13 240 läst ·
55 svar
13k läst
55 svar
Digital hastighetsskylt - köptips?
och ett instagram konto problemet är väl bara att enbart ladda upp bilderna på dom som kör fort.I ikeo skrev:
Där kan du bli spårbar ganska enkelt, minsta lilla slarv..
Om den funkar och det innebär att vi kan ta bort farthindret och grannsämjan återkommer så kan jag sen ta mig an att medla i mellanöstern. Lätt uppgift i jämförelseH Hochiha skrev:
Jag har själv liknande problem och funderar på sådana här fjädrande pollare https://www.witre.se/sv/wsw/trafikhinder-fast-80-cm. Satta så att det blir lite lagom snirkligt att köra. Fjädrar undan om de verkligen skulle behöva forceras av räddningstjänst eller liknande.
Hoppas jag inte trashar tråden nu, men vi bor på en kommunal 30 väg, 300m efter en förskola/skola. Finns bara en väg in i villaområdet med gissningsvis ett par hundra villor totalt. Vi bor "nästan" längst in, så bara de som kör "runt" hela området eller de 10 tal familjer efter oss brukar köra förbi, dvs normalt är det bara boende och leveranser (där vissa leveransbilar kör som tjyvar) men sommartid leder vägen till en populär badplats - då kommer tyvärr endel rallyförare, ofta med bilen full av barn men våra barn och husdjur som bor utefter vägen till badet skiter man i om man kan vinna några sekunder till bad. Dessutom finns bara 6-7 parkeringsplatser vid badet, så många ställer sig (fel) så man blockerar för räddningstjänst. Tror det var efter ett tillbud på en annan badplats där räddning inte kom fram tidigare i år som kommunen satt en sekuritasvakt vid badplatsen i princip på heltid för att upplysa istället för att bötfälla de som ställer sig fel (bra eftersom räddningstjänsten inte kommer fram lättare om några bilar fått 1000kr i böter).
Nåväl, kommunen säger att de inte kommer göra någon åtgärd eller sätta fler 30 skyltar (efter skolan tror folk nog det blir 50, men det är 30 i hela området och man sätter tydligen aldrig upp "extraskyltar" för hastighet) - vägen är skolväg för ett antal barn och har ingen trottoar och man kan knappt mötas 2 st bilar. Men det går tydligen utan problem att hålla 50-70km/h för vissa bilister.
Tidigare har vissa ställt ut blomlådor på eget bevåg, men det uppskattades inte av kommunen. Några har ställt ut en "gubbe", andra en trehjuling. Tveksamt om det funkar.
Jag vet inte om det är tillåtet att på egen tomt sätta upp en egen fartmätare som tänder en skylt på egen tomt som påminner om att det är 30?
Jag har googlat efter billiga skyltar, men konstigt nog verkar inget billigt finnas. Men finns tex "bollradar" man kan köpa för en tusenlapp och kanske bygga om själv. Tycker även att det borde finnas någon som utvecklat en app till en webbkamera, som med bildanalys borde kunna mäta hastigheten på en bil. Det behöver ju inte vara en exakt mätning, bara man fångar de flesta som kör över säg 35.
I mina vildaste fantasier har jag tänkt på en fartaktiverad bollkatapult, som när en fortkörare närmar sig skjuter ut en fotboll som i en beräknad parabel utefter fordonets fart precis landar mitt på motorhuven, men troligen är detta olagligt och kan leda till olycka när föraren gör en undanmanöver. Men det kanske skulle väcka en och annan tanke.
Jag tror jag ska ta och fråga kommunen om inte securitas kan ta och mäta hastigheten då och då, så gjorde de på min arbetsplats, securitas mätte och noterade de som körde för fort men ingen böter utdelades (vad jag vet). Kanske kan det få någon att tänka till?
Nåväl, kommunen säger att de inte kommer göra någon åtgärd eller sätta fler 30 skyltar (efter skolan tror folk nog det blir 50, men det är 30 i hela området och man sätter tydligen aldrig upp "extraskyltar" för hastighet) - vägen är skolväg för ett antal barn och har ingen trottoar och man kan knappt mötas 2 st bilar. Men det går tydligen utan problem att hålla 50-70km/h för vissa bilister.
Tidigare har vissa ställt ut blomlådor på eget bevåg, men det uppskattades inte av kommunen. Några har ställt ut en "gubbe", andra en trehjuling. Tveksamt om det funkar.
Jag vet inte om det är tillåtet att på egen tomt sätta upp en egen fartmätare som tänder en skylt på egen tomt som påminner om att det är 30?
Jag har googlat efter billiga skyltar, men konstigt nog verkar inget billigt finnas. Men finns tex "bollradar" man kan köpa för en tusenlapp och kanske bygga om själv. Tycker även att det borde finnas någon som utvecklat en app till en webbkamera, som med bildanalys borde kunna mäta hastigheten på en bil. Det behöver ju inte vara en exakt mätning, bara man fångar de flesta som kör över säg 35.
I mina vildaste fantasier har jag tänkt på en fartaktiverad bollkatapult, som när en fortkörare närmar sig skjuter ut en fotboll som i en beräknad parabel utefter fordonets fart precis landar mitt på motorhuven, men troligen är detta olagligt och kan leda till olycka när föraren gör en undanmanöver. Men det kanske skulle väcka en och annan tanke.
Jag tror jag ska ta och fråga kommunen om inte securitas kan ta och mäta hastigheten då och då, så gjorde de på min arbetsplats, securitas mätte och noterade de som körde för fort men ingen böter utdelades (vad jag vet). Kanske kan det få någon att tänka till?
