140 657 läst ·
926 svar
141k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fast båda sakerna är väl mest en fråga om träning. Dom flesta kan bli ok hantverkare om dom tränar och dom flesta kan bli bra på huvudet räkning. Sen har några extra svårt av oolika osaker och några har extra lätt. Däremot vill väl ingen pröjsa 700/h precis som ingen vill betala en advokat 2500/hOkarlsson skrev:
Dryga böter?Grizzlybjörnen123 skrev:
Är det någon som är avundsjuk så är det du som inte vill betala svenska hantverkare utan betala slavliknande löner till utländska hantverkare.
Dra istället tummen dit där den normalt ska sitta och gör jobbet själv.
En utländsk elektriker kan du inte anlita för hen måste vara godkänd av svenska elsäkerhetsverket annars får du betala dryga böter.
Ja tycker det är för jävligt med utländska slavar men samtidigt så skarn ”vanlig” arbetare arbeta 8 Tim för att betala en hantverkare och det är tufft.
Lika jävligt är ju svartjobben som lurar kunden ännu mer.
Så det behövs en lösning och den kan vara att gå en liten kurs till rörjobb enbart för vissa grejjer som villa jobb. Liknande för el. Osv osv.
Bara för eget bruk.
Nu vrider rörisar o elgubbarna sig och tycker ajaj. Men det här kan ju inte få fortsätta för då kommer det att krylla av utländska rörisar o kisar som vet att skära guld med täljkniv
orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.
JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!/QUOTE]
208 höll med om denna inlaga. Kan verkligen så många ha fel?
Naturligtvis inte!!!
Har inga som helst problem med det. faktum är att det skulle få bort en del skräp från branschen då det är dom mer avancerade jobben som skulle bli över där kompetensen har betydelse vilket skulle ”sålla agnarna från vetet”K kortis skrev:Dryga böter?
Ja tycker det är för jävligt med utländska slavar men samtidigt så skarn ”vanlig” arbetare arbeta 8 Tim för att betala en hantverkare och det är tufft.
Lika jävligt är ju svartjobben som lurar kunden ännu mer.
Så det behövs en lösning och den kan vara att gå en liten kurs till rörjobb enbart för vissa grejjer som villa jobb. Liknande för el. Osv osv.
Bara för eget bruk.
Nu vrider rörisar o elgubbarna sig och tycker ajaj. Men det här kan ju inte få fortsätta för då kommer det att krylla av utländska rörisar o kisar som vet att skära guld med täljkniv
Redigerat:
Du kan inte mycket om sjukvård du om du tror det du skriver. Så enkelt retorik.I Ionut skrev:Politikerna anser att tänderna är inte del av kroppen.
På tal om dåliga vanor:
Super man ihjäl sig och får levercirrhos får man gratis behandling och med lite tur en ny lever som kostar hundratusentals kronor. Röker man ihjäl sig och får lungsjukdom får man gratis dyr behandling och kanske nya lungor. Äter man dåligt och mycket och rör sig lite får man dyr bariatrisk kirurgi gratis. Allt står skattebetalarna för.
Men... äter man mycket godis och inte borstar tänderna varje dag då får man ingenting. Man får betala en hel månadslön att få två tänder lagade. För att tänderna är inte del av kroppen.
#ironi
Kanske bättre du försöker hitta bättre argument som faktiskt handlar om hantverksbranchens problem. Problem måste erkännas för att kunna åtgärdas. Och Hantverksbranchen skulle nog må väl av att se omfattningen av problemet. Hur ska annars de med rent mjöl i påsen kunna få bra betalt för ett bra jobb och känna yrkesstolthet.
Håller med TS. ROT-avdraget har höjt kostnader för okvalificerade arbeten. Både för dem som nyttjar tjänsterna, och ovillkorligen för oss som tvingas betala för vansinnet via skattsedeln.
