5 760 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Dewalt DW770 som saluförs hos "Jarmo" för 2199:- (3899:- med stativ)
Jag har länge gått och tänkt att min "no name" kapsåg från Jula, inköpt lite halvt akut när huset köptes för fyra år sen, ska ge vika åt en bättre maskin från välkänt märke. Men allt vad kvalité och exakthet heter. För det har absolut inte min nuvarande... Dock var den billig och slantarna var lite brist på då pengarna behövdes bättre på andra ställen. (tror jag köpte den för straxt över 1000-lappen med stativ)
Nåja, jag har kikat på ovannämnda flera gånger när K-rauta har haft den ganska ofta för 3899:- med stativ. Men varför verkar denna reas så billigt just på K-rauta när alla andra (även internetbutiker) saluför den för betydligt dyrare pengar?
Göra slag i saken och slå till eller lägga mer slantar på en "bättre"?!
Är det värt att ha tex kaplinje med laser?
Vad säger verktygsgurusarna?
Nåja, jag har kikat på ovannämnda flera gånger när K-rauta har haft den ganska ofta för 3899:- med stativ. Men varför verkar denna reas så billigt just på K-rauta när alla andra (även internetbutiker) saluför den för betydligt dyrare pengar?
Göra slag i saken och slå till eller lägga mer slantar på en "bättre"?!
Är det värt att ha tex kaplinje med laser?
Vad säger verktygsgurusarna?
Jag är väl ingen guru, men jag äger iaf nämnda såg.
Jag tycker att den fungerar kanon.
Bra precision och smidig med inbyggda gejdrar(?).
Jag har hunnit bygga en 70m2 altan med den.
Jag har inte jämfört den med forumfavoriten gcm8sj(heter den väl?), och jag vet inte om jag vågar eftersom jag är så nöjd med min.
Enda felet med den är väl att den är så billig nu, jag betalade 2800 för min(en bekant tog hand om momsen).
Jag tycker att den fungerar kanon.
Bra precision och smidig med inbyggda gejdrar(?).
Jag har hunnit bygga en 70m2 altan med den.
Jag har inte jämfört den med forumfavoriten gcm8sj(heter den väl?), och jag vet inte om jag vågar eftersom jag är så nöjd med min.
Enda felet med den är väl att den är så billig nu, jag betalade 2800 för min(en bekant tog hand om momsen).
Jag har en DW707 i verkstaden hemma och sen har jag 2 st GCM8 i firman.
Byggde lite här hemma på förmiddagen och sågade då med Dewalten och svor lite för mig själv hur dum den är när man skall sågas med den. Klingskyddet är så hårt fjädrat så det tar emot när man skall såga med lutat klinga.
Skall iväg nu men kan ta lite bilder och förklara bättre senare idag vad jag menar.
Edit...såg nu på DW770 att den ser inte exakt likadan ut i klingskyddet, kan vara att det går undan lättare på denna modell.
Byggde lite här hemma på förmiddagen och sågade då med Dewalten och svor lite för mig själv hur dum den är när man skall sågas med den. Klingskyddet är så hårt fjädrat så det tar emot när man skall såga med lutat klinga.
Skall iväg nu men kan ta lite bilder och förklara bättre senare idag vad jag menar.
Edit...såg nu på DW770 att den ser inte exakt likadan ut i klingskyddet, kan vara att det går undan lättare på denna modell.
Redigerat:
Tja, varför inte.
För det priset tycker jag nog att det ska ses som ett fynd. Nu är jag verkligen ingen fan av DeWalt-produkter och ser lite allmänt ner på dom.
Men den där kap/geren hör väl till samma serie och grundkonstruktion som dw700/707 osv. Dvs härstammande från den gamla fina slitstarka ELU-sågen.
Och är det så, så kan motorn vara en av de tystare på marknaden. Jag blir själv alltid glad när jag kör en 700/707 av den anledningen.
Sen är sågen idag en gammal och ganska finesslös historia. Men å andra sidan en ganska gedigen slitvarg, vilket bevisas av att det finns många snickare som fortsätter att köpa den.
Den gör alla basic grejer med bravur och med en för det mesta helt OK precision.
