140 657 läst ·
926 svar
141k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Claes fixare?H Hullefar skrev:En frustrationspunkt för oss kunder, och säkert garanterat för hantverkarna också, är ju småjobb. Små saker som man själv inte kan/vill göra själv och som man vill leja bort.
Man tänker att de där listerna borde upp, ett nytt eluttag vid sängen hade varit nice, en takpanna mitt på taket är sönder, induktionshällen från ikea vågar jag nog inte skarva in själv osv... Jobb som kanske tar 30 min för relevant hantverkare att utföra. Då tänker man som kund att "tja, 30 min jobb, det kan jag tänka mig att betala några hundralappar för, säg 3-400 kr?"
Detta är såklart inget som en hantverkare vill ta sig an. Det blir inga pengar kvar och 30 min blir kanske en timme med resor och dessutom blockerar det kanske hela eftermiddagen så man hinner inte påbörja ett annat jobb osv...
Men för kunden är det ju rimligt... 400 kr av dina surt förvärvade, skattade pengar för att någon skalar lite kablar och klämmer fast, det svider. Takpannan? Du vill inte klättra upp på taket med dina dåliga knän, men takläggaren/snickaren kan teoretiskt sätt bara dra upp en stege och fixa det på 30 min.
Jag tänker att en bra affärsidé hade varit något slags abonnemang med månadsavgift. Typ att du betalar 100 kr/mån till Hantverkarflix(tm), så får du rätt att inom X antal dagar få hem en hantverkare till ett sådant här småjobb till ett förutbestämt fast timpris som då är förhållandevis lågt. Pengarna att tjäna ligger ju på att Hantverkarflix(tm) har 1000 kunder som betalar 100 kr/mån, alltså 100 000/mån, och att 90 % av kunderna ändå inte anlitar någon hjälp de flesta månader. Lite som att alla jävlar har Netflix men efter de första månaderna kollar man nog ändå bara någon enstaka timme på det, och många bara glömmer bort att man har det.
Jag tänker mig att det blir lite som när man bodde i hyresrätt och hade en vaktis som sprang runt och gjorde allt sånt här. Då gick man ut på gården och haffade honom och en timme senare hade du fått köksblandaren bytt eller elementet luftat eller nåt.
..vad jag förstår har du aldrig anlitat en advokat...orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.
JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.
Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.
Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.
De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?
Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?
Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Jag gissar att det snart blir större krav via lagstiftning att underhålla sin fastighet. Kanske via Eu direktiv eller på annat sätt. Ett ganska stort miljöproblem är ju energieffektiviteten i fastigheter. För några år sedan kom ju kravet på energideklarationen i flerbostadshusen, gissar på en fortsättning på det fast mer hardcore med bestämda gränser osv.K kortis skrev:Dryga böter?
Ja tycker det är för jävligt med utländska slavar men samtidigt så skarn ”vanlig” arbetare arbeta 8 Tim för att betala en hantverkare och det är tufft.
Lika jävligt är ju svartjobben som lurar kunden ännu mer.
Så det behövs en lösning och den kan vara att gå en liten kurs till rörjobb enbart för vissa grejjer som villa jobb. Liknande för el. Osv osv.
Bara för eget bruk.
Nu vrider rörisar o elgubbarna sig och tycker ajaj. Men det här kan ju inte få fortsätta för då kommer det att krylla av utländska rörisar o kisar som vet att skära guld med täljkniv
Då kommer fler problem på bordet samtidigt.
Hur ska man säkerställa kompetensen i branscherna i framtiden? Vem ska utföra jobben? Att vi som är fastighetsägare idag kommer att få betala tvivlar nog inte så många på. Kidsen idag vill ju bara kolla TikTok och spela tv-spel. Knappast gå i skolan för att lära sig att knega 9-10 timmar om dagen för en halvbra lön. Det är ju brist på kompetent personal inom många yrken idag, hur ser det ut om 5-10 år? Hujedamig
Exakt. En vitesklausul skall alltid ha en rimlig tid att slutföra jobbet på innan den utlöses. Syftet ska nämligen inte vara att kunden ska kunna sätta åt/slentrianmässigt tjäna pengar på vitet bara för att någon var förkyld i tre dagar. Syftet ska vara att se till att jobbet blir slutfört, genom det blir ekonomiskt kännbart för leverantören att inte "ta tag i det" om tiden börjar ticka iväg, eller att man inte går i mellan med ett annat jobb i en månad hur som helst. Bättre med ett vite som börjar senare och snabbare blir kännbart än ett som börjar tidigt men med meningslösa belopp.Krille-72 skrev:
Du klär mina tankar och erfarenheter fullt ut med ditt inlägg och av döma av godiskommentarerna i tråden träffade du rätt hos en del hantverkare.orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.
JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.
Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.
Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.
De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?
Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?
Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Bra morrat och hoppas att fler står upp mot de hantverkare som tror att vi kunder är någon form av mjölkkor till vilken man inte behöver leverera ett fullgott och professionellt arbete.
