Hej!

Har en halvgammal spis (gissar på tidigt 90-tal) där det vid rengöring kommer in fukt i en av plattorna som vid igångsättning löser jordfelsbrytaren. Ibland löser den direkt, ibland efter några sekunder.

Har funderat på att lägga spisen utanför jordfelsbrytaren (den är ju jordad samt elanläggningen är från tiden innan jordfelsbrytare var ett krav).

Funderar dock lite över läckströmmarna, förmodligen är de ju inte särskilt stora i sig och är de det kommer de ju att lösa säkringen. Det jag undrar är lite om det finns något fall där läckströmmarna är för små för att få 20 A-säkringen att gå, men tillräckligt stora för att ställa till problem i någon del i spisen.

Jag har tyvärr inte tillgång till en strömtång med tillräckligt bra precision för att mäta läckströmmar.

Överlag, hur ser ni på att överhuvudtaget göra på det här sättet? Spisen står i ett äldre kök, budgeten är begränsad och utbudet av "nya" begagnade spisar är halvtaskigt då bredden är 70 cm och elementspänningen är 230 V (enfas).

Gäller det en platta eller vilken som helst? Om det bara är en platta går det att byta den, men jag har lite svårt att förstå att det skulle vara ett problem att få tag på en begagnad spis. Håll utkik på blocket ett tag så kan du få något bättre till ett bra pris.

Att lägga spisen utanför jordfelsbrytaren därför att du vet att den har ett jordfel tycker jag låter dumt.

Avemo skrev:
...
Att lägga spisen utanför jordfelsbrytaren därför att du vet att den har ett jordfel tycker jag låter dumt.
Att det låter dumt är väl milt uttryckt (det finns ingen svensk motsvarighet till engelskans understatement, underdrift?)

Jag tycker det låter rejält korkat, gränsande till brottsligt :mad:

Att lösa problemet med ett konstaterat elfel med att koppla bort säkerhetsskydden???

Det var väl ungefär så de gjorde i Tjernobyl.

Släng spisen och köp en ny!
Har du råd med dator och internet har du väl råd med en riktig spis :wow:

KnockOnWood jag håller med. Jag försökte bara uttrycka mig lite diplomatiskt.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det finns en liten "work around", som är mindre dålig än att lägga spisen utanför JFBn, det är att värma upp plattan lite innan man torkar av den, då kommer fukten att dunsta innan den hinner nå värmetrådarna inne i plattan.

Vi hade samma sorts fel på vår spis i bostadsrätten (för ca tio år sedan), felet upptäcktes efter att vi hade satt in JFB. Hos oss var det två plattor som spökade, vi körde med felet i några månader tills vi hittade en spis som vi ville ha och till ett bra pris. Det blev en med glaskeramikhäll och varmluftsugn, något år senare renoverade vi köket.

Byt rengöringsmetod till något som använder mindre vatten. Ugnsrengöringsspray, exvis.

Avemo skrev:
...Jag försökte bara uttrycka mig lite diplomatiskt.
Jag förstår det.
Men det har alltid varit min sämsta gren :p

Och risken är kanske att frågeställaren inte uppfattar den fina ironin.

Usch för att leka så med elsäkerheten :mad:

Avemo skrev:
KnockOnWood skrev:
Jag tycker det låter rejält korkat, gränsande till brottsligt :mad:

Att lösa problemet med ett konstaterat elfel med att koppla bort säkerhetsskydden???

Det var väl ungefär så de gjorde i Tjernobyl.
KnockOnWood skrev:
Usch för att leka så med elsäkerheten :mad:
Men gud vad ni överdriver:rolleyes:! Det är trots allt ett ganska vanligt fenomen på äldre spisar, tänk bara hur många av dessa som ligger utanför JFB i äldre installationer. Personskyddet bör inte påverkas i någon större utsträckning eftersom det trots allt rör sig om en fast installation och skyddsjord finns. Felströmmar är naturligtvis inte önskvärt, men beroende på deras storlek är det kanske inte så mycket att oroa sig för och de finns ju mer eller mindre i alla apparater.

(Man kan ju filosofera lite om att skyddsjorden inte ska leda någon ström öht, såklart sant. Finns dock uschligare saker att oroa sig för då. PEN-ledaren till centralen är bara 6 kvadrat och lastas kortare stunder uppåt 40 A enfasigt. Gamla standarder :confused:.)

Då tycker jag det är värre med bastuaggregat som både enligt reglerna och enligt installationsanvisningarna från t.ex. Tylö läggs oskyddade eftersom läckströmmarna i dessa (även nya) lätt trippar JFB. Och det är ju betydligt äckligare när man tänker på saken iom att det i normal användning ingår att stå naken på ett fuktigt klinkergolv och skopa vatten över eländet :screwy:.

Jag inser att det inte på något vis är en optimal lösning. Det allra bästa hade varit en ny spis så man dessutom fått glashäll och varmluftsugn. Får se lite hur det kan bli. Fiskade mest efter om det anses okej att lägga just spis utanför en i övrigt heltäckande JFB-installation eller om det till och med var ett vanligt förfarande, men det låter inte som ni på forumet tycker det. Helst hade jag velat mäta upp läckströmmens storlek, ligger den runt 10 mA men tillsammans med annat får JFB:n att trippa så är det ju inget att oroa sig för så att säga.

snaggletooth skrev:
Som sagt tidigare, det går utmärkt att byta plattorna istället för hela spisen, det brukar vara standardmått på dom.

[länk]
Mycket bra tips, tack! Vet du vad som gäller när plattan är temostatkontrollerad men inte har något hål i mitten för en uppstickande givare? Var sitter givaren då och går det att montera en vanlig platta?

OK, kör på med din rackliga spis.
Som de säger över där: It's your funeral!

Vad det har med bastu att göra förstår jag dock inte.
Naken eller inte, 230 V är 230 V, svårt att snacka bort det.

Jag har fått för mig att termostatkontrollerad är ett oegentligt begrepp när det gäller spisplattor. Det är en primitiv effektregulator utan återkoppling.

Jag har själv aldrig bytt en spisplatta, men tolkar följande som att du kan använda reservdelen även till en termostatplatta.
http://reservdelarvitvaror.se/shop/universal-kokplattor-419c1.html skrev:
Nb!
Om den ursprungliga kokplatta har 2 anslutningar, kan du fortfarande använda en kokplatta med 4 anslutningar.Du behöver bara göra en koppling mellan 1-2 och 3-4.

SkaneErik skrev:
Det är trots allt ett ganska vanligt fenomen på äldre spisar
Precis. Det var vanligt med både det ena och det andra förr, och därför dog folk också som flugor...

Det är därför vi förbättrat vår standard med bla införande av JFB samt kastat bort en massa gammal skit, det är därför det blivit (mycket) bättre...

Men, nu vet jag inte hur upplysande det är att mäta läckströmmen eftersom den borde bero på hur mycket vatten (och vad det är i det) som kommer in vid just det tillfället. Jag har svårt att se att man skulle kunna få några vettiga garantier av den mätningen. Spisen är som sagt gjort för att leda 0A genom skyddsjorden, och även om standarderna säger att någon mA här och där är OK, så är det ändå inte designspecat så. Jämför Challengerolyckan. Man fick på NASA i sitt huvud att eftersom O-ringarna inte eroderat genom till mer än en 1/3, så hade man därför en faktor tre i säkerhetsmarginal. Detta var ju helt fel, eftersom redan det faktum att man såg erosion var ett tecken på att något var allvarligt fel, och det visade sig som sagt att problemet hade ett starkt temperaturberoende. Säkerhetsmarginalen var uppäten för länge sedan redan innan problemet visade sig första gången.

Därmed inte sagt att din spis riskerar att leda till en olycka av samma dignitet som Challengerolyckan... ;)

DOCK. Vill man mäta läckströmmen och är lite händig så behöver man ju ingen läckströmstång (som är dyr). Om man kopplar in sig på kretsen (skyddsjorden i det här fallet) så duger det ju med en vanlig multimeter som kan mäta växelström (billig). Jag har t ex ett specialgjort dödsgrenuttag för att mäta vad som faller mig in på allt som har stickkontakt, och vart jag intresserad av min spis så kanske jag byggde mig en sådan för perilex, eller kanske snarare, skruvade lite i stickproppen och kopplade in mig där temporärt.

Läckströmstången är ju främst till för att snabbt, enkelt, smidigt och säkert kunna mäta på flera olika grupper/objekt. Om man kan göra avkall på någon av dessa (ja dvs hantera säkerhetskravet på annat sätt) så kan man ju klara sig med enklare/billigare instrument.

SkaneErik skrev:
Mycket bra tips, tack! Vet du vad som gäller när plattan är temostatkontrollerad men inte har något hål i mitten för en uppstickande givare? Var sitter givaren då och går det att montera en vanlig platta?
Nej, har aldrig råkat på någon sådan platta.

lars_stefan_axelsson skrev:
DOCK. Vill man mäta läckströmmen och är lite händig så behöver man ju ingen läckströmstång (som är dyr). Om man kopplar in sig på kretsen (skyddsjorden i det här fallet) så duger det ju med en vanlig multimeter som kan mäta växelström (billig). Jag har t ex ett specialgjort dödsgrenuttag för att mäta vad som faller mig in på allt som har stickkontakt, och vart jag intresserad av min spis så kanske jag byggde mig en sådan för perilex, eller kanske snarare, skruvade lite i stickproppen och kopplade in mig där temporärt.

Läckströmstången är ju främst till för att snabbt, enkelt, smidigt och säkert kunna mäta på flera olika grupper/objekt. Om man kan göra avkall på någon av dessa (ja dvs hantera säkerhetskravet på annat sätt) så kan man ju klara sig med enklare/billigare instrument.
En något säkrare metod är att man gör ett grenuttag/förlängningskabel med extra lång jordledare, som kan lindas till en spole. Man kan linda så många varv som får plats i gapet på en vanlig billig strömtång. Har man t.ex 10 varv så blir strömmen 10 gånger så stor, och då funkar ju en betydligt billigare strömtång. Ju fler varv desto bättre noggrannhet på mätningen.

• Gilla
ja73 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.