13 229 läst ·
42 svar
13k läst
42 svar
Digital momentnyckel - använda hylsadapter?
Oftast är kråkorna kortare men det händer att det behövs en sådan förlängning som på bilden... Och då räknas det som noll förlängning.Stefan Bengtsson skrev:Detta är ju egentligen off topic, men TS verkar ju ha fått svar och är nöjd, så jag kapar tråden lite till.
När man ritar upp det med krafter och moment, och räknar på det så ser det fint ut. Men är det inte besvärligt i verkligheten att lägga kraften "rakt åt vänster" i bilden? Jag tänker mig att om jag skulle ta tag i den där momentnyckel och dra, så skulle kraften i själva verket vara riktad snett uppåt vänster i bilden, och hävarmen blir lika med "hypotenusan".
Tiger79: Kan det vara så att de vinkelräta "kråkfötterna" som ni använder i verkligheten är mycket kortare än vad bilden antyder?
Men då har man oftast momentet i handen om det inte är något väldigt litet eller stort moment som ska dras...
Jag kan ge dig formeln, den finns här: http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/geometri/pythagoras-sats sen är det bara enkel logik och matematik, det behövs inga dataprogram för såna uträkningar. Du inser nog det ologiska i att momentet inte ändras vid förskjutning vinkelrätt från momentnyckeln om vi tänker oss att du kopplar på en 2 meters kråkfot vinkelrätt på en 4dm momentnyckel, momentet ytterst i kråkfoten blir ganska mycket högre än det inställda värdet då.Tiger79 skrev:
Jag är rädd att du misstar dig, Gilbert. Om man belastar momentnyckeln parallellt med kråkfoten så kommer momentet att stämma. Den behöver inte ens vara vinkelrät om man skall vara noga. Så länge kraften är parallell med kråkfoten. Pythagoras sats har inget med saken att göra.
Ok, jag känner till pythagoras sats...Gilbert skrev:Jag kan ge dig formeln, den finns här: [länk] sen är det bara enkel logik och matematik, det behövs inga dataprogram för såna uträkningar. Du inser nog det ologiska i att momentet inte ändras vid förskjutning vinkelrätt från momentnyckeln om vi tänker oss att du kopplar på en 2 meters kråkfot vinkelrätt på en 4dm momentnyckel, momentet ytterst i kråkfoten blir ganska mycket högre än det inställda värdet då.
Länkar till en sida du kan testa på: http://www.cncexpo.com/TorqueAdapter.aspx
Där ser du att det är endast förlängning eller förkortning av nyckeln som påverkar.
Och när skulle du dra med förlängning på 2 meter?
Helt korrekt mattiasp!mattiasp skrev:
2 meter var ett exempel för att tydliggöra hur jag tänker. Om vi tänker om då och bygger en rätvinklig triangel med hypotenusan 1m, och baserna 0,8 resp 0,6m, den väger 0g. Vi fäster en hylsa i ena änden av hypotenusan som vi håller horisontell och i andra änden av hypotenusan hänger vi en vikt på 10kg, kommer vridmomentet som drar bulten vi trädde hylsan på bli ca 100Nm, ca80Nm, ca 60Nm eller nåt helt annat?
Nu har du ändrat kraftriktningen från den ursprungliga!
Kraften ska vara riktad vinkelrätt mot handtaget, eller som mattiasp skriver "parallellt med kråkfoten".
Annan kraftriktning ger annat moment.
Annan kraftriktning ger annat moment.
Jo det blir ett vridmoment på skruven! Om vi tittar på figuren i inlägg #4, så menar jag att kraften ska vara riktad åt vänster, rakt åt vänster.
Ha ha, det bör vara en hylsa istället för öppen nyckel, det är nog bara schematiskt ritat. Momentet blir i alla fall rätt. Kråkfoten hade lossnat även med "din" kraftriktning.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Och min fundering är: Kommer man att klara att lägga kraften rakt åt vänster? Eller kommer man i själva verket att dra snett uppåt (i bilden)? Kanske vinkelrätt mot den så förhatliga "hypotenusan"? 
Låt oss inte träta mer om detta.
Jag nöjer mig med att jag förhoppningsvis aldrig kommer att behöva använda mig av uppställningen, och att de kråkfötter man i så fall använder är så korta att det om det alls påverkar så är det inte mätbart.
Och om metoden används yrkesmässigt, så har ju betydligt skarpare hjärnor än min funderat på detta.
För övrigt är min signatur ironiskt menad. Nu som alltid.
Låt oss inte träta mer om detta.
Jag nöjer mig med att jag förhoppningsvis aldrig kommer att behöva använda mig av uppställningen, och att de kråkfötter man i så fall använder är så korta att det om det alls påverkar så är det inte mätbart.
Och om metoden används yrkesmässigt, så har ju betydligt skarpare hjärnor än min funderat på detta.
För övrigt är min signatur ironiskt menad. Nu som alltid.