12 174 läst ·
45 svar
12k läst
45 svar
Det här med att välja bygghandel
Byggmax ÄR billiga. Har du hittat virke till halva deras pris har du haft extrem tur / är en mycket skicklig förhandlare.Gabbe1 skrev:Tycker ni verkligen att byggmax är så billiga?
Eftersom jag just nu bygger 300m2 lösvirkeshus och av naturen är snål så har jag kollat runt lite priser.
Regelvirke/gles/läkt/panel köpte jag för ner till halva priset mot byggmax och då har jag ändå fått fin kvalitet, fick fritt välja längder och fri hemkörning.
Även spån/gipsskivor hittade jag billigare på andra ställen.
Vilken bygghandel är det som är så billig?
Ja, vissa dimensioner (tex gles 28x70 och finsågat 22x70) fick jag för halva byggmax pris. Andra dimensioner var mycket billigare dock inte riktigt så billigt som halva priset.
Jag köpte allt virke direkt från ett sågverk/hyvleri i härjedalen, många mil från mig men eftersom frakten ingick så.
Men som sagt köpte jag virke till ett helt (stort) husbygge, jag tror inte de är lika billiga/tillmötesgående om det är små volymer.
Jag köpte allt virke direkt från ett sågverk/hyvleri i härjedalen, många mil från mig men eftersom frakten ingick så.
Men som sagt köpte jag virke till ett helt (stort) husbygge, jag tror inte de är lika billiga/tillmötesgående om det är små volymer.
Just virke är det rejäla påslag på ute i byggladorna så den lokala handlaren tjänar fortfarande en hacka även om man lägger sig under Byggmax listpriser. Kan man dessutom handla direkt från sågverket så är det ju en bra affär för båda parter. Köparen betalar mindre än på ordinarie bygghandel och säljaren får mer betalt än om han säljer till bygghandeln.
Hej,Gabbe1 skrev:Tycker ni verkligen att byggmax är så billiga?
Eftersom jag just nu bygger 300m2 lösvirkeshus och av naturen är snål så har jag kollat runt lite priser.
Regelvirke/gles/läkt/panel köpte jag för ner till halva priset mot byggmax och då har jag ändå fått fin kvalitet, fick fritt välja längder och fri hemkörning.
Även spån/gipsskivor hittade jag billigare på andra ställen.
Dock är jag storkund på byggmax fogskum, där är de svårslagan på pris![]()
Jag har också ett litet sågverk bara några hundra meter bort och är lite nyfiken och se vad man kan få därifrån, men jag vill nog inte blanda in såna "handlare" i priskriget mellan Bauhaus/byggmax Vs XLbygg/Woody/und so weiter.
Jag tror precis som pelpet att dom jobbar lite med låtsas priser, hånskrattar åt alla som inte ber om rabatt och hantverkarna har ännu ett ställe att klämma in lite marginal (ren spekulation såklart).
Min ståndpunkt är att om jag måste be om en rabatt på 30? 40? procent för att komma ner i samma priser som andra så är jag inte intresserad av deras metoder.
Och ni som skriver att ni får billigare från er lokala, hur mycket billigare? 1%? 5% 20%?
Ja, som sagt, du har haft tur.Gabbe1 skrev:Ja, vissa dimensioner (tex gles 28x70 och finsågat 22x70) fick jag för halva byggmax pris. Andra dimensioner var mycket billigare dock inte riktigt så billigt som halva priset.
Jag köpte allt virke direkt från ett sågverk/hyvleri i härjedalen, många mil från mig men eftersom frakten ingick så.
Men som sagt köpte jag virke till ett helt (stort) husbygge, jag tror inte de är lika billiga/tillmötesgående om det är små volymer.
Jag prövade vid ett tillfälle köpa virke från det lokala sågverket. I slutändan visade det sig att jag fick betala mer än Byggmax-priser för deras virke, som dessutom var ohyvlat. Så man ska inte tro att det alltid blir billigare direkt från sågen heller. Men det är klart, har man sån tur att man har tillgång till billigt virke så ska man naturligtvis handla där.
Ingen som lyckats få bra rabatt på Beijer? Jag handlar själv för ganska mycket pengar där varje år, så det vore intressant att veta om det går att förhandla....Larsa skrev:
För mig är valet av byggbutik ofta rätt enkelt.
Alt 1)
1. Kolla upp på nätet vad det kostar på byggmax och att grejorna finns.
2. Åka dit på en tid som passar mig och köpa grejorna.
Alt 2)
1. Kolla upp på nätet vad det kostar på byggmax och att grejorna finns.
2. Åka till den lokala XL Bygg då de behagar ha öppet på en tid som egentligen inte passar ihop med jobb/dagishämtning/familjeaktiviteter/etc.
3. Ta reda på vad grejorna kostar, bitcha om pris, försöka avgöra om merkostnaden mot byggmax är motiverad.
4. Åka till byggmax istället om det visar sig vara ett bättre alternativ.
Ska jag bara ha plankor för någon tusenlapp blir valet rätt enkelt.
Alt 1)
1. Kolla upp på nätet vad det kostar på byggmax och att grejorna finns.
2. Åka dit på en tid som passar mig och köpa grejorna.
Alt 2)
1. Kolla upp på nätet vad det kostar på byggmax och att grejorna finns.
2. Åka till den lokala XL Bygg då de behagar ha öppet på en tid som egentligen inte passar ihop med jobb/dagishämtning/familjeaktiviteter/etc.
3. Ta reda på vad grejorna kostar, bitcha om pris, försöka avgöra om merkostnaden mot byggmax är motiverad.
4. Åka till byggmax istället om det visar sig vara ett bättre alternativ.
Ska jag bara ha plankor för någon tusenlapp blir valet rätt enkelt.
Jag byter panel på huset nu under sommaren, och då gick mitt val till såhär:
Byggmax ligger 2 km bort, men erfarenheten från dem är att brädorna gärna är lite halvdassiga, och att välja ut dem själv är helt nödvändigt. Om Byggmax väljer så får man kassera typ 10% av virket i min erfarenhet. Panel till ett halvt hus plockar jag inte själv... Så Byggmax gick bort.
Skickade offerförfrågan till Beijer och en liten lokal träfirma. Beijer gav bra pris på bräderna (ganska exakt samma som Byggmax), men skulle ha 900:- för att köra hem det till mig och lämna utanför garaget. Den lokala träfirman tog lite mer för bräderna, men tog bara 450:- för att köra hem det. Beijer hade ingen erfarenhet rörande min planerade hembyggda byggställning, medan gubben på småfirman kunde ge massor av goda råd.
Totalsumman blev några hundralappar högre för småfirman än för Beijer. Men man ska gynna lokala småföretag, så vi köpte av småfirman. Och JÖSSES vad glad jag är för det! Bräderna är av verklig toppkvalitet, inte en enda som är sned eller med dassiga kanter, och hemleveransen bestod i att företagaren själv och hans fru kom hem med pickupen och hjälpte till att bära in alla bräderna i garaget, precis i den ordningen jag ville ha dem.
Pris är inte allt...
Byggmax ligger 2 km bort, men erfarenheten från dem är att brädorna gärna är lite halvdassiga, och att välja ut dem själv är helt nödvändigt. Om Byggmax väljer så får man kassera typ 10% av virket i min erfarenhet. Panel till ett halvt hus plockar jag inte själv... Så Byggmax gick bort.
Skickade offerförfrågan till Beijer och en liten lokal träfirma. Beijer gav bra pris på bräderna (ganska exakt samma som Byggmax), men skulle ha 900:- för att köra hem det till mig och lämna utanför garaget. Den lokala träfirman tog lite mer för bräderna, men tog bara 450:- för att köra hem det. Beijer hade ingen erfarenhet rörande min planerade hembyggda byggställning, medan gubben på småfirman kunde ge massor av goda råd.
Totalsumman blev några hundralappar högre för småfirman än för Beijer. Men man ska gynna lokala småföretag, så vi köpte av småfirman. Och JÖSSES vad glad jag är för det! Bräderna är av verklig toppkvalitet, inte en enda som är sned eller med dassiga kanter, och hemleveransen bestod i att företagaren själv och hans fru kom hem med pickupen och hjälpte till att bära in alla bräderna i garaget, precis i den ordningen jag ville ha dem.
Pris är inte allt...
Medlem
· Dalarna
· 20 inlägg
Ja, denna fråga har ju diskuteras många gånger. Jag, ansvarig för inköp av virke, kan informera om skillnaden i kvalitet på lågpriskjedjorna kontra "vanlig" bygghandel. Ta Setra som exempel, då de levererar till båda.
Setra har två kvaliteér på sina reglar, en O/S-V kallad Setraregeln och en VI (utskott) kallad Norlidaregeln. Den som säljs på BM är en Norlidaregel, alltså en utskott eller 2:a sortering. I utskott hamnar det som inte duger till 1:a sorterings reglar eller beklädnadspanel. Hur mycket som hamnar i respektive klass beror ju som bekant på råvaran, och hur hårt man ställer kraven. En O/S-V från södra Sverige kan se ut som en utskott högre upp i landet, men har ändock klarat kraven för O/S-V, och det bero på hur beställaren har satt kraven. Setras beklädnadspanel sorteras V-VI (kvinta till utskott) medans din lilla lokala bygghandlare förmodligen har en O/S-V sortering på sin. Alltså en bättre sortering. Vilket även medför att den blir dyrare i inköp. Sedan brukar många handlare även hålla med en 2:sortering som förmodligen är billigare än den BM säljer. Är det då någon skillnad du märker? Det tror jag, men det beror ju på vilka erfarenheter du har, men som exempel, ytterpanelen jag säljer suger ca 30% mindre färg enligt målarna, och med en finare yta som resultat, än konkurentens ytterpanel som kommer från en mer frodvuxen råvara. Jag drar även slutsatsen att brädan håller längre, då den är tätare i sin struktur. Tittar man på reglarna, förutom att den oftast är rakare (färre kassaktioner) så känner man om man lyfter dom, att en en 1:a sorteringsregel oftast väger mycket mer än en Norlidaregel ( med samma fukthalt) Det kan du dra dina egna slutsatser av vad gäller hållfastighet och livslängd.
I tillägg, hos din lokala bygghandlare får du dessutom förmodligen ta köpet på faktura och lämna tillbaks sånt du handlat fel eller för mycket av.
Och att få hjälp med kapning,plockning,ritningar,mängdning och andra beräkningar kan ju inte heller vara helt fel. Hur som helst borde det finnas plats för båda. Men om JAG bygger ett hus som ska stå i hundra år så väljer jag bra kvalitet på virke samt profiler och dimensioner jag tror kommer att finnas kvar.
Men om det gällde en tillfällig konstruktion som ska rivas inom kort skulle jag inte bry mig vart virket kommer ifrån.
Setra har två kvaliteér på sina reglar, en O/S-V kallad Setraregeln och en VI (utskott) kallad Norlidaregeln. Den som säljs på BM är en Norlidaregel, alltså en utskott eller 2:a sortering. I utskott hamnar det som inte duger till 1:a sorterings reglar eller beklädnadspanel. Hur mycket som hamnar i respektive klass beror ju som bekant på råvaran, och hur hårt man ställer kraven. En O/S-V från södra Sverige kan se ut som en utskott högre upp i landet, men har ändock klarat kraven för O/S-V, och det bero på hur beställaren har satt kraven. Setras beklädnadspanel sorteras V-VI (kvinta till utskott) medans din lilla lokala bygghandlare förmodligen har en O/S-V sortering på sin. Alltså en bättre sortering. Vilket även medför att den blir dyrare i inköp. Sedan brukar många handlare även hålla med en 2:sortering som förmodligen är billigare än den BM säljer. Är det då någon skillnad du märker? Det tror jag, men det beror ju på vilka erfarenheter du har, men som exempel, ytterpanelen jag säljer suger ca 30% mindre färg enligt målarna, och med en finare yta som resultat, än konkurentens ytterpanel som kommer från en mer frodvuxen råvara. Jag drar även slutsatsen att brädan håller längre, då den är tätare i sin struktur. Tittar man på reglarna, förutom att den oftast är rakare (färre kassaktioner) så känner man om man lyfter dom, att en en 1:a sorteringsregel oftast väger mycket mer än en Norlidaregel ( med samma fukthalt) Det kan du dra dina egna slutsatser av vad gäller hållfastighet och livslängd.
I tillägg, hos din lokala bygghandlare får du dessutom förmodligen ta köpet på faktura och lämna tillbaks sånt du handlat fel eller för mycket av.
Och att få hjälp med kapning,plockning,ritningar,mängdning och andra beräkningar kan ju inte heller vara helt fel. Hur som helst borde det finnas plats för båda. Men om JAG bygger ett hus som ska stå i hundra år så väljer jag bra kvalitet på virke samt profiler och dimensioner jag tror kommer att finnas kvar.
Men om det gällde en tillfällig konstruktion som ska rivas inom kort skulle jag inte bry mig vart virket kommer ifrån.
Väcker lite liv i denna tråd eftersom jag är i processen där jag tar in offerter inför kommande 2-3 års byggprojekt (privat).
Handlar väl om en summa för allt utom skruvar/fästdon för säg, 80.000-100.000kr jag bett om offert för.
Jag har bett om offert från de "fackhandlare" som finns runt i krokarna, de enda jag jämfört med är Byggmax, eftersom inga andra lågprisalternativ är tillgängliga runt Borlänge-Falun.
Rabattsatsen från fackhandlarna varierar på typ av varor, men 5-15% lyckas jag få. På det som finns i lager är det nästan alltid uppåt 15%.
Byggmax är 19-21% lägre i pris än Fackhandlarna när det gäller virke, marksten, byggbeslag, takpapp, isolering etc. Detta trots min "kontorabatt" hos fackhandlarna.
Skruvar och fästdon går nog inte att jämföra, eftersom Byggmax, Biltema, Jula etc. inte alltid har samma dimensioner som t.ex. Essve.
Köper jag skruv från Jula/Biltema/Byggmax (med de dimensioner jag måste "nöja mig med") landar jag 70-80% billigare än om jag skulle köpt "finskruv" från fackhandlarna. Här skiljer sig dock fackhandlarna åt beroende på skruvleverantör.
Värt att säga är att dom på Fack-bygghandlarna nästan utan undantag varit väldigt trevliga och tillmötesgående. Någon var väldigt öppen med att dom inte kommer vara billigast, eftersom det inte är deras affärsidé.
Så frågan är då om det är värt 20% lägre pris och missa bra service, tidsvinst (slippa sortera bland skräpvirke) samt kunskapen som finns hos fackhandeln.
För mig rör det sig om kanske 10.000-20,000kr under en treårsperiod...
Dom där jäkla fästdonen är en helt annan diskussion tror jag
Handlar väl om en summa för allt utom skruvar/fästdon för säg, 80.000-100.000kr jag bett om offert för.
Jag har bett om offert från de "fackhandlare" som finns runt i krokarna, de enda jag jämfört med är Byggmax, eftersom inga andra lågprisalternativ är tillgängliga runt Borlänge-Falun.
Rabattsatsen från fackhandlarna varierar på typ av varor, men 5-15% lyckas jag få. På det som finns i lager är det nästan alltid uppåt 15%.
Byggmax är 19-21% lägre i pris än Fackhandlarna när det gäller virke, marksten, byggbeslag, takpapp, isolering etc. Detta trots min "kontorabatt" hos fackhandlarna.
Skruvar och fästdon går nog inte att jämföra, eftersom Byggmax, Biltema, Jula etc. inte alltid har samma dimensioner som t.ex. Essve.
Köper jag skruv från Jula/Biltema/Byggmax (med de dimensioner jag måste "nöja mig med") landar jag 70-80% billigare än om jag skulle köpt "finskruv" från fackhandlarna. Här skiljer sig dock fackhandlarna åt beroende på skruvleverantör.
Värt att säga är att dom på Fack-bygghandlarna nästan utan undantag varit väldigt trevliga och tillmötesgående. Någon var väldigt öppen med att dom inte kommer vara billigast, eftersom det inte är deras affärsidé.
Så frågan är då om det är värt 20% lägre pris och missa bra service, tidsvinst (slippa sortera bland skräpvirke) samt kunskapen som finns hos fackhandeln.
För mig rör det sig om kanske 10.000-20,000kr under en treårsperiod...
Dom där jäkla fästdonen är en helt annan diskussion tror jag
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Det ena utesluter väl inte det andra? Jag tror jag har 15% rabatt på Beijer, det gör att småköp eller kompletteringsköp går att göra utan att bli skinnad. För lite större projekt så på lite större summor säg runt 10k så brukar jag bara maila min kontakt med artikelnummer och antal i en excellista och be om offert och då åker priset ner till byggmax-nivå i princip. Enkelt för både honom och mig.
Men jag är inte dem 100% trogen för det, i vissa fall så kan de inte matcha byggmax och då blir det inte lokalhandeln.
Men sortera bland skitvirke lär du nog få göra ändå, jag har inte märkt någon stor skillnad mellan Beijer och byggmax. Mer än att det inte är samma hysteri på brädgården...
När jag byggde altan fick jag allt virke hemkört och det var nog närmare 10% som jag reklamerade där. De knorrade lite om att jag var petig men fick kredit ändå. Efter ett år hade de fortfarande inte kommit och hämtat skiten, så då lastade jag upp det på ett släp och åkte dit för att bli av med det. Och fick en kreditfaktura till....
Så, ja det är värt att betala lite extra för att slippa byggmax, men inte alltid.
Men jag är inte dem 100% trogen för det, i vissa fall så kan de inte matcha byggmax och då blir det inte lokalhandeln.
Men sortera bland skitvirke lär du nog få göra ändå, jag har inte märkt någon stor skillnad mellan Beijer och byggmax. Mer än att det inte är samma hysteri på brädgården...
När jag byggde altan fick jag allt virke hemkört och det var nog närmare 10% som jag reklamerade där. De knorrade lite om att jag var petig men fick kredit ändå. Efter ett år hade de fortfarande inte kommit och hämtat skiten, så då lastade jag upp det på ett släp och åkte dit för att bli av med det. Och fick en kreditfaktura till....
Så, ja det är värt att betala lite extra för att slippa byggmax, men inte alltid.
Tja, det är ju exelark med exakta längder och kvalité på virke jag mailat över och fått rabatt på, det är det priset som Byggmax ligger 20% under.
Det enda dom klarar att matcha Byggmax på är reglar (både tryckta och vanliga).
Jag har verkligen inte bestämt mig än dock... för mig kan det nog vara värt en bygghandel, för att få del av kunskapen och lastmaskinerna
(men kom gärna med kloka synpunkter)
Det enda dom klarar att matcha Byggmax på är reglar (både tryckta och vanliga).
Jag har verkligen inte bestämt mig än dock... för mig kan det nog vara värt en bygghandel, för att få del av kunskapen och lastmaskinerna
Det förutsätter jag, men har aldrig köpt någonting som inte gått att köra hem på kärran från Byggmax. Kommer nog inte göra det denna gången heller... Förmodligen avgör att Hedins har rätt bra expertis på takstolar samt fabrik för dom i Rättvik.
Nu när jag bygger garage 90m2 så har XL bygg i västerås i pricip fått leverera allt. jag jämförde Bejer Karl Hedin och XL mot Byggmax hemsida och alla var minst ett par tusen billigare än Byggmax på min senaste beställning
tex.22x170 panel
Byggmax 17,95/m
XL Hyllkantpris 16,50/m sen blev det bättre pris än så.
tex.22x170 panel
Byggmax 17,95/m
XL Hyllkantpris 16,50/m sen blev det bättre pris än så.