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Vad är de för tramsC ChristofferBrunnström skrev:Hantverkare i Sverige har en mycket hög lön! Eftersom vi lever i ett välfärdsland med starka fackförbund så har knegarlöner pressats uppåt genom åren till nu helt sjuka nivåer. En elektriker på runt 40000kr/månaden är standard idag och rörmokaren och snickaren ligger i samma härad.
Jag skulle nog vilja påstå att detta är en stor del av den husbubbla som byggts upp. Huspriserna måste gå upp mycket för att täcka alla lån som husägare får ta för att ha råd att renovera sin bostad. Alla kan inte renovera själva även om man skulle vilja det och då är man i hantverkarens händer. Det börjar bli vansinnig summor för saker som takbyten, dränering och andra viktiga renoveringar som är avgörande för ett hus välmående och som för gemene man är väldigt svårt att göra själv.
Samma problem med höga löner visar sig ännu mer när nya större hyreshus ska byggas. Kommunerna vill ha billiga lägenheter för unga, studenter och andra som behöver ett bra billigt boende. Istället byggs som oftast hyresrätter med höga hyror som sedan klagas på att ingen har råd att bo i. Jag kan inte se någon annan anledning än att Sverige är ett av världens dyraste länder att bygga och renovera i.
Vem är du att påstå att 40000 är en "för hög" lön
Sänk din egen lön istället, bidra till samhället med din låga lön, gå samtidigt ner på knä och slit ut kroppen.
Nej vill påstå att it nördar mfl har alldeles för mycket betalt!
Ja jag har högre än 40000 om någon undrar.
Man brukar prata om oseriösa hantverkare och oseriösa eller korkade kunder.J Jan Maxe skrev:Du klär mina tankar och erfarenheter fullt ut med ditt inlägg och av döma av godiskommentarerna i tråden träffade du rätt hos en del hantverkare.
Bra morrat och hoppas att fler står upp mot de hantverkare som tror att vi kunder är någon form av mjölkkor till vilken man inte behöver leverera ett fullgott och professionellt arbete.
Du passar klockrent in på den beskrivningen. Men extremfallen brukar sällan behöva vara oroliga. T.o.m den mest korkade hantverkaren brukar vara smart nog att backa när lukten från sådana som dig nuddar näsborren.
Mycket svårt att hitta hantverkare på löpande timrate och seriös material kostnder.Okarlsson skrev:
Nästan 50 års erfarenhet.
Men man bygger ju upp rätt bra egen erfarenhet på de flesta områden.
Blir dock varje gång det sker förundrad över hur man kan sjunka så lågt , när fakturering sker.
Hur man man lyckas skiva så mycket faktafel i ett och samma inlägg? Fascinerande måste jag säga.C ChristofferBrunnström skrev:Hantverkare i Sverige har en mycket hög lön! Eftersom vi lever i ett välfärdsland med starka fackförbund så har knegarlöner pressats uppåt genom åren till nu helt sjuka nivåer. En elektriker på runt 40000kr/månaden är standard idag och rörmokaren och snickaren ligger i samma härad.
Jag skulle nog vilja påstå att detta är en stor del av den husbubbla som byggts upp. Huspriserna måste gå upp mycket för att täcka alla lån som husägare får ta för att ha råd att renovera sin bostad. Alla kan inte renovera själva även om man skulle vilja det och då är man i hantverkarens händer. Det börjar bli vansinnig summor för saker som takbyten, dränering och andra viktiga renoveringar som är avgörande för ett hus välmående och som för gemene man är väldigt svårt att göra själv.
Samma problem med höga löner visar sig ännu mer när nya större hyreshus ska byggas. Kommunerna vill ha billiga lägenheter för unga, studenter och andra som behöver ett bra billigt boende. Istället byggs som oftast hyresrätter med höga hyror som sedan klagas på att ingen har råd att bo i. Jag kan inte se någon annan anledning än att Sverige är ett av världens dyraste länder att bygga och renovera i.
Ett tips! Allas vår vän Google är tillgänglig för alla. Frågar du snällt får du säkert också bli hans vän så du slipper killgissa.
Visste du förresten att vi är med i Eu? Därför är det inte helt ovanligt att utländska aktören är med och räknar på större entreprenader i Sverige.
Visste du förresten att tex. Skanska bygger Hus långt utanför Sveriges gränser.
Det är inte lätt att bli gammal. Allt känns dyrt och det är lätt att dra till med tanken att det var bättre förr.B Bernhard johansson skrev:
Jag brukar skriva ibland att det kan vara ganska nyttigt att ta fram en 10 år gammalt löne spec så man ser hur utvecklingen har varit för en själv. Lyckas man hitta en spec som är 20 år så blir det ännu roligare.
2010 försvann tex 50 öringen så tiden går fort.
Jag lider med dig din stackare.
C claym skrev:
Finns en podd där alla kan få en inblick i hur våra dagar som hantverkare kan se ut som ibland, inte alltid men allt för ofta. Den heter Bygga åt idioter och finns på Spotify
Kul att någon bryter av med lite positiv respons. Precis som du skriver så blir bilden lätt skev i den här typen av forum.H Harald Blåtumme skrev:Som nybörjare i att anlita hantverkare kan jag förstå att det är svårt.
