N Noell skrev:
Om jag tolkar din beskrivning rätt så har byggnadarea eller area på komplementbyggnad (garaget) inte med saken att göra när det gäller vad bygglovhandläggaren hänvisar till.

Det du vill göra är ett "underjordiskt" garage eftersom det ovanför finns mark och inte bara garagetaket (om jag tolkat rätt?) För att kunna bygga något sådant krävs en planbestämmelse som säger just marken får byggas under med körbart/planterbart bjälklag.

Sådan planbestämmelse är markerad med ringprickad mark i detaljplaner före 1 jan 2015.
Det skulle gå att få taket att sticka upp om man säger så. Men då blir det ju 30 m2 till slut som begränsar.
Är du helt säker på att det måste finnas inritat för att få bygga garaget under jord? eller är det en tolkning.
Jag bläddrade lite i PBL igår, väldigt ytligt ska jag kanske tillägga. I detaljplanen finns det prickmark och korsmark inlagda som en begränsning.
Vad jag försöker fråga är att om det inte är inritat ringmark eller ringprickad mark är det med automatik förbjudet att bygga så?
Grannarna har inga problem med att det byggs så.
 
Totto70 Totto70 skrev:
Det skulle gå att få taket att sticka upp om man säger så. Men då blir det ju 30 m2 till slut som begränsar.
Är du helt säker på att det måste finnas inritat för att få bygga garaget under jord? eller är det en tolkning.
Jag bläddrade lite i PBL igår, väldigt ytligt ska jag kanske tillägga. I detaljplanen finns det prickmark och korsmark inlagda som en begränsning.
Vad jag försöker fråga är att om det inte är inritat ringmark eller ringprickad mark är det med automatik förbjudet att bygga så?
Grannarna har inga problem med att det byggs så.

Jo jag förstår, att är den inte det ena så är det det andra..

För att få underbygga ett planterbart eller körbart bjälklag så krävs att detaljplanen tillåter det, om inte nämnden då medger det som avvikelse.

Själva lagen PBL tar inte upp alla planbestämmelser och vad de betyder. Vill du läsa mer om sådan finns Boverket PBL kunskapsbanken bland annat. http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...an/planbestammelser/planbestammelsekatalogen/

Det man ska tänka på där är att vägledningarna och Boverkets allmänna råd har förändrats med tiden och man ska titta på den som stämmer överens åldersmässigt med den detaljplan man ska tolka. Ringprickad mark finns exempelvis inte längre i den senaste versionen. (Vilket inte innebär att det inte får regleras, utan att det ska regleras på annat sätt).
 
Jag kan ha fel, men brukar man inte tolka ringprickad mark så att där får man inte bygga ÖVER mark, endast under. På prickad mark får man inte bygga alls (utom friggebod och attefall då), och på övrig tomtmark kan man bygga såväl över som under markytan?
 
B b8q skrev:
Jag kan ha fel, men brukar man inte tolka ringprickad mark så att där får man inte bygga ÖVER mark, endast under. På prickad mark får man inte bygga alls (utom friggebod och attefall då), och på övrig tomtmark kan man bygga såväl över som under markytan?
Jo om det finns en byggrätt? Men som jag tolkade det så fanns det inte utan TS ville bygga detta utöver byggrätten?

Edit: Jaha, nu har jag läst igen och hade missförstått lite av det TS skrev. En byggnad kan ju, precis som du skriver, vara placerad under mark :)
 
N Noell skrev:
Jo om det finns en byggrätt? Men som jag tolkade det så fanns det inte utan TS ville bygga detta utöver byggrätten?

Edit: Jaha, nu har jag läst igen och hade missförstått lite av det TS skrev. En byggnad kan ju, precis som du skriver, vara placerad under mark :)
Om jag ska tolka detta rätt menar ni att jag får bygga under jord så länge jag inte bygger mer än 30 m2?

Min handläggare säger att mitt enda alternativ är garage 30 m2 + ett attefallshus och en friggebod.
I min värld är ju det galet på planeringsstadiet. Om jag skulle kunna slå ihop 30+25 i en byggnad skulle jag bli glad. Men så kan man ju inte göra, det innebär ju ett visst mått av sunt förnuft:cool:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.