Hej!
Jag är sugen på en digital momentnyckel, men jag hittar ingen som passar mina mål.

Jag vill inte ha en stor sak på 60cm och inte bara kunna använda den till enbart stora eller enbart små skruvar/bultar.

Så då verkar dom med 3/8"fäste passa bäst, men såklart så har jag en stor sats med 1/4"och 1/2" hylsor.

Hitta denna smarta pryl som mäter moment+vinkel, självklart är den slut: http://www.eastwood.com/electronic-torque-angle-adapter.html

Undrar då om jag kan köpa en med 3/8" fäste sen använda en 3/8"hylsa --> 1/2"hylsa UTAN att det påverkar momentet? Vill ju inte dra med fel resultat, då kan jag lika gärna vara utan d^_^b

Fast kom och tänka på det, vore ju svårt att dra med moment på tändstift utan förlängare när det behövs.. Men jag vet inte.

Tack på förhand

Adaptern påverkar inte.

Inte ens en riktigt lång förlängning påverkar momentet. Även om förlängningen skulle kunna fjädra så överförs ju hela momentet.

Tack för svar! Då borde jag alltså kunna använda mina 1/2" hylsor+"adapter" med en 3/8" momentnyckel, skönt :)

Inte ens en riktigt lång förlängning påverkar momentet.
Så länge du inte ökar längden på momentnyckeln, så är det bara att köra på.

Om du vill ha längre moment nyckel, för att komma åt till exempel, så kan du använda nyckelns moment utan att räkna om ifall du vinklar förlängningen 90 grader.

• moment.jpg
strevert skrev:
Så länge du inte ökar längden på momentnyckeln, så är det bara att köra på.

Om du vill ha längre moment nyckel, för att komma åt till exempel, så kan du använda nyckelns moment utan att räkna om ifall du vinklar förlängningen 90 grader.
Funkar det där??? :O

Stefan Bengtsson skrev:
Funkar det där??? :O
Nej, man ökar hävarmen sådär och kommer att dra för hårt. om det har nån egentlig betydelse är nog tveksamt beroende på den som håller i momentnyckeln och själva momentnyckeln, men det blir en längre hävarm.

Gilbert skrev:
Nej, man ökar hävarmen sådär och kommer att dra för hårt. om det har nån egentlig betydelse är nog tveksamt beroende på den som håller i momentnyckeln och själva momentnyckeln, men det blir en längre hävarm.
Fel!

Så länge förlängaren är vinklad 90 grader så blir det rätt moment. Vinkas den framåt eller bakåt så får man minska eller öka momentet. Det är då längden som nyckeln förlängs med som man får räkna med...

MVH

Sanningen ligger någonstans mittemellan. Det är riktigt att en lång axiell förlängare inte påverkar det vridande momentet kring skruvens/mutterns axel. Däremot kommer en sådan förlängare att ge ett stort böjande moment på skruven/muttern. De böjande momentet kommer att belasta gängorna så att friktionskrafterna, som motverkar vridningen kring axelcentrum kommer att öka. Man kommer alltså att minska åtdragningsmomentet något med en lång axiell förlängare.

Tiger79 skrev:
Fel!

Så länge förlängaren är vinklad 90 grader så blir det rätt moment. Vinkas den framåt eller bakåt så får man minska eller öka momentet. Det är då längden som nyckeln förlängs med som man får räkna med...

MVH
Jomen vi flyttar den ju framåt, om vi tänker oss att avstånd från vridcentrum till hylscentrum på momentnyckeln är 400mm, och förlängningen ut till sidan är 300mm så flyttar vi ju "momentlängden" 100mm framåt (pythagoras sats) och drar således 20% hårdare än vi ställt momentnyckeln. Rent logiskt borde mitt resonemang stämma, men rent praktiskt för normala tillbehör som tex kråkfötter kan man nog acceptera de minimala skillnaderna man får genom en sidoförskjutning.

Gilbert skrev:
Jomen vi flyttar den ju framåt, om vi tänker oss att avstånd från vridcentrum till hylscentrum på momentnyckeln är 400mm, och förlängningen ut till sidan är 300mm så flyttar vi ju "momentlängden" 100mm framåt (pythagoras sats) och drar således 20% hårdare än vi ställt momentnyckeln. Rent logiskt borde mitt resonemang stämma, men rent praktiskt för normala tillbehör som tex kråkfötter kan man nog acceptera de minimala skillnaderna man får genom en sidoförskjutning.
Tyvärr hittar jag inte formeln just nu, eller något automatiskt program.

Men jobbar med flyg och drar moment dagligen med momentnycklar...

Det är enast förlängning eller förkortning som på verkar momentet.

• Gilla
Urvik
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Sanningen ligger någonstans mittemellan. Det är riktigt att en lång axiell förlängare inte påverkar det vridande momentet kring skruvens/mutterns axel. Däremot kommer en sådan förlängare att ge ett stort böjande moment på skruven/muttern. De böjande momentet kommer att belasta gängorna så att friktionskrafterna, som motverkar vridningen kring axelcentrum kommer att öka. Man kommer alltså att minska åtdragningsmomentet något med en lång axiell förlängare.
Förklara gärna mera!

Det är väl ändå runt centrum som du drar? Använer mkt böjda och krokiga nycklar i mitt jobb.

MVH

Jag tänker mig alltså att man drar med ett vanligt spärrskaft med en jättelång hylsa. Om du betraktar det fallet och delar upp momentarmarna i komposanter, så kommer det vridande momentet kring skruvens axelcentrum att endast bero av det vinkelräta avståndet till axelcentrum, eller dess förlängning. Den andra komposanten kommer att ligga i axelns förlängning. Den skapar bara ett böjande moment. Det momentet belastar gängorna, så att friktionskrafterna ökar, och därmed motverkar vridningen kring axelcentrum. Om man drar med en T-nyckel så kommer det böjande momentet att ta ut sig självt, eftersom man belastar med ett symmetriskt kraftpar. Det skulle ge ett mer korrekt åtdragningsmoment i skruvförbandet. Klarare så?

Sorry! Jag läste tråden i telefonen, och jag kunde inte se bilden. Vi pratar om helt olika saker.

mattiasp skrev:
Sorry! Jag läste tråden i telefonen, och jag kunde inte se bilden. Vi pratar om helt olika saker.
Jag antar att du trodde att det var en lång rak förlängning... Ja visst kan lutningen av verktyget påverka, men väldigt marginellt.

Vi använder långa raka förlängare och enligt formler och utbildning så ska det inte påverka.

MVH

Detta är ju egentligen off topic, men TS verkar ju ha fått svar och är nöjd, så jag kapar tråden lite till.

När man ritar upp det med krafter och moment, och räknar på det så ser det fint ut. Men är det inte besvärligt i verkligheten att lägga kraften "rakt åt vänster" i bilden? Jag tänker mig att om jag skulle ta tag i den där momentnyckel och dra, så skulle kraften i själva verket vara riktad snett uppåt vänster i bilden, och hävarmen blir lika med "hypotenusan".

Tiger79: Kan det vara så att de vinkelräta "kråkfötterna" som ni använder i verkligheten är mycket kortare än vad bilden antyder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.