Hej!

Sökt men inte hittat svar så nu skulle jag uppskatta er hjälp!

Håller på att gräva dike för en 40m lång gäck av Avenbok. Ska jag fylla igen diket med uppblandad jord innan jag sätter häcken eller gör jag det allt eftersom jag planterar häcken?

Misstänker att jag fyller innan men räcker det att jag fyller ungefär halva djupet och sedan resten när man planterar?

Verkar lite dubbelarbete att gräva, fylla igen för att sedan gräva för plantering igen.

Ni som har Avenbok, har nu alla stöttat upp plantorna?

Tack!

Vi grävde för hand och återfyllde med samma jord, planterade i november förra året och knopparna börjar spricka nu.

Vi köpte käppar från plantskolan, man kan eventuellt köpa "Bambumattor" och dela dem för att få billiga käppar.
Band sedan upp med bast (hittade på bauhaus).
Nu bor vi på skånska sydkusten så allt som inte binds upp ordentligt lutar normalt mot Nordöst.

BirgitS
Om inte jorden är mycket bra behöver man blanda upp den med lämpligt jordförbättringsmedel. Det kan ju vara bra att anpassa hur mycket man fyller innan planteringen till hur stora krukorna är, under förutsättning att man kan ha så mycket uppgrävd jord liggande.

Lite tips: http://www.odla.nu/inspiration/att-plantera-hack

Vill du ha en hög häck (över 100 cm) gäller uppbindning av varje planta. Bast är utmärkt eftersom den inte strangulerar stammen utan går sönder då stammen växer snabbt. Uppbindningen bör ses över flera gånger/säsong och kompletteras. Det är en hel del jobb de första åren tills häcken når önskad höjd men sedan är jobbet gjort för hela häckens livstid (och som kan bli lång).

Det blir dyrt med höga käppar. Jag "hyrde" 200 käppar från ett trädgårdsmästeri och som jag återlämnade efter ett par år. Men då hade jag köpt en hel del eftersom det gällde nybygge.

... och nu har hela avenbokshäcken sålts på rot ... och jag ska i dagarna hämta 200 nya bokplantor istället ...

Satsuki
Yonna - varför byter du från avenbok till bok?

Till TS: varje planta ska bindas, vi satte även horisontellt på vissa ställen för att "tvinga" plantorna att växa i rätt riktning med rätt avstånd :)

KristinaRT skrev:
Yonna - varför byter du från avenbok till bok?
Jag irriterade mig på att avenboken är så ful på vintern. Planterar häck på häck för att få en formation (hörntomtsdel som inte kan användas till annat). Boken är vacker på vintern. Avenboken är ful. Men jag har faktiskt avenbokshäck på annan plats i trägårn men som jag inte kan se från huset.

Satsuki
Vi valde mellan de två, men fastnade för bok, så jag förstår dig!

Claes Sörmland
Vad gäller återfyllning så ska samma jord ned i diken igen som var där från början. Ta inte bort någon jord och ersätt med mull för då står plantorna i ett dike efter några år.

Syftet med att gräva är att lucka matjorden och få bort stora stenar så att häcken kan etablera sig. Gräv brett och inte på djupet - ett spadtag djupt räcker. Normalt sett ska man inte röra den underliggande alven för man ska inte störa dess porbildning och förmåga att dra upp vatten. Har man en helt nyschaktad tomt utan naturliga jordar kan annat gälla. Man kan t ex vara tvungen att luckra även på djupet.

Av tradition blandas mull på påse (=torv) in i matjorden precis som planeras i trådstarten. Det är också ett vanligt råd man får i plantskolan. Systematiska vetenskapliga undersökningar visar dock att på några års sikt så trivs plantorna bättre om mullen istället läggs ovanpå den naturliga mineraljorden. Som i naturen där mull inte förkommer på djupet. Risken med mull på djupet är att den där bryts ned och stjäl syre (ruttnar) och binder upp närsalter. Dessutom ställer till jordens förmåga att ta upp vatten från omgivande jord (vattentransport) vilket ger ökad risk för torkskador första säsongen.

När jag har planterat barrotad avenbok så har jag petat ned jorden jag har grävt upp under planteringen. En person med skyffel och en som håller plantan så går det väldigt fort att plantera. Den som håller plantan kan dessutom med sekatör korta in rötter som är för långa för att rymmas i diket utan att vikas.

Billiga förslag på stöttning:

1. Aspsly som är några år gammalt. Leta reda på en markägare.
2. Kortare bambupinnar från billig outlet (ÖoB) samt ett par rullar eltejp för att skarva ihop dem i par. Två lindningar eltejp per pinnpar håller lika länge som bambupinnen. Buntband fungerar också.

• Gilla
FunkyHaako och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Tycker också boken är vackrare men den är lite känsligare och vi har lerjord.

@Claes, tyvärr har jag redan grävt 40cm djupt😔 men mull överst har jag också läst. Räcker det om jag fyller igen 30 cm av diket, ställer rötterna på jorden och fyller igen de sista 10?

