Stickan56
Farthinder skapar problem.

Stickan

• Haha
  • Gilla
ulfem och 2 till
  • Laddar…
h-man h-man skrev:
Tror du blinkande barnskylt hjälper? Det tror inte jag. Det sitter skylt med ”lekande barn” uppsatt (det var första åtgärden vi försökte). Den hjälpte inte alls.
När jag var lite kom det upp en "lekandebarnskylt" utmed en väg som vi åkte ibland, skylten finns kvar fortfarande (kanske utbytt mot ny) Men jag har aldrig sett ett enda barn när jag åkt förbi, knappt någon människa heller.
En sådan skylt gör ingen som helst nytta för de som frekvent åker på sträckan.

Vi har en granne som är duktiga på att sätta upp skyltar när deras barn är på besök, jättebra för då kollar man lite extra efter barn...

Något som hade varit effektivt tror jag är ju en skyllt som blinkar när det befinner sig barn nära vägen, eller är på väg mot vägen, men hur detta skall funka vet jag inte, en GPS på alla barn i området som aktiverar blinklampan när dom är nära vägen??

I övrigt tror jag på er plan att skaffa skyltar som varnar bilisterna när det går lite för fort... Hoppas ni hittar en bra och prisvärd lösning. Lycka till i sökandet!!

Stickan56
Zixten Zixten skrev:
Något som hade varit effektivt tror jag är ju en skyllt som blinkar när det befinner sig barn nära vägen, eller är på väg mot vägen, men hur detta skall funka vet jag inte, en GPS på alla barn i området som aktiverar blinklampan när dom är nära vägen??
Detta påminner om uppfinnaren i Lorry han som bor i Sundbyberg.
"Många barn blir det!":)

Stickan

N Nybergzzz skrev:
Brukar oftast vara de som klagar är de värsta fortkörare .tror ts inte håller sig t reglerna utan gillar att klaga på andra..
Avslöjad. Jag är första klassens provokatör som gör allt för att skapa bråk. Det märks att du läst mina inlägg noggrant:heart:

Jag vet att det är lätt att köra för fort när man sitter i andra tankar. Just därför behöver man hjälp att påminnas, tex genom farthinder och ”aktiva” skyltar.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
P
N NoOne2k skrev:
En digital skylt som visar hastigheten har förvånansvärt bra effekt. Sedan finns det såklart alltid de som inte bryr sig om gällande hastighetsbegränsning.

Ta kontakt med kommunens trafikingenjör och be dem titta på hur det ser ut och om de har några tips.

Min erfarenhet från vägarbeten är att det som hjälper är digitala skyltar som visar aktuell hastighet, farthinder av diverse slag och smalna av körbanan.

Välje man att montera ex. farthinder kan man ju alltid välja att demontera dem vintertid för snöröjningens skull.
Hos oss var det noll effekt med digital skylt. De som alltid kör för fort på vår gata skiter fullkomligt i det.
15% låg över 50, när det borde vara 30 pga mycket kraftig kurva som är dold och utan trottoarer och mycket oskyddade trafikanter.

Det sjuka var att 7 st låg mellan 70-80 km/h. 2 st låg över 80 km/h. Dvs om det råkar gå ett barn på andra sidan kurvan så kan det nästintill bara sluta med döden.
De bryr sig inte ens om man står och sopar av vid tomtgräns, eller försöker få de att stanna.

Kommunen sa rakt ut att de inte bryr sig heller och att jag kommer få konsekvenser mot mig om jag ställer ut blomlådor med reflexer så att de är väl synliga.
Sista utvägen för oss är att köpa en stor täckt bil och ställa så att de inte kan se bortom bilen.

Ja jag har haft en bil som kom med skrikandes däck, högerregeln gäller och bilen var långt iväg men kör man 70+ på villagata är det ju svårt att bromsa ner.

• Gilla
pingflood
  • Laddar…
G
Oavsett mina tidigare kommentarer..

Ställ ut en "papp-polis" med radar på ett strategiskt ställe, och flytta den lite då och då, kanske hjälper lite?

Man i reflexväst håller hårtork som en hastighetskamera vid vägkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ulfem och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Kommunen sa rakt ut att de inte bryr sig heller och att jag kommer få konsekvenser mot mig om jag ställer ut blomlådor med reflexer så att de är väl synliga.
Sista utvägen för oss är att köpa en stor täckt bil och ställa så att de inte kan se bortom bilen.

Ja jag har haft en bil som kom med skrikandes däck, högerregeln gäller och bilen var långt iväg men kör man 70+ på villagata är det ju svårt att bromsa ner.
Tror inte de idioter vi har i vårt område skulle bry sig om att de inte kan se. Finns en korsning där ett två meter högt plank döljer all syn och högerregel gäller men de blåser glatt förbi där i 70+.

P
P pingflood skrev:
Tror inte de idioter vi har i vårt område skulle bry sig om att de inte kan se. Finns en korsning där ett två meter högt plank döljer all syn och högerregel gäller men de blåser glatt förbi där i 70+.
Nej vissa hade ju inte brytt sig om vi hade ställt en stor bil. Tror nog inte de brytt sig heller om de kört på en människa.
Men kan ju lova att mitt humör gör att de lär aldrig mer någonsin köra på gatan om det sker tillbud mot mig när jag är ute med min son. Konstigt nog backar de flesta när det tänder till. Men det ska ju inte behövas överhuvudtaget.

Funderar på om man ska sponsra kommunen med ett sådant jättejobbigt gupp. Sådant som smäller till i bilen om du kommer för fort.

• Gilla
pingflood
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Nej vissa hade ju inte brytt sig om vi hade ställt en stor bil. Tror nog inte de brytt sig heller om de kört på en människa.
Men kan ju lova att mitt humör gör att de lär aldrig mer någonsin köra på gatan om det sker tillbud mot mig när jag är ute med min son. Konstigt nog backar de flesta när det tänder till. Men det ska ju inte behövas överhuvudtaget.

Funderar på om man ska sponsra kommunen med ett sådant jättejobbigt gupp. Sådant som smäller till i bilen om du kommer för fort.
Jag har funderar på att erbjuda kommunen att vi helt enkelt köper ett åt dem om de placerar ut det här. Vårt problem är att vår smala gata används som genomfart då det inte finns några farthinder. Den riktiga genomfarten har flera gupp/hinder så folk tar omvägen genom vårt villaområde så de bara kan gasa på...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.