1 447 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Det här med hetsen på prisuppgångar. Hjälp mig förstå?
Jag är genuint intresserad av fenomenet att köpare av fastigheter är så fixerade i priserna.
De verkar se det som en investering i första hand och inte ett hem.
Det borde vara de yngre som inte köpt sitt boende än som skulle bevaka uppgången med oro eller nedgång med hoppfullhet.
Har man kommit in på bomarknaden och köpt hus eller lägenhet så kan jag inte förstår hetsen att det ska upp i värde. (?)
Ska man flytta framöver så kanske det känns bra att sälja för 3 miljoner om man köpte för 2,5.
Men huset man sen köper för 4 miljoner kostade 3 miljoner innan också. Det är ju inte enda huset i regionen som ökat 20% på några år.
Man köper nya huset och beklagar sig för att det nya badrummet kommer kosta 350kkr och att man minsann skulle klarat sig med 250kkr för några år sedan.
I tidningar och media så är man kvicka med att sätta stora rubriker om bostäder rör sig 1 procent.
Här sitter vi i en villa som värderades 2019 när vi byggde det på stor lantlig mark. Värderingen till banken gjordes när vi hade en träpall som insteg och utomhus såg ut som ett slagfält.
Vi har efter värdering köpt till mark, anlagt stora altaner, byggt ytterligare byggnad på 190kvm. Anlagt stora gräsmattor och fått det riktigt bra. Fina Växthus, fruktträd och lagt ner hundratals timmar enbart på att röja upp och planera tomten. Tusentals timmar på allt nämnt.
Folk stör sig på att vi inte har koll på värdet och ibland funderar vi på att tacka ja till dessa gratisvärderingar som erbjuds. Men varför?
Helt ärligt vill jag inte att fastigheten ökar allt för mycket för det innebär att alla andra ökar och barnen som ska flytta ut om 10år har dyrare prislapp att komma in.
Nya generation har ju fått erfara hus som stigit långt mycket mer än disponibla inkomster för hushållen och fortsätter hetsa stor uppgång som något självklart.
Det är åt helvete om huset gått ner 100.000kr på 3år fast man sovit 1000+nätter och haft ett hem.
På uppfarten står bilar som tillsammans tappar/kostar 400.000kr på tre år som används 30 minuter om dagen och är skrot om 10 år till.
Det är helt normalt.
Förklara varför man vill att husen bara skenar i värde? Tänker man inte på vad det innebär på lla plan?
De verkar se det som en investering i första hand och inte ett hem.
Det borde vara de yngre som inte köpt sitt boende än som skulle bevaka uppgången med oro eller nedgång med hoppfullhet.
Har man kommit in på bomarknaden och köpt hus eller lägenhet så kan jag inte förstår hetsen att det ska upp i värde. (?)
Ska man flytta framöver så kanske det känns bra att sälja för 3 miljoner om man köpte för 2,5.
Men huset man sen köper för 4 miljoner kostade 3 miljoner innan också. Det är ju inte enda huset i regionen som ökat 20% på några år.
Man köper nya huset och beklagar sig för att det nya badrummet kommer kosta 350kkr och att man minsann skulle klarat sig med 250kkr för några år sedan.
I tidningar och media så är man kvicka med att sätta stora rubriker om bostäder rör sig 1 procent.
Här sitter vi i en villa som värderades 2019 när vi byggde det på stor lantlig mark. Värderingen till banken gjordes när vi hade en träpall som insteg och utomhus såg ut som ett slagfält.
Vi har efter värdering köpt till mark, anlagt stora altaner, byggt ytterligare byggnad på 190kvm. Anlagt stora gräsmattor och fått det riktigt bra. Fina Växthus, fruktträd och lagt ner hundratals timmar enbart på att röja upp och planera tomten. Tusentals timmar på allt nämnt.
Folk stör sig på att vi inte har koll på värdet och ibland funderar vi på att tacka ja till dessa gratisvärderingar som erbjuds. Men varför?
Helt ärligt vill jag inte att fastigheten ökar allt för mycket för det innebär att alla andra ökar och barnen som ska flytta ut om 10år har dyrare prislapp att komma in.
