9 040 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Det bidde ingen genomgång...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är brukligt att maqn gör en avräkning av "bränsleförråd" vid övertagandet, typiskt då ex. olja i en cistern, eller ev. om det finns vedförråd av större typ. Handlar det bara om någon mindre vedhög för en öppen spis och myseldning, så är det inte rimligt att begära betalt.
Säljaren har ingen rätt att kräva betalt för ex. glödlampor till poolen. Få ni dem till ett bra pris så tacka ja, de är attans dyra att köpa.
Säljaren har ingen rätt att kräva betalt för ex. glödlampor till poolen. Få ni dem till ett bra pris så tacka ja, de är attans dyra att köpa.
Håller med Protte - be säljarna ta med sig de saker de vill ha betalt för. De kan gott få ägna tid åt att sälja prylarna på blocket eller liknande.
Vad gäller kunskap om hus och dess utrustning så är byggahus en guldgruva, har lärt mig oerhört mycket nödvändig kunskap för husägare.
Vad gäller kunskap om hus och dess utrustning så är byggahus en guldgruva, har lärt mig oerhört mycket nödvändig kunskap för husägare.
Man ses väl ALLTID i huset innan övertagandet? Trodde jag i alla fall var kutym. Ni ska väl kolla städning och sånt där.
Kolla också, kanske genom mäklaren, vad som verkligen ingår i fastigheten, så ni inte betalar dubbelt för diverse krafs.
Kolla också, kanske genom mäklaren, vad som verkligen ingår i fastigheten, så ni inte betalar dubbelt för diverse krafs.
Verkar inte som att säljarna vill ses alls... Vi ska kontakta mäklaren i dag så får vi ta det med henne och vi ska även se till så att hon träffar oss i huset innan övelämnandet. Tack för alla råd!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Antar att det gäller reservlampor, det har framgått av en annan tråd här att sådana kan kosta flera tusen per styck, så jag har (lite) förståelse för att säljaren försöker få lite betalt för dem. Men som sagt inget säljaren kan kräva, vill inte köparen betala så får han väl lägga ut dem på blocket.orparn skrev:
Hej Carina!
Grattis till ert nya hus och välkommen till byggahus.se!
Jag håller absolut med föregående skribenter om att ni måste få se fastigheten innan pengarna förs över. Det är ju lite svårare att klaga i efterhand om de exempelvis har struntat i städningen, har rivit ner eller förstört något osv.
Du behöver absolut inte betala för de saker som de lämnar efter sig. Vill de inte ta sakerna med, så får de antingen ingå i fastighetsköpet, eller så får de göra sig av med grejerna på annat sätt (innan tillträdesdagen.)
Jag har själv dåliga erfarenheter med säljare som lämnade 30 kubikmeter (tre proppfulla containers!) med skräp i huset, bara för att vi erbjöd dem att slippa flyttstädning. Vi såg inte huset innan banköverföringen och de nämnde bara att de hade en liten hög med återvinning som de inte hunnit tömma i ett av rummen. Årets största underdrift. Alltså, se till att få se ert hus innan ni går till banken. Betala inte i onödan för deras lösöre. Och om du har frågor om något som gäller hus och boende, så finns det många underbart trevliga och kunniga personer här på forumet. Fråga på bara!
Grattis till ert nya hus och välkommen till byggahus.se!
Jag håller absolut med föregående skribenter om att ni måste få se fastigheten innan pengarna förs över. Det är ju lite svårare att klaga i efterhand om de exempelvis har struntat i städningen, har rivit ner eller förstört något osv.
Du behöver absolut inte betala för de saker som de lämnar efter sig. Vill de inte ta sakerna med, så får de antingen ingå i fastighetsköpet, eller så får de göra sig av med grejerna på annat sätt (innan tillträdesdagen.)
Jag har själv dåliga erfarenheter med säljare som lämnade 30 kubikmeter (tre proppfulla containers!) med skräp i huset, bara för att vi erbjöd dem att slippa flyttstädning. Vi såg inte huset innan banköverföringen och de nämnde bara att de hade en liten hög med återvinning som de inte hunnit tömma i ett av rummen. Årets största underdrift. Alltså, se till att få se ert hus innan ni går till banken. Betala inte i onödan för deras lösöre. Och om du har frågor om något som gäller hus och boende, så finns det många underbart trevliga och kunniga personer här på forumet. Fråga på bara!