Hoppas du kan slanta upp ur egen ficka när någon värjer för din boll-kanon över grannens gräsmatta in i vardagsrummet. Plus alla böter o.dyl som kommer ovenpå det.J JohanLun skrev:Hoppas jag inte trashar tråden nu, men vi bor på en kommunal 30 väg, 300m efter en förskola/skola. Finns bara en väg in i villaområdet med gissningsvis ett par hundra villor totalt. Vi bor "nästan" längst in, så bara de som kör "runt" hela området eller de 10 tal familjer efter oss brukar köra förbi, dvs normalt är det bara boende och leveranser (där vissa leveransbilar kör som tjyvar) men sommartid leder vägen till en populär badplats - då kommer tyvärr endel rallyförare, ofta med bilen full av barn men våra barn och husdjur som bor utefter vägen till badet skiter man i om man kan vinna några sekunder till bad. Dessutom finns bara 6-7 parkeringsplatser vid badet, så många ställer sig (fel) så man blockerar för räddningstjänst. Tror det var efter ett tillbud på en annan badplats där räddning inte kom fram tidigare i år som kommunen satt en sekuritasvakt vid badplatsen i princip på heltid för att upplysa istället för att bötfälla de som ställer sig fel (bra eftersom räddningstjänsten inte kommer fram lättare om några bilar fått 1000kr i böter).
En digital skylt som visar hastigheten har förvånansvärt bra effekt. Sedan finns det såklart alltid de som inte bryr sig om gällande hastighetsbegränsning.
Ta kontakt med kommunens trafikingenjör och be dem titta på hur det ser ut och om de har några tips.
Min erfarenhet från vägarbeten är att det som hjälper är digitala skyltar som visar aktuell hastighet, farthinder av diverse slag och smalna av körbanan.
Välje man att montera ex. farthinder kan man ju alltid välja att demontera dem vintertid för snöröjningens skull.
Ta kontakt med kommunens trafikingenjör och be dem titta på hur det ser ut och om de har några tips.
Min erfarenhet från vägarbeten är att det som hjälper är digitala skyltar som visar aktuell hastighet, farthinder av diverse slag och smalna av körbanan.
Välje man att montera ex. farthinder kan man ju alltid välja att demontera dem vintertid för snöröjningens skull.
Jag ska inte förverkliga det, det är bara en fantasi, däremot brukar jag kliva ut ur grindhålet när en fartdåre kommer för att förhoppningsvis få dem att inse att barn kan springa ut på vägen men det verkar som många har tunnelseende.G GargamelSE skrev:
Kanske ska fixa en sån där (hette det?) stingpinne som man hade på cykeln som liten och montera en eker längst ut och vingla till like när jag cyklar så de får en härlig repa...
Jag verkligen ogillar de som kör för fort i ett villaområde med barn och husdjur när det inte ens finns trottoarer. Endel blåser på i 50 till och med när jag är på gatan med barnen. Man får lov att dra in minstingen i kanten för att känna sig säker. Finns trottoarer blir det något bättre men utan det så kör endel otroligt nära gångtrafikanter...
Det finns skyltar som har blockeringsfunktion som släcker tavlan om hastigheten överstiger inställt värde, just för att ta bort ”hastighetsrekord”G GargamelSE skrev:
https://www.leddisplay.se/produkter/vms-skylt/hastighetsskylt-din-fart/
Kanske har varit uppe förut, men: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...erna-till-att-sakta-ner--med-en-hartork/promo
Håller faktiskt på att bygger och testar en egen fartkamera baserat på en doppler radar från www.rfbeam.ch och en ESP32 Cam.
Den är uppkopplad på wifi och tar bilder på alla objekt som överskrider inställd hastighet och gör dem tillgänglig på en ftp. Är snart klar med kod som gör att det dessutom automatiskt publiceras på facebook/twitter.
Det går bygga såna här lösningar för en relativt billig peng om man kan lite om elektronik och programmering. Hoppas kunna släppa lite underlag snart på konstruktionen och eventuellt sälja lite färdiga enheter, tanken är att det skall vara open source.
Edit: Enheten på bilden är endast en tidig prototyp och inte det jag avser släppa underlag för. Blir givetvis en mer färdig lösning där batterier, radar och MCU/kamera sitter på kort anpassade efter kapsling.
Den är uppkopplad på wifi och tar bilder på alla objekt som överskrider inställd hastighet och gör dem tillgänglig på en ftp. Är snart klar med kod som gör att det dessutom automatiskt publiceras på facebook/twitter.
Det går bygga såna här lösningar för en relativt billig peng om man kan lite om elektronik och programmering. Hoppas kunna släppa lite underlag snart på konstruktionen och eventuellt sälja lite färdiga enheter, tanken är att det skall vara open source.
Edit: Enheten på bilden är endast en tidig prototyp och inte det jag avser släppa underlag för. Blir givetvis en mer färdig lösning där batterier, radar och MCU/kamera sitter på kort anpassade efter kapsling.
Redigerat:
Hoppas ni hittar en lösning.
Nästan i ämnet:
Jag kan inte annat än fascineras av denna man som tog saken i egna händer. Analog modell men ändå övertydligt. 400st skyltar är svårt att ignorera:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5yznq/bybornas-agerande-mot-farttjuvar--satte-upp-egna-skyltar
Nästan i ämnet:
Jag kan inte annat än fascineras av denna man som tog saken i egna händer. Analog modell men ändå övertydligt. 400st skyltar är svårt att ignorera:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5yznq/bybornas-agerande-mot-farttjuvar--satte-upp-egna-skyltar