Vi har köpt en tomt och mha Onsalavillan upprättat en produktionskostnadskalkyl som banken beviljat byggnadskreditiv för. Vi skall bygga ett enplanshus med ungefärlig byggyta på 170kvm i Göteborg. Tomten befinner sig på ett berg 68 möh. Dock är det s a s en liten dalgång innan nästa stigning tar vid och i denna lilla dalgång är vår tomt belägen.

I produktionskostnadskalkylen är 105.000:- öronmärkta för "schakt, pålning, sprängning". Våra farhågor är att det trots det omkringliggande berget finns ett par meter lera under tomten.

Om värsta falls scenariot inträffar, dvs ett par meter lera, måste vi förmodligen påla. Kan man räkna ungefärligt på hur mycket detta kommer kosta eller måste man känna till fler parametrar i ekvationen?

Hej

Vårt hus som ligger i Mölndal står helt och hållet på lera. Det behövs med andra ord inte vara nödvändigt att påla. Det får nog geologerna avgöra.

Jag vet inte exakt vad eventuell pålning skulle kosta men jag tror nog detta ingår i de 105´som ni öronmärkt. Jag har jobbat med ett företag i Norrköping som skulle påla för nybyggnation och jag tror de pratade om några tusen per påle. Det kan ju inte behövas speciellt många till ett vanligt familjehus...

Tack för svaret. Hade dock en tanke när jag skrev "ett par meter" lera. Om det är tjock lera, alltså MÅNGA meter, och denna anses vara av byggbar kvalitet så skall det inte vara några problem att bygga på.

Dock vet jag att vi inte kan ha särskilt många meter lera under vårt hus vilket gör mig lite orolig för pålningsscenariot.....

Jag tyckte det lät lite billigt om det skall sprängas en del ...faktiskt. Är det 'dalgångsgolvet' som Ni bygger på?
Skall Ni ha källare? Kika noga så det inte är avrinning, så kolla noga det här med drän runt, speciellt om det sluttar.

Japp, det är dalgångsgolvet vi bygger på och just dräneringen är också ett frågetecken. Vi är i begrepp att påbörja den geotekniska undersökningen och har pratat med lite olika folk om vad man skall tänka på innan man s a s fixerar huset på kartan.

En del har pratat om stenkistor för dränering, andra om att flytta sig så långt det går från eventuella bergsknallar osv.

Efter vad jag förstått om en stenkistas storlek så kommer vi inte ha plats för den då ca. 170 kvm av den 700 kvm stora tomten är ockuperat av huset, vilket totalt medför att vi har cirka 250 kvm kvar av tomten som befinner sig lägre än husgrundern. Nu är det dock inte särksilt mycket jag förstått av hur dränering i allmänhet, och stenkistor i synnerhet.....

Någon som vet mer, eller vet var man kan hitta lättillgänglig information?

Don Tom skrev:
Tack för svaret. Hade dock en tanke när jag skrev "ett par meter" lera. Om det är tjock lera, alltså MÅNGA meter, och denna anses vara av byggbar kvalitet så skall det inte vara några problem att bygga på.

Dock vet jag att vi inte kan ha särskilt många meter lera under vårt hus vilket gör mig lite orolig för pålningsscenariot.....
´ speciellt om det sluttar. ´.... Dessa meningar får mej att ofrivilligt rysa till... :-/
Kan inte hjälpa detta, fastän det gått ett gäng år sedan det stora raset i Tuve Göteborg ser jag fortfarande den stora förödelsen fastetsad på näthinnan....
För er som inte minns släppte leran i ett undre skikt i leran o hela sluttningen med massor av hus rasade ner o landade i en stor drivvedshög... vissa hus försvann helt!
Snälla tänk er för var ni sätter era hus.

I mitt fall sitter den tryggt på en bergig sluttning :D

Apropos bygga på dalgångsgolvet ena grannen har ju det så och med allt myckna regnande har han nu en spontan kallkälla på kanten av sin väg :)

DragonLady,

Minns det mycket väl då jag vid tiden för raset bodde ganska nära; dock var jag inte så gammal. Tragiskt var det, men det förde också med sig att man blev försiktigare vid de geotekniska undersökningarna, och sedemera också vid byggnationerna.

I vårt fall är rasrisken minst sagt obefintligt då leran inte har någonstans att ta vägen sas vid ett eventuellt ras.

Hursomhelst, jag letade ursprungligen efter en metod för att schablonmässigt uppskatta kostnaden för en eventuell pålning. Någon som har några idéer?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.