är jordade i nyare hus. De är kopplade på samma, står bredvid varandra i vardagsrummet.
Fiber-konvertern är i grovköket och har jordadkontakt i jordad uttag.... Är detta boven tro? Antennkabeln kommer ju från konvertern och är säkerligen då jordad via den på ett eller annat sätt.
"Så fort antennkabeln är kopplad så stör den bilden från Scart (digitalboxen). Tittar man på de kanaler man ser utan digitalbox via antennkabeln så har man inga störningar..."
Antennkabeln borde inte vara "aktiv" i TV:n och kunna påverka bilden som ni ser via SCART. Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det ser ut med en annan TV för att kunna reda ut detta.
Antennkabeln borde inte vara "aktiv" i TV:n och kunna påverka bilden som ni ser via SCART. Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det ser ut med en annan TV för att kunna reda ut detta.
Lassie;440146 Antennkabeln borde inte vara "aktiv" i TV:n och kunna påverka bilden som ni ser via SCART. Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det ser ut med en annan TV för att kunna reda ut detta.[/QUOTE skrev:
En sak till slog mig just (-Aj !).
Går TV-antenkabeln till TV:n via digitalboxen, eller direkt till TV:n.
Om den går direkt faller mina tidigare spekulationer om att störningen orsakas av/i digitalboxen. Kvar är då att prova med bättre kvalité på kablarna (29:00Kr kablar är ofta inget vidare), eller de avstörningsåtgärder jag skrivit om.
Du får avgöra var det är enklast att börja; låna en TV eller åka till en duktig TV-handlare å köpa en kabel. Lycka till, och rapportera framgång/motgång.
Om den går direkt faller mina tidigare spekulationer om att störningen orsakas av/i digitalboxen. Kvar är då att prova med bättre kvalité på kablarna (29:00Kr kablar är ofta inget vidare), eller de avstörningsåtgärder jag skrivit om.
Du får avgöra var det är enklast att börja; låna en TV eller åka till en duktig TV-handlare å köpa en kabel. Lycka till, och rapportera framgång/motgång.
Jo, antennen är ju en vidare koppling från digitalboxen, annars hade jag ju behövt två antennuttag i väggen.. ;-)Lassie skrev:En sak till slog mig just (-Aj !).
Antennkabeln från digitalboxen är svindyr kvalitetskabel medans den till digitalboxen är enklare, men bilden från digitalboxen är ju perfekt, kanske borde ha två likadana antennkablar?