Lägger nu trall och alla teorier säger glad gubbe för årsringarna kommer räta ut sig. Så kärnsida upp!
MEN nu till dilemmat, glad gubbe för mina plankor ger en kraftig skål (se bild). Kan knappt gå ner plankorna på bjälkarna. Känns helt fel att lägga dom med skålen uppåt…
All magkänsla säger ju att jag gör fel när jag lägger ”glad gubbe” pga hur dom är vridna nu.
hur ska jag tänka göra? Kommer plankorna ge en konvex yta när dom torkar eller ska jag lägga sur gubbe?
MEN nu till dilemmat, glad gubbe för mina plankor ger en kraftig skål (se bild). Kan knappt gå ner plankorna på bjälkarna. Känns helt fel att lägga dom med skålen uppåt…
All magkänsla säger ju att jag gör fel när jag lägger ”glad gubbe” pga hur dom är vridna nu.
hur ska jag tänka göra? Kommer plankorna ge en konvex yta när dom torkar eller ska jag lägga sur gubbe?
Tror de olika lägren sur/glad gubbe beror på fukt under olika altaner gett olika erfarenhet.
Har man högt byggd altan, med bra ventilation under (ingen eller gles kjol). Gissar jag att det kan vara relevant, skulle då lägga glad gubbe.
Medan de allra flesta kommer ha nära på permanent högre fukthalt på undersida än översida så så kommer de skåla sig hur man än gör - lägg finaste sidan upp.
Så då kommer de som lagt glad gubbe på en sådan marknära altan tycka det måste vara fel och argumentera för sur gubbe.
Det är i vilket fall min teori till förvirringen.
Har man högt byggd altan, med bra ventilation under (ingen eller gles kjol). Gissar jag att det kan vara relevant, skulle då lägga glad gubbe.
Medan de allra flesta kommer ha nära på permanent högre fukthalt på undersida än översida så så kommer de skåla sig hur man än gör - lägg finaste sidan upp.
Så då kommer de som lagt glad gubbe på en sådan marknära altan tycka det måste vara fel och argumentera för sur gubbe.
Det är i vilket fall min teori till förvirringen.
Klicka här för att svara
