Jag har visst lite hjärnsläpp för jag kommer inte på vad det heter..fredag kväll skyller jag på :p

Har i alla fall haft ett första strömavbrott i huset nu som dessutom är lite på landet, och då börjar man ju arbetsskadat fundera på backup av någon sort. Jag tänker mig en omkopplare på en separat central där ett par apparater typ panna+cirkpumpar, vattenpump går..beroende på vad det finns för alternativ såklart. Så man kan skifta mellan fasta nätet eller ett dieselaggregat (eller vad det nu finns för något).

Matnyttiga länkar någon? Egna erfarenheter kanske?

Elverk är ett ord man kan använda ;),
Dieseldrivna kan vara ohyggligt tunga att dra igång, men är vid längre avbrott kanske att föredra ändå, framför ett bensindrivet verk...
Verktygsboden ?

Min första tanke då är en reservkraftkompplare mellan mätaren och din undercentral. Lättast(?) och komplettera med i efterhand. Vid avbrott har du antingen elverk som kan försörja hela huset, eller så ser du till och stänga all onödig förbrukning.

Se även till och skaffa ett vettigt elverk. Som du kan belasta mellan fas-nolla och inte bara lämnar effekt mellan 3faser.

Tex elverk
http://www.blocket.se/vi/19959082.htm?ca=23_8_s

Reservkraftomkopplare.
http://www.blocket.se/vi/15242133.htm?ca=23_8_s

Innan du investerar massor med pengar, så tänk på att distributionsnätet är under en rejäl upprustning efter Gudrun och Per. I princip kommer hela 10 kV-nätet att grävas ner, så massiva strömavbrott (vi hade 5 dagar efter Gudrun) kommer att bli alltmer sällsynta.

Lite större elverk blir även rejält dyra i drift. 15 kW uteffekt kan innebära 10 l bensin i timmen, det blir 2400 kr/dygn, dessutom blir det problem att förvara sådana bränslemängder hemma.

Ett lagom stort 3-fas elverk som föreslagits ovan är nog en rimlig kompromiss om man vill lägga pengar på den extra säkerheten.

Trots upplevelsen under Gudrun (GEAB/Vattenfall var hyggliga nog att köra ut ett 100 kVA elverk till oss vid midnatt den tredje dagen :) ), så ser jag personligen inget behov av mera avancerad reservkraft än det lilla 4 kVA enfas elverk som jag ändå har för andra ändamål.

Risken för stora avbrott är liten, och dessutom som sagt i avtagande. Sedan varierar givetvis behoven.

Redigerat:
Att installera reservkraftsintag regelrätt kräver en hel del arbete bl.a. ska ett av nätägaren godkänt jordtag installeras.

Låt matningen till kylskåp och lite belysning matas via en stickpropp i källare.(seriösa dragningar med dosa och dragavlastning)

Sedan när det slocknar, går du ner i källaren rycker ut stickpropp för kyl/belysning, kopplar ihop det med en skarvsladd som går ut genom fönstret, till ett billigare elverk från JULA eller likn. Du kommer att klara dig några år.

Tänk på att ha lite soppa hemma bara, för det går inte att tanka när det är strömm avbrott...

Bodde själv i Kista under avbrotten för några år sedan, det var två avbrott på flera dygn med ett års mellanrum (Innan dess var det väl 20 år sedan det stora avbrottet som slog ut hela södra sverige..men det var väl endast på ett halvt dygn max)..

Men iallafall hade jag ett 750W elverk på balkongen vid de tillfällena(Typ minielverk "Honda" eller liknande) Ganska juste att se på tv och ha lite lyse på i en helt övrig svart omgivning, men det jag lärde mig då var att detta elverk inte klarade att dra igång en vanlig enkel Kyl/Frys. Så skall du ha ett bensinelverk se till att det är minst ett 2kW eller liknande, de har trots allt blivit väldigt mycket billigare de senaste åren (Jula brukar sälja ett för typ 1500-2000SEK)

Har själv ett elverk från JULA som vi brukar ha till ett mindre kylskåp när vi är ute och tältar med klubben. elverkets tank (ca 6-8 lite) brukar räcka i ca 15 timmar.

Då kör vi ett kylskåp som är ca 120 cm högt och en stereo + en 60 watt´s lampa.

Tänkvärd läsning än så länge, tackar.

Jag benämnde det ju som sagt med dieselverk i brist på bättre formulering ;)
Skulle väl ärligt inte tro att det blir något särskilt större då pengarna alltid behövs till något mer akut. Har däremot aldrig tänkt tanken att det finns såpass billiga och behändiga som de på Jula, det kan ju vara nåt absolut.. Torde ju kunna driva 2 cirkpumpar ett tag för att få ut värmen om man eldar med ved i pannan också.

Man vet iofs inte hur lång livslängd de där kinesiska Jula-elverken har, men de är märkligt billiga... (Min Honda 750W-are kostade 4500 kring år 2000, och det JULA elverk jag köpte förra hösten för att det var så billigt, men hittills aldrigt behövt, inte ens fyllt olja i eller provstartat...sigh kostade ca 2000)

Men skall man ha dem för att klara sig vid tillfälliga elavbrott lär de räcka mer än väl (Lär väl kanske gå några timmar per år i snitt)....

Redigerat:
Lite strömavbrottsnojig som man är.....
Bor på landet och har ett litet bränslesnålt rusta-elverk på endast 750 watt som klarar kyl/frys, cirkulationspump och pannfläkt + några lampor. Har provkört det några gånger och det går jättetyst och jämnt.
Har alltid en bensindunk hemma utifall eftersom även bensinmacken förmodligen kommer att vara strömlös.....

15 KVA känns på tok för stort för vedeldare, drar ju mycke soppa i onödan.

Belysning får bli fotogenlampa och stearinljus och ev. matlagning har jag tänkt fixa med ett tvålågigt camping-spritkök, har provat det också och det funkar finfint att koka makaroner och värma köttbullar:D:D

Eller så åker man till korvmojjen några kilometerbort (eller mil beroende på breddgrad) som har ström, för så ofta är det ju faktiskt inte strömavbrott så att man behöver ha ett spritkök ...

Nej, vad behöver man egentligen, man jag gillar att veta att jag klarar mig några dagar relativt oberoende.

Min tanke med spritköket är inte för vanliga strömavbrott, då och då händer ju faktiskt extrema snöfall (gävle 98? t.ex) så mat körs ut med bandvagn osv. och då blir det svårt att åka till korvgubben (5 min i bil i vanliga fall):rolleyes:

tallmilan skrev:
Eller så åker man till korvmojjen några kilometerbort (eller mil beroende på breddgrad) som har ström, för så ofta är det ju faktiskt inte strömavbrott så att man behöver ha ett spritkök ...
Mja, fast en orsak till strömavbrott ut på landet in i skogen, är ju nedfallna träd. Och med träd över vägen blir det svårt att ta sig till korvmojjen ;)

Jag var hos en granne och kikade idag och han hade ett 2kw från Jula som han kör lite cirkpump och annat smått med. Det har gått klockrent och det räcker ju som sagt med de mest vitala delarna. Sedan fick jag även reda på att jag tydligen kan få lite självcirkulation i pannan om jag slänger in ved, så lite varmt kan jag få utan el. Bara det förändrar ju massor i hur jag tänker :)

Den bästa räddaren i nöden efter Gudrun var faktiskt vedspisen. Efter några dagar kom frusna bekanta och utbrast - Va, har ni VARM mat?

Nu när vi renoverar kastar vi ut den uttjänta vedspisen, men det kommer in en ny (om än mindre modell) bredvid induktionshällen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.