Det kan mycket väl varit 167, minns inte säkert. Det fanns ett liknande hus med två lägenheter, en på varje våning.

Mikael_L
Mitt inlägg handlade bara om min egen och förmodligen en del andras nyfikenhet över vad "typhus nr si och så" kan tänkas betyda.
Så jag gjorde ett fåfängt försök att googla fram typhuskatalogen som tydligen har funnits.

fahlis skrev:
Stommen reses, takpanel och ytterväggspanel (fjällpanel med gerade hörn) spikas.
Körde de med Kapex eller Festool?

fahlis skrev:
Det kan mycket väl varit 167, minns inte säkert. Det fanns ett liknande hus med två lägenheter, en på varje våning.

Modell 167 är förberedd för inredning av separat uthyrningsvåning.

Nyfniken skrev:
Körde de med Kapex eller Festool?
Hammare och spik och fogsvans från Stridsberg …

Mikael_L skrev:
…Så jag gjorde ett fåfängt försök att googla fram typhuskatalogen som tydligen har funnits.
Det verkar som om ingen ansett den vara värd en nätpublicering. Finns den inte på internet så existerar den inte.
Jag har inte sett den på närmare 40 år, men före internettiden fanns den i åtminstone tre upplagor, den första från 1956.

M
Vore kul att hitta den.

Mikael_L
Micke64 skrev:
Vore kul att hitta den.
Jag håller verkligen med.

Jag är personligen ingen fantast av styrning och överförmynderi och att makthavare och myndigheter ska bestämma vad som är bäst.
Men trots detta så tror jag att det finns mycket klokskap i Bostadsstyrelsens typhuskatalog. Att det är svårt att bygga mer förnuftigt, resurssnålt och utrymmesnyttjande än vad de husen hade med sina blygsamma kvadrat.
Inte "extra allt", utan tvärtom, det basala och nödvändiga i en liten och blygsam förpackning.

Och när jag gnuggar kristallkulan så misstänker jag att vi i detta land om några år kommer efterfråga mer sådant, ja helt enkelt vara nödd och tvungen.

En kulturskatt ligger och väntar på oss. I en plåtask någonstans i ett avlägset och ensligt magasin i Karlskrona.

Visst går det bygga hus snabbt och bra, vissa hus de bygger i "extreme home makeover" är med gjuten platta och isolerade :) och det gör de på under en vecka, så visst, och idag jobbas det nog inte på accord på byggen direkt utan man har en deadline som är väl tilltagen.

Detta är saxat från stenhus.nu

Grundläggningen och resning av stommen brukar ta relativt kort tid. En enkel platta till grund kan ta någon vecka att lägga och resning av stommen ca 4 veckor.
Att inreda huset, det vill säga resa innerväggar, tapetsera, sätta upp kök och lägga golv tar omkring en till tre månader.

1 vecka för plattan, det är väl okej, mycket vilotid i väntan på att betongen skall brinna klart :) ,men sen 4 veckor för att spika trä, det låter väldigt mycket, eller så är det bara två personer som jobbar 5-6 timmar måndag-fredag. :)

Redigerat:
Du har inte byggt så mycket gissar jag.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Skillnaden är att i extreme mokeover osv är dom 1000 man och all logistik sköts av någon annan, material i överflöd samt det är TV.

Nej smurfen72, jag har inte byggt massor, men det gör mig inte till en idiot för det, jag har tvärs över gatan en som bygger på sitt hus, han har byggt i snart 3 år, fast så bygger han inte heller varje dag, eller varje månad ens, utan de är där några timmar då och då, men de ( han själv och två kompisar satte upp all fackverk på en vecka, sen la de all råspont på taket på en helg, helgen därpå la de pannorna, nu verkar det dock ha stannat av.

Hantverkare1, är de 1000 man, inte i de avsnitt jag har sett, kanske flera hundra, men inte tusen man, all logistik sköts av någon annan, är det inte så på svenska byggen med ? skulle tro det. och det är tv, det är arge snickaren med, det behöver inte ta år att bygga. allt handlar ju om förarbete, bygglov, markberedning, gjutformen, etc etc, så tar man bort de delar ur ekvationen, så man kommer till själva byggandet, så bör det gå rimligt snabbt. vissa saker går det ju inte att påskynda mycket, betong och sånt, men att klä om ett helt hus tar inte många timmar, grannen gjorde det för ett år sen, en helt, han och hans pappa, alla paneler blev bytt på den helgen.

Nog tusan måste det gå att effektivisera byggandet. Troligen jättemycket. Idag är det ju en oerhörd massa pill med el, vvs, lösvirke och skivmaterial samtidigt som alla former av CNC-utrustning verkar saknas på byggarbetsplatser. Har det egentligen hänt särskilt mycket med verktygen på de senaste 30 åren?

Sedan verkar folk ha råd med det ändå. Annars skulle väl fler badrum byggas med våtrumsskivor och färre med kakel/klinker.

hantverkare1 skrev:
Skillnaden är att i extreme mokeover osv är dom 1000 man och all logistik sköts av någon annan, material i överflöd samt det är TV.
Och med en rugby hjälm på skallen kan man springa genom huset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.