Nya generation har ju fått erfara hus som stigit långt mycket mer än disponibla inkomster för hushållen och fortsätter hetsa stor uppgång som något självklart.
Det är åt helvete om huset gått ner 100.000kr på 3år fast man sovit 1000+nätter och haft ett hem.
På uppfarten står bilar som tillsammans tappar/kostar 400.000kr på tre år som används 30 minuter om dagen och är skrot om 10 år till.
Det är helt normalt.
Förklara varför man vill att husen bara skenar i värde? Tänker man inte på vad det innebär på lla plan?
Ju högre värdering den hamnar jämfört med inköpspris, ju mindre dum känner sig köparen. Man var trots allt den idioten som la upp mest pengar för att ta över det hela. Har jag betalat för mycket på auktionen? Förmodligen. Det är oftast vad en auktion ger.
En trygghet att en familj kan sälja och lämna utan att vara skyldig banken något. Att bli av med jobbet och få sänkt inkomst kan vara stressande nog. Trygghet att huset inte är överbelånat.
En trygghet att en familj kan sälja och lämna utan att vara skyldig banken något. Att bli av med jobbet och få sänkt inkomst kan vara stressande nog. Trygghet att huset inte är överbelånat.
Jag köpte hus för 5 år sedan. Varför jag bryr mig om värdet på huset är för att det påverkar hur belånad jag är vilket i sin tur ger bättre ränta. Många banker har ju en rabattrappa på 70% 60% och 50% belåningsgrad. Det påverkar ju även amorteringskravet.
Det handlar om drömmen om ett bättre liv och ett framtida bättre boende. D v s man bor där man bor just nu men man kommer att flytta inom några år. Och då vill man ha maximal utdelning från pengarna man har bundit i sitt boende och inte sitta med en osäljbar nitlott och skulder.
Den som inte har sådana ambitioner med livet, utan tänker vara kvar i samma boende till döden och som inte har barn där man ansvarar för deras framtida välfärd som unga vuxna, ja de behöver inte bry sig.
Den som inte har sådana ambitioner med livet, utan tänker vara kvar i samma boende till döden och som inte har barn där man ansvarar för deras framtida välfärd som unga vuxna, ja de behöver inte bry sig.
Jag bryr mig inte om värdet på våra fastigheter, det får bli en fråga den dagen det ska säljas. Har generellt "tränat" mig på att inte oroa mig för det jag inte kan påverka eller grubbla över sådana saker t.ex. hur bostadspriser förändras.
För vissa är husets värde en bank; med ett ökat värde kan de ta ut nya lån med huset som säkerhet, för att finansiera ett lyxigt leverne med nya bilar, båtar, semesterresor mm.
Andra oroar sig för en återkomst av fastighetsskatten, där ett högt värde kan bli en stor kostnad.
Så jo, jag kan förstå att somliga bryr sig om hur husets värde utvecklas.
Andra oroar sig för en återkomst av fastighetsskatten, där ett högt värde kan bli en stor kostnad.
Så jo, jag kan förstå att somliga bryr sig om hur husets värde utvecklas.
Jag har ju svårt att se banken ge bättre ränta vid 60% än 70%C Chokladmonster skrev:
Har du ett hus så har du ju tryggt övervärde på både 60 eller 70%. De kollar nog uteslutande på er historia i banken med skötsam ekonomi och aktuella inkomster.
Dock kan jag förstå att banken känner sig trygg med att huset inte vansköts och det är i förfall som de inte noterar med gammal värdering.
Jasså...... så ökar värde på huset hjälper en att ta ansvar för barnens framtid?........ jag trodde det var viktigare att ge dem en trygg start och att ha råd att behålla huset och kanske skaffa litet mer jord eller skog som kan bli en tillgång att ge i arv.Claes Sörmland skrev:
Det handlar om drömmen om ett bättre liv och ett framtida bättre boende. D v s man bor där man bor just nu men man kommer att flytta inom några år. Och då vill man ha maximal utdelning från pengarna man har bundit i sitt boende och inte sitta med en osäljbar nitlott och skulder.
