T Takläggare skrev:
Menar mer hur exempelvis BEA systems Bofors ingår i den USA baserade försvarskoncernen BAE systems Ltd , som i sin tur ägs av brittiska BAE systems ,och på så sätt det största företag i världen inom högteknologisk försvarssystem, och inte som en donken Big Mac blir till.
Fast i det här fallet ingår de i en koncern med rätt mycket skräp så ser inte hur det skulle borga för något vettigt alls.

K katten12 skrev:
Behöver köpa en borrskruvdragare och en sticksåg då vi ska lägga laminatgolv och montera IKEA kök/sätta fast i väggen själva.

Vi har kikat på dewalt
[länk]

[länk]

Och på makita
[länk]

[länk]

Vill ha bra grejjer som håller länge men ändå inom en hyfsat rimlig budget. Vilket märke ska man satsa på?

Jag har precis köpt nya maskiner och hade samma funderingar som dig. Och så här valde/tänkte jag i slutändan.

Först och främst ska du titta på vilka maskiner det är du behöver, nu direkt, men även framåt över tid. Sen får du kolla på vilket märke som har dessa maskiner och vad dom kostar. Nästa steg för min del var att kolla på vilket märke har dom maskinerna jag vill ha, samt använder samma batterier till alla maskiner. Att bara ha en laddare och sen samma batterier till alla maskiner är för min del väldigt skönt.

Sen får du också kolla på vilka batterier finns, alltså storleken på batteriet. De är inte helt optimalt med ett stort 5amp batteri till en skruvdragare om man inte ska skruva i oändlighet. Men väldigt bra när man ska ut med lövblåsen.

I mitt fall vart det DeWalt och deras 18V serie.
Det gör att jag kan köpa "nakna" maskiner och håller nere antalet laddare osv. DeWalt har också ett väldigt stort utbud av maskiner, dessutom har dom ett bra utbud av trädgårdsmaskiner.

Jag har följande uppsättning

Borrmaskin/skruvdragare
Slagskruvdragare
Lövblås
Trimmer

2st 5amp batterier.
1st 2amp batteri.
1st laddare.

Hoppas det ger lite hjälp i valet :)

• Gilla
robbanvt och 1 till
  • Laddar…
T
Frustrator Frustrator skrev:
Fast i det här fallet ingår de i en koncern med rätt mycket skräp så ser inte hur det skulle borga för något vettigt alls.
Blir åt bägge hållen, utveckling kräver samarbete , ta bara våran CV 90 den börja sälja till 7 länder, den har extrautrustning som Adaptiv som är banbrytande teknik , den fungerar som en osynlighetsmantel, eller Excalibur en självstyrd granat, passar perfekt till våran snabba Haubits som skickar iväg en granat upp till 5 mil men otrolig precision då har Archer redan packat ihop och på väg hem innan granaten ens har hunnit landa.

T Takläggare skrev:
Blir åt bägge hållen, utveckling kräver samarbete , ta bara våran CV 90 den börja sälja till 7 länder, den har extrautrustning som Adaptiv som är banbrytande teknik , den fungerar som en osynlighetsmantel, eller Excalibur en självstyrd granat, passar perfekt till våran snabba Haubits som skickar iväg en granat upp till 5 mil men otrolig precision då har Archer redan packat ihop och på väg hem innan granaten ens har hunnit landa.
Fast verktygstillverkarna är bara ute efter att kräma oss på pengar. Förstår inte vad det har med försvarsmateriel att göra. Dina argument för DeWalt vs Makita blir bara märkligare..

T
Frustrator Frustrator skrev:
Fast verktygstillverkarna är bara ute efter att kräma oss på pengar. Förstår inte vad det har med försvarsmateriel att göra. Dina argument för DeWalt vs Makita blir bara märkligare..
Men exakt , därför gillar jag Dewalt dom pressar priset neråt på liknande maskiner och batterier med samma amp o volt.

Visar att bara för att produkten är billigare så är den inte alltid sämre , utan ibland även bättre. som i dessa fall , sök själv på hur makita kan börja ryka, gå varma redan som nya.

Rickard.
T Takläggare skrev:
sök själv på hur makita kan börja ryka, gå varma redan som nya.
Och dewalt väljer att köpa in chuckar som är så otroligt dåliga. He metall på greppyta så tror folk det är kvalité (y)

Hade dewalt lyckats göra en trevlig skruvdragare som håller hade jag nog bytt bort mina makitas när dom gjort sitt men jag ids inte långsiktigt ha 2 system.

Dewalt verkar också ha rätt skön inställning för service/garantier nu för tiden.

T Takläggare skrev:
T Takläggare skrev:
Men exakt , därför gillar jag Dewalt dom pressar priset neråt på liknande maskiner och batterier med samma amp o volt.

Visar att bara för att produkten är billigare så är den inte alltid sämre , utan ibland även bättre. som i dessa fall , sök själv på hur makita kan börja ryka, gå varma redan som nya.
Non sequitur

Smaken är som baken, delad.

Jag är Makita fan och håller mig till dom. Tråkigt för folk som fått sina maskiner och dom brinner gång efter gång.

Men bara ta min arbetsplats. Vi är 20 st. vi kör alla metabo skruvdragare.

Under 3 år har en och samma person bytt ut sin 5 gånger.
Har han väldigt otur och alltid får måndags exemplar?
Eller är han bara helt enkelt sämst att hantera sina verktyg och bryr sig inte hur han slänger med den så de blir knas?

Jag jobbar på en industri och renoverar växelådor till entreprenörmaskiner.

Jag kan komma tillbaka om 2 år när jag renoverat igen så får jag se hur många av mina verktyg som lever.

För personen i fråga ska ju renovera vad jag förstår så både Dewalt och Makita borde hålla hans standard.

• Gilla
siggebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.