F Fabian S. skrev:
[länk]
Det borde vara den. eller hur ?

Naturligtvis går det att byta ut den befintliga eller mådda in något liknande. Det är en bättre lösning. Men inte enklaste.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är nog bara en tank för värmesystemet. Jag gissar att det är den nedre.

Edit: Den här är det nog du ska ha.
[länk]
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är nog bara en tank för värmesystemet. Jag gissar att det är den nedre.

Edit: Den här är det nog du ska ha.
[länk]
tja.
Borde inte växelventil som strular i och med att när vi öppnar kranen med varmt vatten så tappas det tryck från manometer till golvvärme ?

• En ABB-armatur med teknisk information, kablar och ventiler syns, troligen i en industriell eller mekanisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S0MMER S0MMER skrev:
Fast han behöver ju fortfarande ha ett tätt värmesystem.
Borde inte växelventil som strular i och med att när vi öppnar kranen med varmt vatten så tappas det tryck från manometer till golvvärme ?

• ABB-ventil eller aktuator. Etikett med specifikationer. Kablar och röranslutningar synliga. Industriell miljö.
    Skapa konto
Nej.

• Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
F Fabian S. skrev:
Det kan faktiskt vara det, inte alls omöjligt, tänkte inte på det. Jag skulle kontakta IVT för säkerhets skull.

S0MMER S0MMER skrev:
Det kan faktiskt vara det, inte alls omöjligt, tänkte inte på det. Jag skulle kontakta IVT för säkerhets skull.
Jajamän det kommer ut en tekniker idag och kikar.

• Skärmdump av en artikel om problem med växelventiler, symptom vid fel, livslängd.
    Skapa konto
Det är inte helt ovanligt att det rostar hål mellan manteln och varmvattenberedaren på koppartanken (FC), och det kan ha hänt om man slog på vattnet för snabbt efter avstängningen och det blev en tryckstöt. Nu är det inte deras fel - det skulle ha hänt ändå om några veckor.

S0MMER S0MMER skrev:
Hur skulle det kunna vara möjligt?

Ja.. någon växelventil är då inte orsaken till detta problem

V Vector skrev:
Ja.. någon växelventil är då inte orsaken till detta problem
Hej Vector. Varför och vad tror du att det kan vara annars?

Som jag å andra skrivit så är det nog förmodligen manteln som har fått en läcka eftersom när du öppnar kalkvattenventilen så ökar på trycket på systemet å säkerhetsventilen öppnar å släpper ut övertrycket

Men är det inte blåsan i expansionskärlet som gått sönder?Om du knackar på expansionskärlet och får du en klar klang=helt dov klang =fyllt med vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.