Stefan N Stefan N skrev:
59:- kostar dom nu, vad gav du?
Jag kan köpa dom för en slant.
[länk]
"Utvecklad för att mäta direkt på underlaget."

Gillar det där högtravande spåket. "Utvecklad för". Sen Kan man förstås undra var annars än direkt på underlaget man ska mäta. I luften kanske? Eller ja, det är ju det man gör annars.

Sen kunde man förstås ha både och, om man står ut med att nollan börjar i samma ände. Men då är det väl nån annan som klagar.

Varför heter det "Contact"?
 
B Byggfuskarn skrev:
"Utvecklad för att mäta direkt på underlaget."

Gillar det där högtravande spåket. "Utvecklad för". Sen Kan man förstås undra var annars än direkt på underlaget man ska mäta. I luften kanske? Eller ja, det är ju det man gör annars.

Sen kunde man förstås ha både och, om man står ut med att nollan börjar i samma ände. Men då är det väl nån annan som klagar.

Varför heter det "Contact"?
Förmodligen för att man lägger den platt mot det man vill mäta på
 
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
contactmeter........
Vad jag tycker är lurigt med denna variant är att mått har lätt för att bli ungefär 180 cm långa när det går fort. Men förmodligen är alla andra smartare än mig och undviker sådana dumma misstag.... (-;
 
B Byggfuskarn skrev:
Visst kan jag subtrahera, men den här designen har jag aldrig förstått.
Jag har retat mig på det där hela mitt vuxna liv. Jag tror att det är något patent som gör att tillverkarna inte kan trycka siffrorna på rätt sida. Och han som sitter på patentet garvar högt varje gång han ser en tumstock.
 
P
För sent att ändra det nu,en så invand rörelse att ta fram/stoppa ner tumstocken i ett visst läge det skulle bli kaos i hjärnan:)
flyttade en byrå i sovrummet nyligen som jag brukar lägga telefonen på,tog två veckor innan man slutade släppa telefonen i tomma luften vid byråns gamla läge:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Jag är uppvuxen med tumstock och har väl hänt att kapat vid 2meters märket så när jag blev min egen så köpte jag 5 meters måttband för långa mätningar, nu använder jag bara måttband även till att mäta 4 millimeter.
Det som finns kvar av tumstockar använder jag när jag blandar färg.

Protte
 
Nu är jag för trött för att kunna visualisera en tumstock i huvudet, men borde man inte kunna ha båda varianterna på varsin sida?
 
Oj va många som var förbannade när de köpt contaktmeter i stället för meterstock och ville lämna tillbaka när jag jobbade som säljare...
 
Varför har jag aldrig fått veta att det heter så! Jag har också stört mig på det här så länge jag kan minnas. Imorgon beställer jag tio sådana där från toolab
 
  • Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Oj va många som var förbannade när de köpt contaktmeter i stället för meterstock och ville lämna tillbaka när jag jobbade som säljare...
Jo, men de har del, och alla vi andra rätt! Se illustrationerna i min trådstart!
 
P
Finns ju bägge typer av "tumstock",då kan väl alla vara nöjda och glada?:thinking:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Finessen är ju att man nyper åt på måttet man vill åt och sen lägger brädan mot sidan på fingrarna. Då hamnar ju 0 på stocken där du ska kapa. Det är väl det man har tumstocken till? Contactmetern är helt värdelös till det.

Olika användningsområden, använd rätt verktyg så behöver du inte bli arg!
 
G Gustafhagel skrev:
Finessen är ju att man nyper åt på måttet man vill åt och sen lägger brädan mot sidan på fingrarna. Då hamnar ju 0 på stocken där du ska kapa. Det är väl det man har tumstocken till? Contactmetern är helt värdelös till det.

Olika användningsområden, använd rätt verktyg så behöver du inte bli arg!
Gör du det om du skall mäta upp 1,77 m också? :) Måste se lite roligt ut.
 
G Gustafhagel skrev:
Finessen är ju att man nyper åt på måttet man vill åt och sen lägger brädan mot sidan på fingrarna. Då hamnar ju 0 på stocken där du ska kapa. Det är väl det man har tumstocken till? Contactmetern är helt värdelös till det.

Olika användningsområden, använd rätt verktyg så behöver du inte bli arg!
Det är ju här jag missar något. Varför är kontaktstocken sämre om man gör på det sättet? Enda skillnaden är väl att du får de hopfällda lamellerna uppåt istället för neråt? I det här exemplet tycker jag att båda verkar fungera lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.