Men den ska alltså inte jämföras med betydligt dyrare och mer avancerade sågar för riktigt finsnickeri.
Om man reglar upp husstommar, bygger friggebodar och altaner så är den bra.
Bygger man kök hela dagarna så köper man kanske en annan såg.
tror jag.
Jag är lite halvt om halvt på gång att investera i en ny kap/ger, då min makita börjar ha lite väl många slitageåkommor nu.
Denna DeWalt skulle absolut inte vara helt otänkbar. Länge har jag "vetat" att jag ska köpa en bosch gcm 8 sjl, men igår var jag och fingrade på en Hitachi C8FSE som XL-bygg har kampanj på just nu.
Den kändes också riktigt bra och gedigen. Och hade en finess, en "festtool-kloss" bakom ämnet som minskar urflisning i bakkant. Men samtidigt hade den sågen också någon enstaka liten funktionell miss, givetvis.
Jag har även kikat lite på Metabo's KGS216 M som man finner på diverse ställen i priser runt 1600-1800:-.
Den verkar inte heller så tokig, men att den t.ex. bara går att vrida bara ±45° på vridbordet är ju en nackdel.
För det priset tycker jag nog att det ska ses som ett fynd. Nu är jag verkligen ingen fan av DeWalt-produkter och ser lite allmänt ner på dom.
Men den där kap/geren hör väl till samma serie och grundkonstruktion som dw700/707 osv. Dvs härstammande från den gamla fina slitstarka ELU-sågen.
Och är det så, så kan motorn vara en av de tystare på marknaden. Jag blir själv alltid glad när jag kör en 700/707 av den anledningen.
Sen är sågen idag en gammal och ganska finesslös historia. Men å andra sidan en ganska gedigen slitvarg, vilket bevisas av att det finns många snickare som fortsätter att köpa den.
Den gör alla basic grejer med bravur och med en för det mesta helt OK precision.
Men den ska alltså inte jämföras med betydligt dyrare och mer avancerade sågar för riktigt finsnickeri.
Om man reglar upp husstommar, bygger friggebodar och altaner så är den bra.
Bygger man kök hela dagarna så köper man kanske en annan såg.
tror jag.
Jag är lite halvt om halvt på gång att investera i en ny kap/ger, då min makita börjar ha lite väl många slitageåkommor nu.
Denna DeWalt skulle absolut inte vara helt otänkbar. Länge har jag "vetat" att jag ska köpa en bosch gcm 8 sjl, men igår var jag och fingrade på en Hitachi C8FSE som XL-bygg har kampanj på just nu.
Den kändes också riktigt bra och gedigen. Och hade en finess, en "festtool-kloss" bakom ämnet som minskar urflisning i bakkant. Men samtidigt hade den sågen också någon enstaka liten funktionell miss, givetvis.
Jag har även kikat lite på Metabo's KGS216 M som man finner på diverse ställen i priser runt 1600-1800:-.
Den verkar inte heller så tokig, men att den t.ex. bara går att vrida bara ±45° på vridbordet är ju en nackdel.
Jag har en Dewalt DW 7XX, den som kom efter ELU, den är 8 år nu men den har använts väldigt mycket och fungerar fortfarande mycket bra. Lyckades även få tag i det gamla stativet som liknar ett bord, även detta kommer från ELU.
Det är en liten och nätt såg som gör det den ska utan en massa konstiga finesser som man kanske aldrig använder.
Det är en liten och nätt såg som gör det den ska utan en massa konstiga finesser som man kanske aldrig använder.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Dw770 har samma stenhårt fjädrade klingskydd som dw707.verktygsgurun skrev:Jag har en DW707 i verkstaden hemma och sen har jag 2 st GCM8 i firman.
Föredrar också min gcm8sj som är bättre på allt utom upplevd rubusthet.
Här är bilder på vad jag menar som jag tycker är irriterande på Dewaltsågen.
Här går inte en 45 regel under klingskyddet när jag tiltat sågen 45grader, här måste man alltså trycka bort klingskyddet och sen såga ner,när man nästan sågat igenom så ser det ut så här
Då tar det lilla svarta hjulet emot och då kan man tycka att klingskyddet glider undan så att man kan såga helt igenom men det som händer är att sågen/klingan pressas åt sidan istället.
