...är förstås att ha en ren bil på uppfarten.

Vintertid kan det dock vara lite besvärligt att få ögonstenen ren. För alla er som tröttnat på OKQ8as naturavfettning som antagligen funkar bättre som måltidsdryck än rengöringsmedel kan jag tipsa om följande produtker:

Autosmart Power
Autosmart Fordonsavfettning

Denna tid på året används dessa med fördel i kombination. Först Power på bilens nedre halva, därefter (direkt utan avspolning) Fordonsavfettning över hela bilen. Har aldrig upplevt att avfettning fungerar så bra. Finns att köpa på Micro och ClaesOhlsson till hyfsade priser.

Tack för tipset! Måste väl börja tvätta bilen lite oftare. Förra ägaren sålde bilen för den var så svår att hålla ren (mörkgrön metallic), men det har inte bekymrat oss. Men det är klart, med ett nybyggt hus på gång, får man se till att ha en ståndsmässig bil på uppfarten! ;D

Härligt! Det verkar vara fler tokar än jag som tvättar och dammsuger bil så fort det blir 1 +-grad eller mer. ;)

Tvättar aldrig bilen. Tror att det i princip är smutsen som håller ihop skrället.
Snart ser man väl ett uppbåd av arga grannar med grepar och facklor komma uppstormandes mot Le Mansion för att driva ut "odjuret".

mvh
David

Fluffe skrev:
Hej!

Men har du provat Lahega "Vinteravfettning"? Som dom sa i Lorry "all skit försvinner" ;D  Denna produkt är stark, så använd den inte på bil som är nyvaxad :P

Jag måste testa Autosmart näst tvätt (snart... mkt skitig bil). Deras vaxer är oxå trevliga att arbeta med, fastnar inte på lister odyl.
Näe det har jag inte - och för att inte verka allt för insnöad på en produkt efter bara en tvätt så är det väl värt att påpeka att det säkerligen finns andra produkter på marknaden som fungerar lika bra. Jag var bara så nöjd med att ha hittat något som verkligen fungerar.

Tricket är egentligen att använda rätt saker. Till tjära, salt och asfaltssmuts skall en petroliumbaserad avfettning användas (vintersmutsig bil mao). För torrare smuts - damm och annat, används en alkalisk avfettning. I vissa lägen behövs både och. Kombinerade produkter brukar kallas microavfettning.

För att inte kasta för mycket skit på OK kan väl sägas att deras Fälgrent faktiskt fungerar mycket bra.

Tips #2: Micro har åter börjat sälja en piratad variant av Smartabs 5000SEK polermaskin med dubbla rondeller. På micro kostar denna 998. Det är ett kap. Maskinen låter som ett helt tröskverk men vill man polera bilen som privatperson är det en sån man ska ha.

MathiasS skrev:
Näe det har jag inte - och för att inte verka allt för insnöad på en produkt efter bara en tvätt så är det väl värt att påpeka att det säkerligen finns andra produkter på marknaden som fungerar lika bra. Jag var bara så nöjd med att ha hittat något som verkligen fungerar.
Här är det väl knappast läge för Werner & Werners allroundrecept: Det går lika bra med selleri ;D!

Immobil skrev:
Här är det väl knappast läge för Werner & Werners allroundrecept: Det går lika bra med selleri ;D!
Näe.... :)

Och tänk vad enkelt när man blivit just villaägare...
I dagsläget drar vi nog ner marknadsvärdet för alla hus i kvarteret när vi parkerar framför vårt bygge. För att vara silver metallic är den anmärkningsvärt matt :P
Tänk vad smidigt sen när man bara kan rulla ut slangen på uppfarten, oj vad det ska glänsa då! :D

Jag har gett upp hemsidan. Vi måste också ta mer bilder. Många måsten, lite ork...

mvh
David

David skrev:
Jag har gett upp hemsidan. Vi måste också ta mer bilder. Många måsten, lite ork...

mvh
David
Lägg in lite bilder här i en tråd istället, det är lättare och tar mindre tid.

Har inget med avfettning att göra, men hur gör man för att lägga in bilder direkt?

En av anledningarna att man bygger hus måste väl ändå vara att man inte ska behöva åka till svärföräldrarna för att få bilen ren....?? ;)

Man bygger väl hus för att man ska få en reserverad parkeringsplats.....

(och slippa släpa barn o matkassar 4 kvarter när man äntligen hittat en plats)

nybyggaren skrev:
Väntar man tillräckligt länge så KANSKE frun spolar av det.
Aha. NU fattar jag vad gubben min kör för race
:o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.