7 497 läst ·
43 svar
7k läst
43 svar
Det här med tumstock
59:- kostar dom nu, vad gav du?
Jag kan köpa dom för en slant.
https://www.toolab.se/produkt/Hultafors-Meterstock-Contact-559-
Jag kan köpa dom för en slant.
https://www.toolab.se/produkt/Hultafors-Meterstock-Contact-559-
"Utvecklad för att mäta direkt på underlaget."Stefan N skrev:
Gillar det där högtravande spåket. "Utvecklad för". Sen Kan man förstås undra var annars än direkt på underlaget man ska mäta. I luften kanske? Eller ja, det är ju det man gör annars.
Sen kunde man förstås ha både och, om man står ut med att nollan börjar i samma ände. Men då är det väl nån annan som klagar.
Varför heter det "Contact"?
Förmodligen för att man lägger den platt mot det man vill mäta påB Byggfuskarn skrev:"Utvecklad för att mäta direkt på underlaget."
Gillar det där högtravande spåket. "Utvecklad för". Sen Kan man förstås undra var annars än direkt på underlaget man ska mäta. I luften kanske? Eller ja, det är ju det man gör annars.
Sen kunde man förstås ha både och, om man står ut med att nollan börjar i samma ände. Men då är det väl nån annan som klagar.
Varför heter det "Contact"?
Jag har retat mig på det där hela mitt vuxna liv. Jag tror att det är något patent som gör att tillverkarna inte kan trycka siffrorna på rätt sida. Och han som sitter på patentet garvar högt varje gång han ser en tumstock.B Byggfuskarn skrev:
För sent att ändra det nu,en så invand rörelse att ta fram/stoppa ner tumstocken i ett visst läge det skulle bli kaos i hjärnan
flyttade en byrå i sovrummet nyligen som jag brukar lägga telefonen på,tog två veckor innan man slutade släppa telefonen i tomma luften vid byråns gamla läge
flyttade en byrå i sovrummet nyligen som jag brukar lägga telefonen på,tog två veckor innan man slutade släppa telefonen i tomma luften vid byråns gamla läge
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag är uppvuxen med tumstock och har väl hänt att kapat vid 2meters märket så när jag blev min egen så köpte jag 5 meters måttband för långa mätningar, nu använder jag bara måttband även till att mäta 4 millimeter.
Det som finns kvar av tumstockar använder jag när jag blandar färg.
Protte
Det som finns kvar av tumstockar använder jag när jag blandar färg.
Protte
Finessen är ju att man nyper åt på måttet man vill åt och sen lägger brädan mot sidan på fingrarna. Då hamnar ju 0 på stocken där du ska kapa. Det är väl det man har tumstocken till? Contactmetern är helt värdelös till det.
Olika användningsområden, använd rätt verktyg så behöver du inte bli arg!
Olika användningsområden, använd rätt verktyg så behöver du inte bli arg!
Gör du det om du skall mäta upp 1,77 m också?G Gustafhagel skrev:
Det är ju här jag missar något. Varför är kontaktstocken sämre om man gör på det sättet? Enda skillnaden är väl att du får de hopfällda lamellerna uppåt istället för neråt? I det här exemplet tycker jag att båda verkar fungera lika bra.G Gustafhagel skrev:
