Jag behöver en ny handcirkel och har Ryobi OnePlus-serien på andra verktyg. Ryobi har modeller med 150, 165 och 184mm klinga. De är i stigande prisklass och därmed i kvalitet och prestanda gissar jag.
Annars är den uppenbara skillnaden kapdjupet. Man måste upp på 184mm-modellen för att nå igenom 45mm-virke när man kapar med 45 graders vinkel.
Samtidigt vill jag ha en smidig som man kan hantera med en hand utan att att det är för tungt. Jag vill heller inte köpa en dyrare såg än nödvändigt (hobbybruk, begränsad användning). Har idag en gammal Skil med sladd, den är tung och otymplig. Den har jag ju förvisso kvar då om jag någon gång typ behöver klyva 45mm i 45 graders vinkel.
Tips, tankar, erfarenheter?
Annars är den uppenbara skillnaden kapdjupet. Man måste upp på 184mm-modellen för att nå igenom 45mm-virke när man kapar med 45 graders vinkel.
Samtidigt vill jag ha en smidig som man kan hantera med en hand utan att att det är för tungt. Jag vill heller inte köpa en dyrare såg än nödvändigt (hobbybruk, begränsad användning). Har idag en gammal Skil med sladd, den är tung och otymplig. Den har jag ju förvisso kvar då om jag någon gång typ behöver klyva 45mm i 45 graders vinkel.
Tips, tankar, erfarenheter?
Jag har klarat mina behov med en Elu 152 sedan 80-talet. Men någon gång har man fått vara kreativ när en 90×200 skulle klyvas 😉 Idag har jag också en Bosch GKS 57 18V, men utifrån batteri. Välj utifrån vad du använder den mestadels till och du har ju den gamla kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Både och, men mycket virke går i kap- och gersågen. Å andra sidan lär det inte vara så mycket skivor heller. Nu ska jag förvisso snart bygga en gäststuga och då blir det lite väggskivor.
Men jag tänker mest sånt som att kapa rent sånt som är monterat, snabba snitt när man ska passa till nåt, göra ett urtag, kapa till en kloss eller stötta... Sånt man annars skulle ta fogsvansen till typ. Eller klyva en bräda (har ingen bordssåg). Inser medans jag skriver det att de där 45-gradersklyvningarna är en rätt ovanlig manöver så jag kanske inte ska hänga upp mig så mycket på kapdjupet och sikta på en så liten och lätt såg som möjligt.
Större klinga är bättre för skivor gissar jag?
Men jag tänker mest sånt som att kapa rent sånt som är monterat, snabba snitt när man ska passa till nåt, göra ett urtag, kapa till en kloss eller stötta... Sånt man annars skulle ta fogsvansen till typ. Eller klyva en bräda (har ingen bordssåg). Inser medans jag skriver det att de där 45-gradersklyvningarna är en rätt ovanlig manöver så jag kanske inte ska hänga upp mig så mycket på kapdjupet och sikta på en så liten och lätt såg som möjligt.
Större klinga är bättre för skivor gissar jag?
Redigerat:
När jag jämför hos Ryobi så är lite överraskande 165mm- modellerna lättare än 150mm-modellen, 2.4 mot 2.8 kg. Gissar att den billiga 150mm har en enklare motor som väger mer, kanske? Hursomhelst lutar det kanske mot att 165 är sweet spot då.
För mig känns rakkapning av 45 mm virke lite grand som smärtgränsen. Mindre än så skall man ha en specifik tanke med hur sågen skall användas. Men det klarar ju precis även den minsta sågen. Annars är det ju den omöjliga avvägningen mellan mest smidig och mest universell.
Klicka här för att svara