20 503 läst ·
18 svar
21k läst
18 svar
Dieselelverk till bergvärmepump
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Till all förbränning inomhus så behövs någon form av rökkanal och det kostar. Ställ det mot bensin/diesel för några dagar per år.
Min kommentar visar att man behöver ett mycket mindre elverk om man slipper driva kompressormotorn.
Protte
Min kommentar visar att man behöver ett mycket mindre elverk om man slipper driva kompressormotorn.
Protte
Det var väl ändå att hårdra mitt inlägg...Avemo skrev:
Som jag tolkar situationen så är tillförlitligheten i elförsörjningen där TS bor lägre än normalt, där det är relativt vanligt förekommade med dyngslånga avbrott. Under vintern i Västernorrland kan det snabbt bli utkylt, därav min fundering på om bergvärme som enda vämekälla det bästa i TS fall.
Jag har på intet sätt dömt ut bergvärme som uppvärmning. Jag tycker det är ett bra sätt använda elenergi för uppvärmning, men att lämpligheten bör bedömas från fall till fall.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Ja, men problemet är ju inte drivmedlet för små elverk utan att de inte klarar kontinuerlig drift. Om du kollar manualen för mindre elverk så säger många exv. att du måste byta olja var 20-30 driftstimme eller dylikt. Det betyder alltså ett oljebyte om dagen...prototypen skrev:
Om du skall ha verk för längre drift som du kan vara säker på fungerar så behövs det betydligt större/bättre/dyrare grejjor.
Och en fotogenkamin behöver ingen rökkanal. Det räcker att tillse att det finns friskluft på något sätt, exv. genom vädring.
Som många redan påpekat.
Om syftet med dieselelverket är att göra värme med bergvärmepumpen så är det bättre att du eldar dieseln direkt istället för att ta omvägen via el.
Sätt in en oljepanna i serie med bergvärmepumpen, då är det enda du behöver el till cirkpump och oljebrännare och det handlar om några 100W om du har enfas crikpump. Då kommer du undan med ett betydligt billigare elverk.
Om syftet med dieselelverket är att göra värme med bergvärmepumpen så är det bättre att du eldar dieseln direkt istället för att ta omvägen via el.
Sätt in en oljepanna i serie med bergvärmepumpen, då är det enda du behöver el till cirkpump och oljebrännare och det handlar om några 100W om du har enfas crikpump. Då kommer du undan med ett betydligt billigare elverk.
Klicka här för att svara