Besserwisser
· östergötland
· 2 773 inlägg
Sök efter utsättarstock istället..
Finns att köpa de som "går från andra hållet". Dvs börjar på 0 när de ligger plant. Haft såna ibland och känns oftast lite ovant att använda.
Jag har heller aldrig förstått det där. När jag slutar vara snål ska jag investera i en hög med kontaktstockar istället.
Finns det något läge där den vanliga tumstocken är mer användbar än kontaktstocken, om man bortser från gammal vana? Jag lyckas inte komma på något.
Finns det något läge där den vanliga tumstocken är mer användbar än kontaktstocken, om man bortser från gammal vana? Jag lyckas inte komma på något.
Jag har av misstag råkat få tag på kontaktstockar ibland och det känns enormt omständigt att använda. Någonting med hur man håller den känns fel.
Sedan beror det nog på yrke och vad man använder oftast tumstocken till.
Någon anledning till varför de utformades på det sättet från början måste väl finnas?
Sedan beror det nog på yrke och vad man använder oftast tumstocken till.
Någon anledning till varför de utformades på det sättet från början måste väl finnas?
Ja men det är ju för att du är van vid den "vanliga". Jag har försökt många gånger förstå i vilket läge "den vanliga" är bättre än kontaktstocken, men jag kan inte komma på det.S snickar skrev:Jag har av misstag råkat få tag på kontaktstockar ibland och det känns enormt omständigt att använda. Någonting med hur man håller den känns fel.
Sedan beror det nog på yrke och vad man använder oftast tumstocken till.
Någon anledning till varför de utformades på det sättet från början måste väl finnas?
Meningen är ju att man ska lägga nollan där man ska kapa och mäta till kanten..
Då är det lätt att dra ett tydligt rakt litet streck där man ska kapa..
Har man måttet där man ska kapa måste man markera måttet med ett < eftersom streck sällan blir helt raka på frihand och det annars gärna blir fel..
Då är det lätt att dra ett tydligt rakt litet streck där man ska kapa..
Har man måttet där man ska kapa måste man markera måttet med ett < eftersom streck sällan blir helt raka på frihand och det annars gärna blir fel..
Samma här. Har tre bakvända tumstockar liggande pga. felköp och billiga var de inte.S snickar skrev:Jag har av misstag råkat få tag på kontaktstockar ibland och det känns enormt omständigt att använda. Någonting med hur man håller den känns fel.
Sedan beror det nog på yrke och vad man använder oftast tumstocken till.
Någon anledning till varför de utformades på det sättet från början måste väl finnas?




