3 246 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Det hopplösa kondensproblemet
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har ett hus från 1910, ägt två år. I somras var vi tvungna att lägga om taket då det fullständigt ruttnat bort. Takstolar, råspont hela köret var fnöske på norrsidan.
Huset har mansardtak med tegel och kallvind. Självdrag.
Badrum på övervåning.
De faktorer som gällde då:
Tilläggsisolerad vind med mineralull
Ingen ventilation
Felaktig badrumsventilation (all fukt gick upp på vinden)
Ingen ångspärr alls i vindsbjälklag
Ingen eldning i murstock på 10 år
Så här är vinden nu:
Ventilation i båda gavlarna
Ventilation i takfot och nock
Tilläggsisolering borttagen
Ca 2-3 cm kutterspån som isolering på vindsbjälklaget.
Fortfarande ingen ångspärr
Korrekt ventilation från badrum
Ska börja elda till nästa vinter är tanken, måste bara fixa rökkanaler etc.
Varit uppe på vinden och det är fuktigt
I råsponten ca 18 i fuktkvot.
Är det för mycket ventilation?
För lite isolering?
Man blir ju helt tokig när man försöker läsa på om detta. Vi kommer kontakta expertis men litar inte blint på någon så diskuterar gärna frågan innan.
Att lägga ångspärr hade kanske varit det bästa men huset har ju klarat sig i 100 år utan. Dock med andra förutsättningar till viss del, men om vi börjar elda tänker jag att förutsättningarna inte är så skilda? Är klimatförändringarna ett problem?
Vi har ett hus från 1910, ägt två år. I somras var vi tvungna att lägga om taket då det fullständigt ruttnat bort. Takstolar, råspont hela köret var fnöske på norrsidan.
Huset har mansardtak med tegel och kallvind. Självdrag.
Badrum på övervåning.
De faktorer som gällde då:
Tilläggsisolerad vind med mineralull
Ingen ventilation
Felaktig badrumsventilation (all fukt gick upp på vinden)
Ingen ångspärr alls i vindsbjälklag
Ingen eldning i murstock på 10 år
Så här är vinden nu:
Ventilation i båda gavlarna
Ventilation i takfot och nock
Tilläggsisolering borttagen
Ca 2-3 cm kutterspån som isolering på vindsbjälklaget.
Fortfarande ingen ångspärr
Korrekt ventilation från badrum
Ska börja elda till nästa vinter är tanken, måste bara fixa rökkanaler etc.
Varit uppe på vinden och det är fuktigt
I råsponten ca 18 i fuktkvot.
Är det för mycket ventilation?
För lite isolering?
Man blir ju helt tokig när man försöker läsa på om detta. Vi kommer kontakta expertis men litar inte blint på någon så diskuterar gärna frågan innan.
Att lägga ångspärr hade kanske varit det bästa men huset har ju klarat sig i 100 år utan. Dock med andra förutsättningar till viss del, men om vi börjar elda tänker jag att förutsättningarna inte är så skilda? Är klimatförändringarna ett problem?
Ska vara 2-3 dm inte cm!
Stirra dig inte blint på fuktkvoten, du ventilerar vinden med uteluft och titta vilket klimat vi har på vintern nu med allt regn.
För att mögel ska börja växa på ditt underlagstak så behöver du lägga till tid och temperatur utöver fukten.
Hur man ventilerar en vind i ett gammalt som nytt kommer diskuteras till nästa millennium. Det man ska tänka på är att oftast handlar det om att sänka fukttillskottet i bostaden eller se till att den varma luften inte når vinden. Det kan räcka med tilluftsventiler, våtrumsfläktar med kontinuerlig drift, tätning av takvinklar och vindslucka mm.
För att mögel ska börja växa på ditt underlagstak så behöver du lägga till tid och temperatur utöver fukten.
Hur man ventilerar en vind i ett gammalt som nytt kommer diskuteras till nästa millennium. Det man ska tänka på är att oftast handlar det om att sänka fukttillskottet i bostaden eller se till att den varma luften inte når vinden. Det kan räcka med tilluftsventiler, våtrumsfläktar med kontinuerlig drift, tätning av takvinklar och vindslucka mm.
Tack för svar! Har du några tankar om hur man hindrar varmluften att nå vinden? Är det att bita i det sura äpplet och riva alla innertak på övervåningen för att sätta upp ångspärr? Då säljer vi huset iställetH hennke66 skrev:Stirra dig inte blint på fuktkvoten, du ventilerar vinden med uteluft och titta vilket klimat vi har på vintern nu med allt regn.
Vi har dock bytt till en fläkt som går kontinuerligt och som ska vara riktigt vass i badrummet. Vi har noll ånga på speglarna i badrummet efter dusch numera.
Vad tänker du angående temperatur?
Ska den vara hög eller låg på vinden?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan du skapa ett övertryck på vinden? Då skulle du vända luftströmmen så att luft från vinden istället går ner genom vindsbjälklaget.
Vinden är ju numera ventilerad så tänker att man sätter en fläkt i ena hålet och stänger ingen det andra?
Obs detta är ingen standardlösning utan mer tanke som slog mig för att slippa ångspärr
Vinden är ju numera ventilerad så tänker att man sätter en fläkt i ena hålet och stänger ingen det andra?
