140 657 läst ·
926 svar
141k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grattis du och grattis Enköping för alla fina hantverkare ni verkar ha där!Sven Hallberg skrev:
Jag håller inte med om dessa svepande formuleringar. Tror säkert att många har problem men mina erfarenheter är precis tvärtom. Har anlitat elektriker, rörmokare, snickare, mattläggare i olika omgångar och det har alltid gått just till. Ett par gånger har jag till och med blivit förvånad för att det kostat mindre än jag väntat mig.
Och inte kommer dom sent - mitt problem är snarast att dom ofta vill börja redan kl 7 när jag inte hunnit vakna.
Bor i Enköping
Det är väldigt lätt eg, antingen köper man tjänsten och betalar det man kommit överens om/gått med på. Eller så gör man jobbet själv.
Köparen/kunden bestämmer helt själv (inget är värt mer än någon väljer att betala). Tycker man det är för dyrt letar man vidare. Ingen är tvingad att köpa en tjänst av någon annan (eller köpa en sak, kläder mat osv). Det är ALLTID den som har pengarna.. som väljer vad denne vill spendera sina pengar på!
Visst kan det vara surt att någon är dyrare än den andra, lägger på extra mycket på varorna osv. Men det är skillnad på att köpa en snygg jacka också.. alla vill inte (har inte råd) ha dyraste märket.. då får man helt enkelt leta tills man hittar något man vill ha i ens prisklass.
Samma med företagare.. alla är inte bra.. alla är inte dåliga - vissa bör inte ens jobba på ställen där de möter andra människor. Men man har alltid en möjlighet att avbryta samarbetet, slänga ut dem, inte släppa in dem.. välja en annan hantverkare från början.
De är också människor.. med olika kunskaper och personligheter.
Som sagt, det är köparens marknad...
...och så länge folk betalar det hantverkarna vill ha (oavsett hur mycket) så har de kunder - och vill man inte betala som de andra kunderna.. så får man söka vidare (för varför skulle någon vilja tjäna mindre pengar på en kund om 20 andra är villiga att betala mer?)
Köparen/kunden bestämmer helt själv (inget är värt mer än någon väljer att betala). Tycker man det är för dyrt letar man vidare. Ingen är tvingad att köpa en tjänst av någon annan (eller köpa en sak, kläder mat osv). Det är ALLTID den som har pengarna.. som väljer vad denne vill spendera sina pengar på!
Visst kan det vara surt att någon är dyrare än den andra, lägger på extra mycket på varorna osv. Men det är skillnad på att köpa en snygg jacka också.. alla vill inte (har inte råd) ha dyraste märket.. då får man helt enkelt leta tills man hittar något man vill ha i ens prisklass.
Samma med företagare.. alla är inte bra.. alla är inte dåliga - vissa bör inte ens jobba på ställen där de möter andra människor. Men man har alltid en möjlighet att avbryta samarbetet, slänga ut dem, inte släppa in dem.. välja en annan hantverkare från början.
De är också människor.. med olika kunskaper och personligheter.
Som sagt, det är köparens marknad...
...och så länge folk betalar det hantverkarna vill ha (oavsett hur mycket) så har de kunder - och vill man inte betala som de andra kunderna.. så får man söka vidare (för varför skulle någon vilja tjäna mindre pengar på en kund om 20 andra är villiga att betala mer?)
Ja, precis som det finns bra normala kunder så finns det bra hantverkare. Men man måste ju få ifrågasätta en stil och bemötande jag ändå ha mött på ganska många gånger. Sen har jag också bra erfarenheter, men det orkar ju ingen läsa om...Krille-72 skrev:
Kul att någon bryter av med lite positiv respons. Precis som du skriver så blir bilden lätt skev i den här typen av forum.
Nu jobbar just vi ganska lite med privatpersoner för tillfället men när man läser en hel del inlägg så börjar tankarna ploppa upp att vi inte ska arbeta med privatpersoner alls. Men då får man nypa sig i armen och komma ihåg att de allra flesta privatare vi arbetat hos har varit trevliga normala människor.
Så det är inte bara en negativ bild av hantverkare som föds på den här typen av forum. Även bilden av konsumenten förändras tyvärr.
Åh, kan man inte få klona dig och skicka ut dig till alla frustrerade stackars husägare som kämpar på? Det är precis det jag är ute efter, någon som gör ett rimligt gott jobb, till ett rimligt pris, på en rimlig tid. Svårare än så är det ju inte.Mats-S skrev:
Instämmer, var själv hantverkare 20 år på förra seklet som timmerman/snickare, så jag pallar inte att ta hem en okänd sk "hantverkare" för att stöka om i mitt i hus. (givetvis finns det undantag, men dom verkar vara få ...)
När jag var aktiv som hantverkare fanns det något som kallades yrkesstolthet, en stolthet i att göra korrekta jobb till korrekta priser samt på korrekt tid.
Idag verkar den stoltheten bortblåst, blås kunden på allt du kan är dagens motto bland allt för många sk "hantverkare". Givetvis finns det ett antal undantag, men dom är oftast uppbokad av sin egna kundkrets som givetvis håller dom med mer jobb än dom kan ta eftersom deras kunder kan lita på sin hantverkare ... har man tur så får man riktig hantverkare, om inte så är det rysk roulette, kan hända vad som helst under tiden som jobbet ska utföras.
Så jag förstår TS frustration till 100%, såg en del patetiska kommentarer om att det är snålhet som gör att TS mfl. hatar hantverkare. Det handlar om helt andra saker här ...
Och herregud, låt hantverkarna som känner sig träffade stå och vråla SNÅL och peka finger. Det skiter väl jag i.
Vad en anställd elektriker, rörmontör får i avtalsenlig lön, är en sak.(En 85-årig elektriker är väl nästan jordad. I alla fall utfasad).Grizzlybjörnen123 skrev:
166:-/ h till hantverkaren och 535:- till firman han är anställd på ger 701:-/h till kund. Det finns de som tar betydligt mer i storstadsområdet.
Det får man! Speciellt vid dålig attityd.. finner det själv väldigt respektlöst när de inte kommer på utsatt tid utan att höra av sig (det kostar dem inget att ringa en min och säga att de inte kan komma eller blir 1 tim sena) - min tid och deras tid är lika mycket värda..orustinnan skrev:
Samma om de inte återkommer när man försökt fått tag på dem! De behöver inte svara på minuten, men Max nån dag på tele och Max 1 v (eg 3-4 dagar) på mejl.
De kontaktmedier de erbjuder .. ska skötas annars ska de inte ha dem!
Jaga dem tar tid o energi (jag hinner bli sur och de blir extra stressade för de vet att jobben hopar sig och att jag letar efter dem.. och de hinner inte svara och vet att ”allt går åt pipan” för stunden).
Tid till att ha 55 000 kr i lön som åklagare: 4,5 år universitet, ofta 1-2 år tjänst på byrå, sitta ting 1,5 år, 3 år för att bli kammaråklagare. Sen kanske du har knappt den lönen. CSN: -300 000 krHandyman 1 skrev:
Tid för snickare att få 33 000 kr: lärling 3 år. Tid med "extraknäck": 0 år.
Fantastiskt resonemang. Makalöst smart. Om vi justerar priset för timmar utbildning och säger att du ska betala en advokat 20 000 kr i timmen så hade du såklart resonerat likadant. Vadå? Du behöver inte en advokat. Man kan klara sig bra ändå. Du kan väl bara låta grannen få halva tomten? Vad är problemet? Är det dyrt kan du kanske företräda dig själv?L Tommy Lövgren skrev:
Eller varför inte en läkare? Högt blodtryck dör man inte av på många år. Det måste man minsann inte justera. Vad sa du? Vill du inte betala? Är det för dyrt? Jamen då så! Det är väl inga problem för dig att utbilda dig 12 år och fixa det lilla problemet själv?
Tillgång och efterfrågan på hantverkare i Sverige är gravt förskjutna till hantverkarnas fördel. Mycket har såklart att göra med att de flesta i Sverige vill ha en universitetsutbildning men det är också viktigt att facken aktivt motarbetat arbetskraftsinvandring. Inte lite heller.
Och när ni säger "gör det själv då", ja, det är vi jävligt många som gör. Man kollar videos, läser och lär sig. Lycka till med det om ni skulle försöka göra vårt jobb.
orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.
JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.
Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.
Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.
De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?
Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?
Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Hade hantverkare gjort sitt jobb hos kund som de hade gjort det hemma hade vi inte behövt hänga över din axel.OCDennis skrev:
Haha! Är du på riktigt? Hoppas att du är ett ”troll” eller någon forum ansvarig som vill få igång en ”skitstorm”! För om ni inte är något av ovanstående så lider jag med personalen på den ”skyddade verkstad” som ni tillhör. Har ingen aning om vad som är er dagliga syssla för att få bröd på bordet.. Att det inte är något som har med hantverk att göra.. det står för mig självklart.. Med tanke på att ni anlitar andra till att göra allt som vuxna karlar inte skulle överlåta till någon annan än sig själva (vare sig om vi är experter på det specifika området eller ej, priset för en ”drulleförsäkring” är så mycket lägre än det för att ”komma ut” som kärring) Att ni sedan inte har någon insikt i hur man som hantverkare mm. måste fördela kostnaderna på ett sett som på pappret kan se lite, med din verklighetsuppfattning icke överensstämmande, fel ut.. Det gissar jag på att det har sin grund i att ni har en personlighet som lämnar mycket i övrigt att önska.. Helt enkelt inte lyckats vara ”en go gubbe”, lyssna på din inhemska & anlitade hantverkare, inte hänga denne över axeln under hela jobbet.. lika roligt som att ha en epileptisk polare med sig på rave. (vilket ni redan erkänt att ni misslyckats med.. i och med att ni stått och kartlagt hantverkare med vad som framstår som kikare och stoppur) När man inte lyssnat på något annat än det bästa man vet, sin egen ljuva stämma.. Då kommer ofta verkligheten som en chock! Men att här göra dessa egna tillkortakommanden till ett upprop för att bojkotta svenska hantverkare och förespråka okunskap om lagstadgad tid för rast vilken man själv förfogar fritt över när det kommer till när man tar den..om inget annat är ök. dessutom övervaka anlitad arbetskraft likt en trenchcoat fluktare.. Nä.. inte okej..