Återkom gärna med vidare information om hur den kompressorn beter sig.saturnus2 skrev:
Kapacitet (i huvudsak tryck, inte tid)? Ljudnivå?
Jag har nämligen själv siktat in mig på en likadan
Tackar för intresset, nej jag har inte provskjutit DeWalten ännu, men köpt spik, Jula säljer Gunnebo till rimligt pris. Men glädjen att komma undan moms o tull, varade i 40 dagar ;D trodde faktiskt att FedEx hade glömt mig, men dom ville ha 678:- till skatten, så totalpriset blev 3.358:-, så man får vara glad för det.
Vad gäller min modell D51845 så är den silver på toppen, förmodligen magnesium, och det kan förklara prisskillnaden mellan D51844, som fortfarande säljs.
Vad gäller den lilla kompressorn, så går den mycket fint till den lilla pickan, men den kommer inte att klara av den stora picken med 90mm spik, men jag skall koppla ihop grejorna och provskjuta, så jag återkommer...
Vad gäller min modell D51845 så är den silver på toppen, förmodligen magnesium, och det kan förklara prisskillnaden mellan D51844, som fortfarande säljs.
Vad gäller den lilla kompressorn, så går den mycket fint till den lilla pickan, men den kommer inte att klara av den stora picken med 90mm spik, men jag skall koppla ihop grejorna och provskjuta, så jag återkommer...
Din kompressor borde väl funka även för din spikpistol för 90mm spik? Jag har en sån här liten (och väldigt tyst!) kompressor:saturnus2 skrev:Tackar för intresset, nej jag har inte provskjutit DeWalten ännu, men köpt spik, Jula säljer Gunnebo till rimligt pris. Men glädjen att komma undan moms o tull, varade i 40 dagar ;D trodde faktiskt att FedEx hade glömt mig, men dom ville ha 678:- till skatten, så totalpriset blev 3.358:-, så man får vara glad för det.
http://www.jula.se/Butik/default.as...rodukt.asp?pf_id=SE-200005&dept_id= %>
...och den använder jag till min MAX CN890S spikpistol och skjuter 90mm spik så att det står härliga till
Så är då testet utfört, Vetenskapligt, nja. Men det blev som jag förutspådde, eller något sämre. 2 planker 45mm fanns att testa på, pistolen laddad med 90mm gunnebo,
kompresson med fullt tryck. Spikningen utfördes i snabb följd, eller så snabbt det går att flytta pistolen. 2 (två) spik åkte ned utan problem, 3-4--5 spik hamnade allt längre upp från plankan. Detta har jag talat om från början, att de små kompressorerna inte räcker till, för dessa stora pickor. Om det är tankens volym eller kompressorns kapacitet som inte räcker till, får jag kolla upp.

kompresson med fullt tryck. Spikningen utfördes i snabb följd, eller så snabbt det går att flytta pistolen. 2 (två) spik åkte ned utan problem, 3-4--5 spik hamnade allt längre upp från plankan. Detta har jag talat om från början, att de små kompressorerna inte räcker till, för dessa stora pickor. Om det är tankens volym eller kompressorns kapacitet som inte räcker till, får jag kolla upp.

Hmm, om det va de 2 första som åkte i helt så kan det bero på kompressorn, men testa med en "fulltankad" och skjut en spik och se hur mycket trycket sjunker, rör det sig inte mycket ifrån maxtrycket (8bar??) så bör kompressorn vara tillräcklig.
Sjunker trycket mycket så får du skruva upp tillslagspunkten på tryckströmbrytaren för då kräver pickan maxtrycket och inget annat.
För som någon sagt innan så kan du skjuta en spik med i stort sett vilken kompressor som helst bara den får upp erfoderligt tryck(även en PET-flaska med tillräckligt tryck
) Problemen kommer när du vill skjuta fort.
När du skjutit dina 5-6-7 spik, hur mycket tryck fanns då i kompressorn?
Vad har du för slangdiameter??
En väldigt trolig anledning är att slangen har för klen diameter, då "hinner" inte luften fram och tryckfallet blir för stor i pistolen, även om tanken fortfarande ligger på samma tryck.
Sjunker trycket mycket så får du skruva upp tillslagspunkten på tryckströmbrytaren för då kräver pickan maxtrycket och inget annat.
För som någon sagt innan så kan du skjuta en spik med i stort sett vilken kompressor som helst bara den får upp erfoderligt tryck(även en PET-flaska med tillräckligt tryck
När du skjutit dina 5-6-7 spik, hur mycket tryck fanns då i kompressorn?
Vad har du för slangdiameter??
En väldigt trolig anledning är att slangen har för klen diameter, då "hinner" inte luften fram och tryckfallet blir för stor i pistolen, även om tanken fortfarande ligger på samma tryck.
Test nr 2. Flyttade över till en annan kompressor, 3hk (230V) 300ml, 2 cyl. 50L tank.
samma slang och picka= sköt 25 spik utan problem och utan att kompressorn startade igen, men vad som händer när trycket går ned i tanken på denna kompressor, kan kanske bli detsamma som med den lilla kompressorn, att luften inte räcker till, och att man då, som Du nämner elof, får skruva upp trycket. Slangen har jag funderat över tidigare, den är 10mm och fungerar till sprutmålning, men jag har köpt en 12mm, som jag kan prova senare. Men som det ser ut nu, är det nog tankvolymen det beror på. Den lilla kompressorn 2hk går mycket bra, så jag tvivlar på att det är där det brister.
För andra mer matematikt kunniga kan nämnas, när kompressor nr 2 var uppe i tryck och stannat, tog jag pickan för att testa, 2 spik slog den i, spik nr 3 kom endast ned 50mm, så jag undrade va i he...e, men jag kom på att luften var stängd ut i slangen. Så den luft som fanns i slangen, 10mmX10m räckte till 2 spik!!

samma slang och picka= sköt 25 spik utan problem och utan att kompressorn startade igen, men vad som händer när trycket går ned i tanken på denna kompressor, kan kanske bli detsamma som med den lilla kompressorn, att luften inte räcker till, och att man då, som Du nämner elof, får skruva upp trycket. Slangen har jag funderat över tidigare, den är 10mm och fungerar till sprutmålning, men jag har köpt en 12mm, som jag kan prova senare. Men som det ser ut nu, är det nog tankvolymen det beror på. Den lilla kompressorn 2hk går mycket bra, så jag tvivlar på att det är där det brister.
För andra mer matematikt kunniga kan nämnas, när kompressor nr 2 var uppe i tryck och stannat, tog jag pickan för att testa, 2 spik slog den i, spik nr 3 kom endast ned 50mm, så jag undrade va i he...e, men jag kom på att luften var stängd ut i slangen. Så den luft som fanns i slangen, 10mmX10m räckte till 2 spik!!

Alla stomspikningsverktyg (Framing nailers) har taggig spets. Det är för att man skall kunna trycka in taggarna i trät när man skall skråspika. Det brukar alltid följa med en gummisko som man monterar när man skall spika panel.
Edit: Det verkar som om vissa pistoler, däribland Dewalt D51844 saknar denna sko. Se tråd nedan:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19668-spik-till-spikpistoler.html
Edit: Det verkar som om vissa pistoler, däribland Dewalt D51844 saknar denna sko. Se tråd nedan:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19668-spik-till-spikpistoler.html
Redigerat:
Kan meddela att jag fick ett till mail från Dewalts kundtjänst där man nu säger att det inte finns med något gummiskydd till deras spikpistoler. Nästa generation spikpistoler kommer att levereras med sådant skydd, tidigast januari-09
Klicka här för att svara