Obs detta är ingen standardlösning utan mer tanke som slog mig för att slippa ångspärr
Att montera en diffusionsspärr brukar vara det sista alternativet man tar till, det är lite som jag skrev innan att du behöver nog ha tilluftsventiler, frånluftsfläktar och beroende på hur allvarligt kondensproblemet är så kan man täta takvinklar bakom taklister etc. Tätning av själva vindsluckan kan också hjälpa till. Många gånger så kan man ändra sina vanor d.v.s. att man tänker på att stänga dörrar till våtrum och tvättstugor om man duschat eller tvättar så de mekaniska fläktarna får blåsa ut all fuktig luft istället för att en del av den stiger med husets värme.
Ju högre temperatur du har på vinden desto mindre risk för kondens blir det. Sen har du alltid köldbryggor runt nocken, takfoten och andra direkta otätheter i bjälklaget.
En bild på kondensproblemen hade ju varit att föredra då det är svårt att bild sig en uppfattning om hur allvarliga de är.
Tyvärr är denna formen av problematik extremt svår att svara på då alla hus har olika förutsättningar då bara en sån enkel sak som inomhustemperatur spelar roll.
Jag tror inte att elda via kamin/eldstad kommer att påverka något större då du inte värmer murstocken.
Ju högre temperatur du har på vinden desto mindre risk för kondens blir det. Sen har du alltid köldbryggor runt nocken, takfoten och andra direkta otätheter i bjälklaget.
En bild på kondensproblemen hade ju varit att föredra då det är svårt att bild sig en uppfattning om hur allvarliga de är.
Tyvärr är denna formen av problematik extremt svår att svara på då alla hus har olika förutsättningar då bara en sån enkel sak som inomhustemperatur spelar roll.
Jag tror inte att elda via kamin/eldstad kommer att påverka något större då du inte värmer murstocken.
En sak som jag aldrig riktigt har förstått när det gäller fukt i hus är hur sjutton fukten kan hamna utanför boutrymmena om man nu har undertryck i huset?
Hur är det möjligt? Eller får man främst problem i hus som har nedsatt ventilation och därmed inte alltid har undertryck?
Jag har läst att det är känsligt med ventilation av vindar.
Inte för mycket och inte för lite.
Hur är det möjligt? Eller får man främst problem i hus som har nedsatt ventilation och därmed inte alltid har undertryck?
Ventilationen är alltid en bidragande faktor när det kommer till fuktproblem som sker via luft.Huddingebo skrev:
En sak som jag aldrig riktigt har förstått när det gäller fukt i hus är hur sjutton fukten kan hamna utanför boutrymmena om man nu har undertryck i huset?
Problemen är som störst i dom hus med sämst ventilation d.v.s. 60,70-tals husen och hus runt sekelskiftet som har moderniserats
Huddingebo skrev:
Problemet är att man sällan har undertryck högre upp i rummen/huset. Ett lätt undertryck är vad man egentligen vill ha men det är omöjligt att uppnå med självdrag.
Hur går din imkanal? Jag upptäckte kondens på några ställen på min vind orsakade av imkanalen i eternit. Helt otädade skarvar pga att det var självdrag i imkanlen från början, då behövde det inte vara tätt. Men med en fläkt som trycker på så åkte det ju ut ur alla skarvar.
Tack för ett uttömmande svar! För detta är ett svårt ämne, och dyra pengar betalade vi för taket så vi vill inte lägga om det i första taget.H hennke66 skrev:Att montera en diffusionsspärr brukar vara det sista alternativet man tar till, det är lite som jag skrev innan att du behöver nog ha tilluftsventiler, frånluftsfläktar och beroende på hur allvarligt kondensproblemet är så kan man täta takvinklar bakom taklister etc. Tätning av själva vindsluckan kan också hjälpa till. Många gånger så kan man ändra sina vanor d.v.s. att man tänker på att stänga dörrar till våtrum och tvättstugor om man duschat eller tvättar så de mekaniska fläktarna får blåsa ut all fuktig luft istället för att en del av den stiger med husets värme.
Än så länge syns inget på råsponten, tack o lov. Men RF 69 och fuktkvoten 17-18 är för hög för att jag ska känna mig bekväm.
Nu får du ursäkta min okunnighet! Är imkanalen ventilationsröret från badrummet?JA”Snabbe” skrev:
Det är helt nydragen och isolerat enligt konstens alla regler till skillnad från innan takomläggningen. Går rakt ut genom taket.
Köksventileringen går genom murstocken, vet inte mer än så.
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Har du en uppmätt luftfuktighet på 69%? Min vind står just nu på 81% med temperatur på 9.7 grader.V Vindstilla85 skrev:
jag skulle säga att det är helt normalt sett till årstidenV Vindstilla85 skrev:
Jag mena den från köket. Så det finns ingar rör eller så från köket utan det är kopplat direkt in murstocken i köket? Inget på vinden? Det sjuka i mitt fall är ju att det varit otätat i typ 40 år och det finns inget mögel öht på vinden, däremot kondensen jag hittatde men det har väl bara torkat upp utan att sätta några spår under dessa år.V Vindstilla85 skrev: