Byggahus.se
0,2 är lägsta nivån (på den jag har). Högsta däremot är väll cirka 0,5 eller lite mer, då den i teorin ger 5kw.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
wildeside
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Bjor Bjor skrev:
. Men den verkar för bra för att vara sant.
Det ljugs så gott som till 100% när man läser spec på prylarna på Amazon å Wish men för de priserna så.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Jag har just köpt en disel värmare som jag tänker sätta in i stugan till Jul.
Finns väldikt mycket info på youtube om dem.

Sök på "chinese diesel heater"
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
R Redgeneral skrev:
0,2 är lägsta nivån (på den jag har). Högsta däremot är väll cirka 0,5 eller lite mer, då den i teorin ger 5kw.
Då stämmer det bättre. Tänkte att det är nå som inte stämde. Då är el fortfarande billigare att värma med för mig.
 
Har testkört min några kvällar, funkar bra. Viss doft följer med varmluften, gummiaktig. Annat än det är den effektiv och rejäl för det priset! Har du funderat på hur/var du ska montera den vid stugan?
 
Bjor Bjor skrev:
Men innehåller inte 1l diesel bara 10 kW. Hur går detta ihop??
Motorn i min bil går på diesel och har inga problem att ge drygt 100 kW
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R Redgeneral skrev:
Har testkört min några kvällar, funkar bra. Viss doft följer med varmluften, gummiaktig. Annat än det är den effektiv och rejäl för det priset! Har du funderat på hur/var du ska montera den vid stugan?
Jag tänkte montera den på utsidan av huset och sedan borra upp ett hål för varmluften att blåsas in genom. Känns lite tryggare och att det blir lite tystar på insidan. Hur har du gjort med monteringen?

Har sett att det finns en kontroller att att köpa så att man kan styra den från distans (http://www.mrjones.id.au/afterburner/) skulle ju vara kanon att kunna sätta på den innan vi kom fram till stugan. Men vet inte om jag vågar mig på det.
 
Rekommenderas att byta bränsleslangen innutitill högre kvalité
 
Tillfälligt är den utanpå huset och leder in värmen till källaren genom en gammal genomföring. Men ja, att ha utomhus är att rekommendera.
Min bränsleslang smälte andra testet, dock lite självförvållat då jag ledde avgasröret lite för nära. Oavsett, farlig konstruktion så nog värt att byta slangen eller sätta någon plåt mellan avgasrör och bränsleslang
 
Bjor Bjor skrev:
Förbrukningen är 0,2l/h och effekten är på 5 kW. Då ska man kunna få ut 25 kW värme ur 1l diesel. Men innehåller inte 1l diesel bara 10 kW. Hur går detta ihop??
Det blir knas i din tanke pga att du inte skiljer på effekt och energi.

0,2 liter per timme vid en uteffekt på 5kW. Det betyder att du kan köra 5 timmar på en liter diesel. 5kw i 5h är 25kWh.

....om nu förbrukningssiffrorna var korrekta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det blir knas i din tanke pga att du inte skiljer på effekt och energi.

0,2 liter per timme vid en uteffekt på 5kW. Det betyder att du kan köra 5 timmar på en liter diesel. 5kw i 5h är 25kWh.

....om nu förbrukningssiffrorna var korrekta.
Oavsett så får man inte mer är 10kWh ur 1 liter diesel.
Lita aldrig på specifikationerna på kinasidorna.
0,5liter per timme vid 5kW.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det är väl ungefär som prestandauppgifterna på värmepumpar? Max temperatur 65 grader, max effekt 10 kW, COP 5.8 och lägsta utetemp -25 grader. Siffrorna i sig stämmer, men kan inte inträffa samtidigt...
'

0,2 liter i timmen är förmodligen nån "nominell förbrukning" baserad på okända inparametrar. Tanken är väl ändå inte att den ska gå på max effekt konstant dygnet runt, så viss relevans till verkligheten finns säkert i den siffran.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Har jag förstått det rätt ........ att om dieseln kostar 24 kr/l och en kwh kostar 3+ kr så är denna dieselvärmaren mer kostnadseffektiv än en elradiator?

Och kan man leda ut avgaserna i en skorsten? :D
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.