Jag har själv varit det, efterhand insett hur undermåliga vvs-jobb och el-jobb ser ut och fasat ut dåliga ”proffs” efter hand.
Fasat in fantastiskt bra yrkespersoner som jag litar 100% på, kanske inte de billigaste man kan hitta men gör mycket bra jobb med fullt ansvar för kvaliteten i slutänden. Tydliga offerter och fakturor utan bisarra överpriser på material, helt rimliga priser inte minst med tanke på att de tar fullt ansvar för produkterna som installeras.
Som exempel, ett par nyinstallerade LED-armaturer visade sig vara dåliga (den ena inte ens så jag själv märkte det, bara att den inte hade korrekta mätvärden, någon mysko läckström). Båda byttes utan någon som helst diskussion, självklart för denna firma att leverera vad vi beställt.
Denna firma får fler jobb från oss, de känner oss väl och vet vad vi värdesätter, kommer med bra förslag på vad de tror vi skulle uppskatta. Helt underbara hantverkare i denna lilla firma, superprofessionella och raka, ärliga mot oss som slutkund. Kanske är det ett exceptionellt undantag detta men jag tror inte det.
Byggahus-forumen har nog en tendens att vara en magnet för dåliga erfarenheter snarare än goda.
Nu jobbar just vi ganska lite med privatpersoner för tillfället men när man läser en hel del inlägg så börjar tankarna ploppa upp att vi inte ska arbeta med privatpersoner alls. Men då får man nypa sig i armen och komma ihåg att de allra flesta privatare vi arbetat hos har varit trevliga normala människor.
Så det är inte bara en negativ bild av hantverkare som föds på den här typen av forum. Även bilden av konsumenten förändras tyvärr.
I inlägg #66 svarar jag på varför hantverkare bemödar sig att åka ut och titta på ett jobb men aldrig återkommer med offert.H hakan_o skrev:Också trött på hantverkare...men jag kommer aldrig så långt med dom att jag får se dom jobba...
Nej, det beror inte på mig. Jag har inte ställt några speciella krav. Jag tar min nummerlapp och ställer mig sist i kön och väntar på min tur.
Senast är det grävfirmor som är hopplösa. Skall ansluta ett kommunalt avlopp, dränera om och isolera källarväggarna. Lättjobbad tomt. Lätt åtkomligt. Inga tidskrav. Tror det är typ åttonde firman nu jag har kontaktat i detta ärende. Hur gör ni för att få folk som vill jobba åt er? Jag får tag på följande typ av firmor:
-Firmor som inte svarar på förfrågan
-Firmor som som svarar på förfrågan men som inte vill ha jobbet
-Firmor där beställning läggs i god tid före utförandet men där firman sedan varken dyker upp eller hör av sig
-Firmor som skall speca sin offert som för hand skriver ner nåt otydligt på ett papper som fotas med mobilen och skickas som MMS
-Firmor som säger att dom är intresserade men som sen varken vill titta eller lämna offert
-Firmor som har e-postadress som kontaktsätt på sin hemsida men som sedan anser att kunder som skickar e-post är oseriösa
-Firmor som har tittat och skall skicka offert men som sedan aldrig gör det
”Hur gör ni för att få folk som vill jobba åt er?”
Du verkar dock ha kommit till någon form av insikt. Så fundera noga på din egen fråga.
Byt ut ”ni” till jag och byt ut ”er” till mig.
Håller helt med dig att vissa kunder säkert är omständiga men då kan hantverkaren någon dag efter besöket i så fall höra av sig att han inte är intresserad av att lämna någon.Krille-72 skrev:
Det är väldigt mycket gnäll på att hantverkare inte lämnar offert. Är det verkligen ingen som funderar på varför? Det fanns nyligen en tråd som en gubbe skapade. Han ville ha en nybyggd villa målad. Om jag minns rätt var 5 firmor och tittade och efter lite tjatande så fick han tillslut 1 offert. Och den var såklart alldeles för dyr för Målarens materialkostnad hade gubben själv räknat ut och det var orimliga påslag. Servicebil fattade han inte alls. Målaren hade bara 5 min körtid till honom och ville ha hör och häpna 200kr/dag.
Efter att ha läst några inlägg av gubben så stod det väldig klart för mig varför de 4 andra valt att inte lämna offert.
Hantverkare utvecklar sin långa näsa genom åren. Börjar det lukta strul så blir det ofta strul. Har man då annat att välja på så drar man sig gärna ur helt enkelt.
Tänk på att hantverkaren först tar sig tid att komma ut och titta på ett jobb. Sen struntar hantverkaren i att lämna offert. Tror ni det beror på affärsidén eller kan det bero på något annat???
Sen kan jag självfallet tycka att man kan vara tydligt ifall man bestämt sig för att inte lämna en offert.
Sanningen kan också vara att man avvaktar svar på andra offerter innan man vågar lämna en till offert. Men man kan vara tydlig med det också självfallet.
I mitt fall så fick jag jaga ett par månader för att få en offert. De två som lämnade ok offerter var intresserade av att ta jobbet.