Man måste därför alltid trycka bort klingskyddet (ganska hårt o trögt) sedan dra ut sågen via dess gejdrar och dess vikt och såga genom att såga utifrån och in. Kan tyckas att det är ju inte så svårt men det är en ganska onaturlig arbetsställning och tungjobbat längre stunder. Kan kännas lite osäkert emellanåt också.
Bosch GCM8xx är betydligt lättare att manövrera i detta avseende och som sagt har djupstopp så man kan spåra ur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här går inte en 45 regel under klingskyddet när jag tiltat sågen 45grader, här måste man alltså trycka bort klingskyddet och sen såga ner,när man nästan sågat igenom så ser det ut så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då tar det lilla svarta hjulet emot och då kan man tycka att klingskyddet glider undan så att man kan såga helt igenom men det som händer är att sågen/klingan pressas åt sidan istället.
Man måste därför alltid trycka bort klingskyddet (ganska hårt o trögt) sedan dra ut sågen via dess gejdrar och dess vikt och såga genom att såga utifrån och in. Kan tyckas att det är ju inte så svårt men det är en ganska onaturlig arbetsställning och tungjobbat längre stunder. Kan kännas lite osäkert emellanåt också.
Bosch GCM8xx är betydligt lättare att manövrera i detta avseende och som sagt har djupstopp så man kan spåra ur.
Kan du tänka dig att lägga 3899 för DeWalten med stativ så kanske du även kan tänka dig att lägga 4790 för bosch 8slj med stativ. Beijer har ett erbjudande nu om om det är det bästa eller om det finns bättre vet jag inte då jag inte har letat.
Ok en tusing till men även 4000 är mycket pengar för en såg. Och det är inte många som har något negativt att säga om boschen.
Ok en tusing till men även 4000 är mycket pengar för en såg. Och det är inte många som har något negativt att säga om boschen.
Jag hade nästan på känn att jag inte skulle ha svarat i denna tråden...verktygsgurun skrev:Här är bilder på vad jag menar som jag tycker är irriterande på Dewaltsågen.
[bild]
[bild]
Nu blev min hjärna uppmärksammad på en sak som stört mig, men som jag lyckats förtränga (mycket pga att jag inte testat så många andra sågar, och därmed inte sett detta som ett problem).
Jag tror iofs (hoppas!) att det inte dyker upp fler exempel.
För att vara en kontrast så har jag aldrig upplevt det som ett problem. Jag trycker alltid bort klingskyddet och måttar innan jag sågar och då är det inte i vägen sen.
Ofta så gör jag som många andra, finjusterar sista halvmillimetern med klingan in full acction, lätt rispande mot ytan. Förkastligt säkerhetsmässigt...
Ofta så gör jag som många andra, finjusterar sista halvmillimetern med klingan in full acction, lätt rispande mot ytan. Förkastligt säkerhetsmässigt...
A fan! Detta måste undersökas, ska åka och "pilla på den" om dom har den framme. Tack för tipset!LoJo skrev:Kan du tänka dig att lägga 3899 för DeWalten med stativ så kanske du även kan tänka dig att lägga 4790 för bosch 8slj med stativ. Beijer har ett erbjudande nu om om det är det bästa eller om det finns bättre vet jag inte då jag inte har letat.
Säger samma sak. Lite som att göra ett icke problem till ett mycket stort problem. Jag drar alltid ut sågen max och sedan sågar man lätt 45 grader i en 45*x utan några problem.corre skrev:
Har en 770, duger till grovsnickrande men inte till möbelsnickeri. Beror kanske för vad man har för krav på möblerna man bygger men i min mening är det mer än byggsåg. Min har den lilla egenheten att 0-läget och 45 gradersläget inte lirar ihop, det är typ 44.5 grader mellan hålen i plattan som bestämmer lägena. Inte helt enkelt att fixa och definitivt ingen justersak, flyttar jag plattan för att få ordning på 45-läget ändrar jag ju nolläget....
Väsnas ganska rejält och sprider damm bättre än en gödselspridare
Väsnas ganska rejält och sprider damm bättre än en gödselspridare
Klicka här för att svara