Tjenare!

Är detta sprucket?

Har haft stopp två gånger i avloppet nu på tre veckor, det är sandgrund huset står på och massor med sand i rören.

Sprucket helt runtom tyckte spolkillen? Det är i källaren.

LCD-skärmvisning av inspektionskamera som visar möjlig rörledning eller hålighet, med mätningsmarkörer och datumstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite filmer hur rören såg ut, bör dessa bytas helt och hållet?




 
Redigerat:
Krilleman
Har du sådär mycket sand i dina gjutjärnsrör så är det ju trasigt på något ställe.

18,7ft så har du ju tillräckligt med sand & grus att köpa ett akvarium. Är det dessutom spolat för tre veckor sen så är det inga roliga nyheter.

Hur går rören i källaren?
Är det möjligt att såga upp och lägga nya rör?
Nya ytskikt/badrum/tvättstuga?
Relining förespråkar många, men jag har sett skräckexempel där det inte gått speciellt bra, och kostsamt är det också.

Byta allt är att föredra, men det beror ju på många faktorer i ditt hus.
 
  • Gilla
  • Älska
louii och 2 till
  • Laddar…
Badrum är helt nyrenoverat innan vi köpte med Plaströr som skarvas i källaren in i Gjutjärn. Köket är helt nytt och samma med det, det går plast ner skarv till betongrör/gjutjärn.

Det spolades efter totalstopp efter vi bott här ca 3 veckor, det var redan vid inflytt lite mysko för bubblade i vattenlåset i duschen som jag förstår är början på totalstopp.

Nu började det bubbla igen 2 veckor efter senaste spolningen, men valde kamera denna gången och det var på g att bli totalstopp igen, då verkar gjutjärnsröret vara helt av ca 5 meter ner, i källaren under betonggolvet.
 
Fler filmer


 
Krilleman
Är det plaströr under dom "känsliga" delarna i liggandes ledningar eller bara skarvat med plast på ståendes ledningar?

För när man brukar renovera tex badrum/tvättstuga är det ju sunt att byta gjutjärn till plast så man inte behöver ta upp golvet i dessa fall.

:thinking:
 
Det mesta av filmerna ser ut att vara filmade i betongrör som är helt slut! Sista filmen ser det ut som gjutjärn som hela botten rostat bort. Hela sträckan som är filmad behöver bytas till nytt omgående! Rören ser så dåliga ut så att relining inte skulle bli bra!
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är det plaströr under dom "känsliga" delarna i liggandes ledningar eller bara skarvat med plast på ståendes ledningar?

För när man brukar renovera tex badrum/tvättstuga är det ju sunt att byta gjutjärn till plast så man inte behöver ta upp golvet i dessa fall.

:thinking:
Man har bytt det man kan se med ögat, under golvet har man valt att inte bila upp så det är där det som synes är hål i är. Här är typ mitt i huset under betonggolvet.
 
  • Kamera display visar något oklart, möjligtvis inspektion, med avståndsmätare och datumstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Oaken skrev:
Det mesta av filmerna ser ut att vara filmade i betongrör som är helt slut! Sista filmen ser det ut som gjutjärn som hela botten rostat bort. Hela sträckan som är filmad behöver bytas till nytt omgående! Rören ser så dåliga ut så att relining inte skulle bli bra!
Är du säker att relining inte skulle fungera? Jag hade en relining firma hos mig idag som filmade och dom sa att det bör vara möjligt.
 
Krilleman
Det ser ut att vara ett betongrör, precis som @Oaken redan nämnt.

Har du betong under huset är det bara att börja om från början tråkigt nog.

Det är inte oerhört ovanligt, men standard är att man bytte material till gjutjärn direkt vid väggliv. Men det verkar inte du ha med denna bilden tagen mitt under plattan.
 
Krilleman
L louii skrev:
Är du säker att relining inte skulle fungera? Jag hade en relining firma hos mig idag som filmade och dom sa att det bör vara möjligt.
Alla firmor som relinar säger att det skulle vara möjligt. Dom vill tjäna pengar.

Varför la dom till "bör" tror du?
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Alla firmor som relinar säger att det skulle vara möjligt. Dom vill tjäna pengar.

Varför la dom till "bör" tror du?
Det är inte att rekommendera att relina tycker ni? Jag har ingen erfarenhet i detta så behöver så mycket input som möjligt.

Det som är lite trist är då att vi lär gräva upp halva gården.

Hur skiljer sig det prismässigt att gräva upp allt vs relining?

Huset är byggt 1947.
 
Krilleman
Om huset är byggt 1947 och avloppet är original så är den tekniska livslängden förbrukad.

Tråkigt svar, men vill du ha ett problemfritt leverne så är det på sin plats med ett byte i sin helhet. Har du dessutom inträngning av grus & sand så är det mer akut!

Inte det svaret du ville ha, men det enda korrekta svaret jag kan ge dig.

:confused::confused:
 
  • Gilla
louii och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om huset är byggt 1947 och avloppet är original så är den tekniska livslängden förbrukad.

Tråkigt svar, men vill du ha ett problemfritt leverne så är det på sin plats med ett byte i sin helhet. Har du dessutom inträngning av grus & sand så är det mer akut!

Inte det svaret du ville ha, men det enda korrekta svaret jag kan ge dig.

:confused::confused:
Enkelt förklarat ser det ut typ såhär, det vi vill byta ut isåfall är källaren från där plasten tar slut innan hålet till röret går ut i kommunens ledningar. Då tyckte isåfall relining firman att man relinar från gjutjärn börjar vid toans plaströr slutar sen ut hela vägen ut då vi inte använder något annat.
Enkel ritning av husplan med märkta rum och betongrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Och vad skulle denna relining kosta enligt firman som varit på plats?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Och vad skulle denna relining kosta enligt firman som varit på plats?
Har inte fått något pris ännu på det, är det billigare att byta eller brukar relining vara billigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.