Om det nu skulle inträffa, se då till att ni inte går i fällan att ni skriver på kontraktet, och sedan ska det skickas till säljaren för underskrift. Då utsätter ni er för en väldigt stor risk.Carina Skåne skrev:
Huset kan ni titta på innan skrivningen även om säljarna inte är med. Men är de inte med vid kontraktskrivningen så måste de ha ett ombud med fullmakt.
Jag tänkte lite på detta. Det är ingen helt ovanlig situation att det är problem för parterna i en husaffär att träffas. Kan man inte komma runt risken som är kopplad till detta genom att helt enkelt lägga till en paragraf: "Detta kontrakt är endast giltigt när det är underskrivet av både köpare och säljare"?andersmc skrev:Om det nu skulle inträffa, se då till att ni inte går i fällan att ni skriver på kontraktet, och sedan ska det skickas till säljaren för underskrift. Då utsätter ni er för en väldigt stor risk.
Huset kan ni titta på innan skrivningen även om säljarna inte är med. Men är de inte med vid kontraktskrivningen så måste de ha ett ombud med fullmakt.
En sådan paragraf skulle inte tillföra något. Ett kontrakt är aldrig giltigt förrän båda parter undertecknat. Det är däri problemet ligger.andersmc skrev:Jag tänkte lite på detta. Det är ingen helt ovanlig situation att det är problem för parterna i en husaffär att träffas. Kan man inte komma runt risken som är kopplad till detta genom att helt enkelt lägga till en paragraf: "Detta kontrakt är endast giltigt när det är underskrivet av både köpare och säljare"?
Tänk dig att ena parten skriver under kontraktet och sedan skickar det till den andra parten för underskrift. Struntar den parten i att underteckna finns inget avtal. Närhelst parten önskar kan hen dock göra avtalet giltigt med sin underskrift. Du har redan skrivit under och är bunden.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det normala sättet för en "fjärraffär" är att den part som inte kan närvara skriver under mha. ett ombud som har fått en fullmakt. Tänk på att om säljaren är gift (eller sambo??) så måste maken/makan också skriva på avtal och köpebrev, oavsett om personen står som ägare eller ej.
Jag är ingen fen på fullmaktsformulering. Men jag lärde mig vid mitt första lägenhetsköp att fullmakten inte bara skall föreskriva att fullmaktshavaren har rätt att underteckna handlingar som rör överlåtelsemn, utan det måste specifikt stå att vederbörande har rätt att ta emot betalning för objektet.
Min bank vägrade betala ut lånet när bara säljaren (mannen) var där, han hade fullmakt från sin fru. men enl. banken hade han inte rätt att ensam ta emot och kvittera köpesumman. Frun skulle kunnat kräva mig på sin andel senare. Det löste sig genom att mannen tvingades öppna ett nytt konto i "min bank" där bådas signatur krävdes för att komma åt pengarna.
Jag är ingen fen på fullmaktsformulering. Men jag lärde mig vid mitt första lägenhetsköp att fullmakten inte bara skall föreskriva att fullmaktshavaren har rätt att underteckna handlingar som rör överlåtelsemn, utan det måste specifikt stå att vederbörande har rätt att ta emot betalning för objektet.
Min bank vägrade betala ut lånet när bara säljaren (mannen) var där, han hade fullmakt från sin fru. men enl. banken hade han inte rätt att ensam ta emot och kvittera köpesumman. Frun skulle kunnat kräva mig på sin andel senare. Det löste sig genom att mannen tvingades öppna ett nytt konto i "min bank" där bådas signatur krävdes för att komma åt pengarna.
Va??? Ingen jag känner har nånsin vare sig velat ha betalt för bränsle när de sålt eller haft en säljare som velat ha betalt för det.olomar skrev:
Känner oxå att det liksom bör ingå.Vi köpte vårt gård en höst bara vedeldat och självklart ingick veden som dom fyllt på med inför vintern.Kan tänka mig att hade vi köpt på våren hade det inte ingått så mycket ved och jag hade tyckt att det oxå var ok.Står inför att ev sälja vår gård och har inte en tanke på att kräva nya ägare på pengar för det som finns i ved förrådet