Visst kan jag subtrahera, men den här designen har jag aldrig förstått. Hand håller en tumstock mellan två träbrädor för mätning, med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband ligger på en träplank på snedden, svårtolkad mätning i byggprojektskontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Måttband på en träplanka som visar längdmätning med förvirrande perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sök efter utsättarstock istället..
 
Finns att köpa de som "går från andra hållet". Dvs börjar på 0 när de ligger plant. Haft såna ibland och känns oftast lite ovant att använda.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…

Bästa svaret

Måttband utdraget över en träyta som mäter längd, fokus på siffrorna 8 till 18 cm.
contactmeter........
 
  • Gilla
Byggfuskarn och 3 till
  • Laddar…
Mäta från andra hållet med tumstocken över kanten? Alltså nollan vid det du önskar mäta till.
 
Jag har heller aldrig förstått det där. När jag slutar vara snål ska jag investera i en hög med kontaktstockar istället.
Finns det något läge där den vanliga tumstocken är mer användbar än kontaktstocken, om man bortser från gammal vana? Jag lyckas inte komma på något.
 
Det är väl bara att öppna upp tumstocken lite till, så är problemet ur världen?
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
P
R RiKr skrev:
Det är väl bara att öppna upp tumstocken lite till, så är problemet ur världen?
Nu ska du inte komma här och förenkla saker på det sättet!! :crysmile:
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag har av misstag råkat få tag på kontaktstockar ibland och det känns enormt omständigt att använda. Någonting med hur man håller den känns fel.
Sedan beror det nog på yrke och vad man använder oftast tumstocken till.
Någon anledning till varför de utformades på det sättet från början måste väl finnas?
 
den på bilden är ingen tumstock utan en meterstock
 
T tergo skrev:
den på bilden är ingen tumstock utan en meterstock
Säger du meterstock? Kan du kasta hit meterstocken eller säger du tumstocken?

Jag har alltid använt contactmeter men har alltid sagt tumstock
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
S snickar skrev:
Jag har av misstag råkat få tag på kontaktstockar ibland och det känns enormt omständigt att använda. Någonting med hur man håller den känns fel.
Sedan beror det nog på yrke och vad man använder oftast tumstocken till.
Någon anledning till varför de utformades på det sättet från början måste väl finnas?
Ja men det är ju för att du är van vid den "vanliga". Jag har försökt många gånger förstå i vilket läge "den vanliga" är bättre än kontaktstocken, men jag kan inte komma på det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Meningen är ju att man ska lägga nollan där man ska kapa och mäta till kanten..

Då är det lätt att dra ett tydligt rakt litet streck där man ska kapa..
Har man måttet där man ska kapa måste man markera måttet med ett < eftersom streck sällan blir helt raka på frihand och det annars gärna blir fel..
 
G
Som långsam amatör använder jag oftast Talmeter och då är själva måttet ointressant.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
S snickar skrev:
Jag har av misstag råkat få tag på kontaktstockar ibland och det känns enormt omständigt att använda. Någonting med hur man håller den känns fel.
Sedan beror det nog på yrke och vad man använder oftast tumstocken till.
Någon anledning till varför de utformades på det sättet från början måste väl finnas?
Samma här. Har tre bakvända tumstockar liggande pga. felköp och billiga var de inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.