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
På vilket sätt förenklar det för den yngre generationen att bostadsmarknaden i helhet stiger i pris. Att just du kan casha ut från den egna bostadens prisuppgång och betala kontantinsatsen för barnens första lägenhet? Om priserna inte konstant stiger så är det inte några större problem att jobba några år och spara till kontantinsatsen. Jag tror det var så många av oss som köpte sin första bostad på det sättet.Claes Sörmland skrev:
Att många har förväntat sig att priset på bostaden automatiskt ska öka har utan tvivel skapat en dysfunktionell marknad. Men det stämmer att det är som som har köpt in sig så tidigt som möjligt och tagit så stora lån som möjligt har varit vinnare. Värdet på husen ökar sällan, bara prislappen. En viktig anledning är att räntan konstant har sjunkit de senaste 40 åren. Pyramidspel är ett passande ord.
Hur ser framtiden ut? Många vill ju se ökande bostadspriser, så jag tänkte ge några argument som pekar mot detta:
-Styrräntan har redan varit nere och under nollan. Den har tillfälligt ökat några procentenheter och kommer säkerligen gå ner igen mot noll. Men det kan inte ge samma stimulans till bostadsmarknaden som tidigare.
-Demografi. Det finns inte en tillräckligt stor del yngre befolkning som kan pressa marknaden uppåt. Att invandring från tredje världen kan stimulera bostadsmarknaden långsiktigt är inte troligt.
-Psykologi. Synsättet att bostadspriserna bara kan stiga är bruten. Alla vet nu att priserna kan gå nedåt. Hur många har inte budat lite väl mycket på en bostad men tänkt att det inte gör så mycket, bostadspriserna kommer ju ändå öka?
-Hur ser egentligen framtidens arbetsmarknad ut i Sverige och i hela västvärlden. Finns det ett underlag för att ha välmående medelklass? Lite diffust, men det är mycket som händer i omvärlden.
För mig personligen önskar jag inte se att bostadspriserna ökar. Den bästa kompromissen för alla är om priserna mer eller mindre står still. Då kan yngre personer faktiskt då möjlighet att spara till kontantinsatsen för en egen bostad.
Bostad bör inte vara ett spekulativ form av investering som det har varit. Kan man inte vara nöjd att eventuellt få tillbaka pengarna när man säljer huset om man underhållit det under åren?
Ska man spara, investera eller spekulera finns det mycket bättre alternativ. Varför vara beroende av att ha majoriteten av sitt "sparande" låst i en sådan illikvid tillgång som en bostad?
Har man tillgångar kan man hjälpa sina barn tänker jag. Saknar man det så får de flyta själva.H heimlaga skrev:
Det går nog inte att säga att det förenklar för den yngre generationen.R Real-House skrev:
Värdet på bostäder drivs ju av en allmän prisökning på tillgångar p g a att kapital ackumulerar samt att bostäder i centrala lägen är en begränsad tillgång. Till detta har vi ju haft hög invandring på senare år till våra städer som har fyllt upp dem. Hade vi inte haft den hade vi ju haft tomma miljonprogramsområden och förorter, det som vi hade på 90-talet.
Titta härP Pligg85 skrev:Jag har ju svårt att se banken ge bättre ränta vid 60% än 70%
Har du ett hus så har du ju tryggt övervärde på både 60 eller 70%. De kollar nog uteslutande på er historia i banken med skötsam ekonomi och aktuella inkomster.
Dock kan jag förstå att banken känner sig trygg med att huset inte vansköts och det är i förfall som de inte noterar med gammal värdering.
https://www.landshypotek.se/lana/bo...MOFFkQfIMaBCcRWA-hhtUxiTAkWZLxxsaAjdAEALw_wcB
Detta är bara ett exempel. Finns många fler banker som har samma upplägg
Listränta ja, lika grönt bolån och några udda avdrag som kan träda in om man har annat i banken.C Chokladmonster skrev:
De har en listränta och en "färdig" ränterabatt.
Väldigt udda upplägg. Meningen med ränterabatt är att man förhandlar den individuellt med banken och inte går efter en lista.