Tjena är nån som har dewalts sänk.
Den är ju har kickback skydd
Inställningsmåtten ränkar med skenan
Utsuget bygger inte ut som på festoolen
Sen har skenan centrerrad så man kan köra från båda hållen dock bara en fästpunkt när man förlänger skenan
Den är 2 ledad så klingarn går ner framåt istället för bakåt som på festoolen.

Men hur är igentligen kvaliten på den?
Själv har ja ett rätt negativ inställning till dewalt av de maskiner vi har på jobbet.

Ska man köpa Dewalten eller festoolen?

mvh alex

DeWalt gör en del bra grejer. Har flera jag är nöjd med, elhyvel, vinkelslip, fräs (Elu), men alla Festoolsaker jag har eller har använt är bättre än DeWalt, utom handöverfräsarna som väl är likvärdiga. När så DeWalt kommer med en sänksåg verkar chansen att den skulle vara bättre än Feston minimal. Om några år vet man mer om DeWalts sänksåg, men än är det för tidigt. Skulle jag köpa annan sänksåg än Feston skulle det bli i den här ordningen: Mafell, Makita, Metabo, men det här ett indiciemål, jag har bara sett DeWalten på display. Det räcker dock till ett avgörande för mig.

Instämmer, det lilla jag kände på den hos Beijers i Hbg räckte inte till för att övertyga mig att investera i DW istället för Feston. Svårt att förklara men känslan var inte i klass med Feston's och hade prisbilden sett annorlunda ut så hade nog DW'n haft ett övertag på grund av just det men inte när de kostar samma.

/Kent

Inte för att det betyder något men köpte nyligen en Brittisk tidning där de testade sänksågar. (Dewalt, Festool, mafell och Makita). Dewalt vann på finesser trots ett något "grövre snitt". Bland annat annat ergonomin ansågs bättre.

Sedan är ju "Systemet" när det gäller Festool ett starkt argument...

MVH
Ronnie

Fick erbjudandet att köpa såg med 140 skena för 4600. Var lockande men när en extra skena kostade 1000 spänn (eller 1200 i listan) så grep förnuftet tag i mig och sa att en GKS55 duger gott att kapa golvspån med. =)

Den enda sågen jag skulle misstänka för att vara bättre eller lika bra som Feston är väl Mafellen.

Men Pysslarn, vilken tidning var det? Det testet vill jag läsa.

Alltså systemet hos Festool, ibland är det bra, ibland gör det saken värre, om man t.ex. vill använda andra märken. Visst, systainrar är bra, men ofta är inte konkurrenterna dyrare än att man kan köpa till en sån.

Vad jag försöker säga är att typ CMS är jättebra om man har de behoven, men sänksågen är ju som sänksåg också ett komplett system med skenor osv, men man kan lika gärna koppla på en annan dammsugare t.ex.

P
Systainers börjar ju också dyka upp hos andra fabrikat nu. Senast såg jag ett kit med skruvdragare + slagskruvdragare från Makita i en blå/grön (turkos?) systainer.

Mr Handyman,

Testet gjordes i "Good Woodworking" nr 201 och så här summerades resultatet:

"For me , it's a toss up between the makita and the and DeWalt, and with DeWalt having som neat ideas and a range of accessories, the slightly inferior cut is so minimal, the adaptability makes it the one that would likely find its way into my toolkit."

DeWalten passar dessutom på Festools skenor vilket ju kan vara bra om man redan har köpt upp sig på sådana men behöver köpa ny såg.

Ett annat citat från testet: "Compared to the DeWalt and Makita, Festool's saw is quite basic, though the overall performance and accessory range make it well worth considering."

Testets verkliga vinnare borde vara Makitan, som förlorar p g a begränsat utbud av tillbehör: "Makita has a really nice saw in the SP6000, with some attractive features such as negative undercutting, anti-tip, and a scoring setting. Its cutting performance is brilliant, too, leaving crisp and clean edges. However, the applications for this performance are limited by the present lack of accessories. It is, though, a fantastic saw if you only need a plunge saw and guide rail."

MVH
Ronnie

Tack Pysslarn, lustigt nog köpte jag tidningen igår. En sak med testet som jag inte alls förstår, är att de har kört Mafellen med en klinga som är helt annorlunda. De kommenterar det, men den får av naturliga skäl sämre resultat i kapning av formicaskivor och fanerad mdf.

Håller också med dig om att tillbehörsvärderingen är märklig. Det är ändå sågen och skenan plus tvingar som är det viktigaste.

En sak till som jag tänkte på här är att det här är de små sågarna från Festool och Mafell. I Good Woodworkings systertidning The Woodworker testade de i höstas cirkelsågar och då var det TS75 och en mycket större Mafell KSP400 (minns ej exakt) på typ 2250W. Då fick TS75:an 5 av 5 i betyg och Mafellen 4,5 av 5.

Om de har rätt i det här testet är det glädjande att flera konkurrenter börjat hinna ikapp Festool åtminstone på vissa områden. Det lär sporra till fortsatta prestationer från många. (Sen är ju de här sänksågarna Festool-rip offs, men det är en annan sak.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.