Claes Sörmland
Det beror på hur rötterna är beskaffade. Är det barrotsplantor så är rötterna ofta 20-40 cm långa. Då krävs hela grävdjupet för att få ned dem raka utan att vika dem.

Är det istället små krukodlade (containerodlade är facktermen) plantor som har blivit allt populärare i handeln på senare år har de ju ett kompaktare rotsystem och då räcker det nog med 15 cm jord att fylla med runt klumpen.

Om du nu har grävt 40 cm ned i lera så lär plantorna stå på en hög lerås de första par åren innan leran har sjunkit ihop igen. Så är det i alla fall i min trädgård. Plantorna följer med ner till marknivå när leran packar sig.

andhak2802 skrev:
Tack för alla svar! Tycker också boken är vackrare men den är lite känsligare och vi har lerjord.
Du har nog gjort rätt. Avenboken är tåligare - även mot torka.

Av nyfikenhet, vad är det som händer om man viker rötterna?

Claes Sörmland
Risken är att rötterna växer inåt och inte utåt samt trasslar ihop sig och med tiden stryper varandra.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad gäller återfyllning så ska samma jord ned i diken igen som var där från början. Ta inte bort någon jord och ersätt med mull för då står plantorna i ett dike efter några år.

Syftet med att gräva är att lucka matjorden och få bort stora stenar så att häcken kan etablera sig. Gräv brett och inte på djupet - ett spadtag djupt räcker. Normalt sett ska man inte röra den underliggande alven för man ska inte störa dess porbildning och förmåga att dra upp vatten. Har man en helt nyschaktad tomt utan naturliga jordar kan annat gälla. Man kan t ex vara tvungen att luckra även på djupet.

Av tradition blandas mull på påse (=torv) in i matjorden precis som planeras i trådstarten. Det är också ett vanligt råd man får i plantskolan. Systematiska vetenskapliga undersökningar visar dock att på några års sikt så trivs plantorna bättre om mullen istället läggs ovanpå den naturliga mineraljorden. Som i naturen där mull inte förkommer på djupet. Risken med mull på djupet är att den där bryts ned och stjäl syre (ruttnar) och binder upp närsalter. Dessutom ställer till jordens förmåga att ta upp vatten från omgivande jord (vattentransport) vilket ger ökad risk för torkskador första säsongen.

När jag har planterat barrotad avenbok så har jag petat ned jorden jag har grävt upp under planteringen. En person med skyffel och en som håller plantan så går det väldigt fort att plantera. Den som håller plantan kan dessutom med sekatör korta in rötter som är för långa för att rymmas i diket utan att vikas.

Billiga förslag på stöttning:

1. Aspsly som är några år gammalt. Leta reda på en markägare.
2. Kortare bambupinnar från billig outlet (ÖoB) samt ett par rullar eltejp för att skarva ihop dem i par. Två lindningar eltejp per pinnpar håller lika länge som bambupinnen. Buntband fungerar också.
Väckter denna tråden till liv då den har en frågeställning som vi kikar på just nu, dvs ”rätt” jord och planteringsmetod för en bokhäck. Har läst rekommendation även på annat ställe att plantera i befintlig jord (sandig sandjord i vårt fall…. ) och sedan lägga planteringsjord / mull ovanpå. Sedan verkar bokhäck inte vara så kinkig, verkar trivas i det mesta bara det inte är tät / tung lerjord. Frågan är alltså om det är en bättre metod att lägga planteringsjorden ovanpå istället för att blanda i 50/50 i befintlig jord…. ?

/A.

Claes Sörmland
C copello2 skrev:
Väckter denna tråden till liv då den har en frågeställning som vi kikar på just nu, dvs ”rätt” jord och planteringsmetod för en bokhäck. Har läst rekommendation även på annat ställe att plantera i befintlig jord (sandig sandjord i vårt fall…. ) och sedan lägga planteringsjord / mull ovanpå. Sedan verkar bokhäck inte vara så kinkig, verkar trivas i det mesta bara det inte är tät / tung lerjord. Frågan är alltså om det är en bättre metod att lägga planteringsjorden ovanpå istället för att blanda i 50/50 i befintlig jord…. ?

/A.
Ja, i empiriska försök i USA har man testat och jämfört på vetenskaplig grund. Men får bättre etablering i befintlig jord med mull ovanpå på några års sikt. Det handlar främst om vattentrannsport i jorden. Men det ska sägas att de flesta trädgårdsväxter har planterats i befintlig jord som har berikats med mull, det är ju traditionen, och det går ju bevisligen också bra, om än inte lika bra.

Det värsta man kan göra är att gräva ett dike, ta bort befintlig mineraljord och fylla på med mulljord. Det blir sällan bra. Det kan bli sumpigt eller torrt och mullen bryts ned och häcken står en dag i ett dike.

Bok går på den mesta jord, jag odlar bokhäck på lera. och enstaka bokträd i lera eller i blandad morän. De växer på fint. Just sandjord har jag inte.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.