Jag har nyligen fått ögonen på hur fula golvlister och foder jag har i huset. Jag har aldrig tidigare brytt mig det minsta utan varit väldigt nöjd att ha ett så trevligt hus. Vi flyttade in för tre år sen och har inte fixat något speciellt avancerat, lite ny tapet och ommålning här och var bara. Vi har haft viktigare saker för oss än att renovera: barnen, jobbet, kärleken, utmattningstjosan, pandemin ... you name it. Men i julas gjorde jag om sonens barnrum till tonårsrum och satte då in nya golvlister för att de gamla råkade åka ut av bara farten. Och ett tu tre var jag tvungen att lära mig allt om geringssågar, socklar, foder, skurklossar och allmogeprofiler i furu. Och kunskap är fan inte makt, det är bara nya problem. Så nu med helt nya kunskapsögon har jag synat huset och domen är hård: det är INTE ok! I nästan varje möjlig "fog" är det glipor stora som helvetesgapet i Mattisborgen. Det är olika stil och material i nästan varje rum. Det är inte shabby chic. Socklarna är för det mesta skruvade på plats med skruvhuvuden lika diskreta som Johnny Rotten.

Jag vill ha det enhetligt och snyggt. Jag vill göra det själv för sån är jag. Jag tänker inte byta allt på en gång utan det måste få bli pö om pö när det ändå renoveras eller när andan faller på. Jag har ingen bestämd åsikt om stil, jag tycker om både allmoge, jugend, funkis och grandmillennial. Förförs gärna av tidstypisk linoljemålad byggnadsvårdsporr. Men huset vi bor i är från 1979 och jag tänker absolut inte ha tidstypiska bruna plastlister.

Så hur skulle ni tänka? Om jag tar ett rum i taget. Vilka socklar och foder skulle ni välja?
Jag lovar, jag ska lägga upp bilder på eländet. Sen.

• Gilla
  • Haha
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Ja, du har ju redan gjort ett rum och ska det vara enhetligt är ju valet redan gjort ;-)

Men jag ser fram emot bilder, är i samma sits! När man väl börjar så sitter man plötsligt på toa på jobb och tänker ”faaaan, det är ju 5mm glipa i dörrfodret ”

Inser att jag behöver dammsuga oftare också

Svart dörrkarm med damm i övre hörnet och en delvis synlig vit dörr med gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrtröskel mellan två rum med synligt damm vid kanterna, vilket illustrerar behovet av regelbunden dammsugning.
Skapa konto
Närbild av damm och smuts längs golvlisten och vid dörrpostens hörn.
Skapa konto
En eluttag med insatta sladdar vid en dammig vägg och list.
Skapa konto
Detaljbild av en beige vägg och en dörr med uppenbar smuts och en insekt.
Skapa konto
Tröskel och dörrfoder i ett hörn som behöver dammsugning, med synliga dammpartiklar.
Skapa konto
Dammtäckt hörn vid lister och trappsteg som behöver städas.
Skapa konto
Detaljbild på damm i hörnet av en vit dörrkarm mot en grå vägg.
Skapa konto
Två vita dörrkarmar med synlig damm och spiralformade dammavlagringar på en gråmålad vägg.
Skapa konto
Närbild av damm vid dörrtröskel som behöver städas.
Skapa konto
Dammsamling i hörnet av ett rum med trägolv och tapetserade väggar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.