Detaljer, detaljer.

Jag försöker hitta information om utseende på handledare till trappor i klassiska svenska 20-talshus, men går bet. Hittar inga verkliga miljöer med autentiska detaljer. Bara misslyckade renoveringar som känns helt fel.
Det är alltså den vanliga runda handledaren i böjt (basat) trä. Borde vara runt 35-45 mm och ha ändavslut istället för ändböjar. Såhär:

Någon som sitter inne med närmare detaljer eller har dragit egna slutsatser?

• Rund böjd trähandledare med ändavslut, montage med metallbacke, sökt för autentisk 20-talsstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad jag minns från den gamla folkskolan (Landalaskolan) och läroverken (Östra Realskolan, Vasa H.A.L.) på 50-talet var det snarare handledare som T2 nedan som var vanliga:

Olika typer av trä- och metallhandtag på en träplatta med storleksspecifikationer för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det känns mycket rejälare än de enkla, svarvade stängerna.
Du kanske skulle titta lite l gamla muséer (Konstmuséet, Sjöfartsmuséet) och kyrkor för att få inspiration.

Bilden är från http://www.trappfabriken.se/handledare/

Det verkar ju vara ett ämne lämpat för Findus som ju verkar i dessa miljöer. Annars kanske Herrljunga ledstångsfabrik kan vara en väg.

BirgitS
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag försöker hitta information om utseende på handledare till trappor i klassiska svenska 20-talshus, men går bet. Hittar inga verkliga miljöer med autentiska detaljer. Bara misslyckade renoveringar som känns helt fel.
Det är alltså den vanliga runda handledaren i böjt (basat) trä. Borde vara runt 35-45 mm och ha ändavslut istället för ändböjar. Såhär:
Kanske en fråga för Byggfabriken eftersom de har svarat på en del andra frågor om ledstänger från den tiden: https://www.byggfabriken.com/sok/?s=ledstång

Åsa Lund
Eller kolla i någon av Laila Reppens böcker?
"Så byggdes... "

Tackar för input!
Efter lite kontakt med Herrljunga blir det 45 mm och en övre ändböj. Den senare för att man ovillkorligen kommer att fastna med kläder i annars. Hittade en bild som verkar autentisk. Även med pärlspont som jag har själv.

53236479_161710601485367_4635325463013409393_n.jpg

Redigerat:
Trappfabriken i rättvik sitter på den enda maskinen i landet som fräser böjar till runda handledare (om de har den kvar). Kul maskin ;). Ämnet har rätt böj. Grovfräst. Man leder den igenom så kommer den ut rund på andra sidan. Om jag skall göra en blir det att först få till rätt böj och sedan runda den på känn med handverktyg. Fungerar det också men tar längre tid.
Mvh Findus.

PS. Såg att någon nämnt mig tidigare i tråden. I mars. Om det varot en tag hade jag sett det. DS

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tackar för input!
Efter lite kontakt med Herrljunga blir det 45 mm och en övre ändböj. Den senare för att man ovillkorligen kommer att fastna med kläder i annars. Hittade en bild som verkar autentisk. Även med pärlspont som jag har själv.
[bild]
Hejsan Johan!

Hur blev slutresultatet? Jag har ett trapphus från 1919 (Göteborg/Hagen) med ny pärlspont där jag kastat de gamla gardinstängerna som fungerat som handledare tidigare. Jag försöker få grepp om vad det borde sitta där. Vill ha så tidstypiskt det bara går...

Ps. Bilden i ditt sista inlägg verkar inte fungera längre tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.