Helt plötsligt betingar enkla snickeriarbeten, plattsättning etc kostnader som motsvarar kvalificerade akademiska tjänster. Är detta orsak eller verkan till att gemene man har blivit så fruktansvärt ohändig/oförmögen om sitt eget hus de sista 10 åren? Skärp till er för h-vete
Helt plötsligt betingar enkla snickeriarbeten, plattsättning etc kostnader som motsvarar kvalificerade akademiska tjänster. Är detta orsak eller verkan till att gemene man har blivit så fruktansvärt ohändig/oförmögen om sitt eget hus de sista 10 åren? Skärp till er för h-vete
En del av problemet det ser du idag på gymnasiet, för 10 år sen valde 30% ett praktiskt program på gymnasiet, idag väljer 7% ett praktiskt program faktum är att nästan inga vill bli hantverkare. Ungarna vill tjäna 40000+ men inte bli smutsiga. Tillgång och efterfråganP pve skrev:Håller med TS. ROT-avdraget har höjt kostnader för okvalificerade arbeten. Både för dem som nyttjar tjänsterna, och ovillkorligen för oss som tvingas betala för vansinnet via skattsedeln.
orustinnan skrev:
Slavlöner? Så typiskt att ta ifrån tårna, apropå det här med lättkränkta hantverkare. Vad fick du slavlöner ifrån? Det handlar väl om att ge en schysst lön men utan att försöka gnida till sig mer? En av elektrikerna jag känner till, berättade att hans utbildning var 3-årig el-gymnasiet (eller vad det heter) o idag tjänar 38500 trots sina unga år.Det är en HÖG lön, lite för hög enligt mig, Men jag hade väl kunnat leva med det men inte när han vill över fakturera 30 % för sin tid. Plus lägga på restid, bil, och mycket höga påslag på de enkla saker som lampkontakt. De är ju just sånt skit jag vill slippa. Sluta jiddra. Sluta blås dina kunder. Ha lite etik och moral när du jobbar!
Det finns en norm bland väldigt många företag som bedriver verksamhet inom tjänstesektorn installation/ service. Den lyder ungefär:orustinnan skrev:
Kul att det engagerar..Varsågoda, hoppas popcornen smakar
Och jag gissar att sura kommentarer om snåla kunder etc kommer från....ta da da da: Hantverkare, som så klart inte vill bli kritisterade.
Roten till det onda är tre.
1) att vi skattefinansierade ett enormt vinstlyft för branschen (rotavdrag). Det som hände var att alla höjde priserna motsvarande
.2) Den sjuka glödheta marknaden för hus (hoppas att bubblan spricker, men det lär den inte göra) så även om man betalar hantverkaren guld i lön så får man ändå ut en vinst för sitt hus
3) vi korkade kunder som går på de här hantverkarnas saltade fakturor. Hur många inlagor har man inte sett där någon gnäller om att hantverkaren lurat dem att betala det dubbla. Gör inte det då, Bråka! Bestrid! Var inte så jäkla konflikträdd!
” vi jobbar endast mot företag.”
Anledningarna är flera men i huvudsak så går det ut på att om en tvist uppstår mellan beställare och utförare så slutar det ofta med att utförare får färdigställa utan skälig ersättning. Bra konsumentlagar med andra ord.
Entreprenadjuridik är ganska enkelt men blir ofta väldigt krångligt då det oftast brister i kommunikationen mellan parterna. Den ena personen ser en 6a samtidigt som den andra personen tydligt ser att det är en 9a..
vad är en rimlig timpenning? Antar att det blir en fråga om tillgång och efterfrågan.
Är själv elektriker sedan ganska många år och har haft förmånen att jobba mot olika sektorer och jag ska vara ärlig..
Jag föredrar att arbeta mot en beställare som INTE betalar ur egen plånbok. Även om jag själv är anställd.
Vidare kan jag konstatera att det är bra att vara anställd på ett företag som har kollektivavtal.
Gällande lön i förhållande till utbildning vill jag inflika att efter den 3åriga utbildningen tillkommer ett knappt lärlingsår. Sedan blir man 1a årsmontör osv till fullbetald, alltså efter 3 år . I min värld innebär det att man utbildas i nästan 7 år. Först då förväntas en montör vara i närheten av ”fullbetald”. Trots det så kan du inte förvänta dig att elektrikern som kommer är Jesus själv och har alla svar och kan allt. Den personen finns nämligen inte.
Därför är det av största vikt att du som beställare tar referenser på din leverantör. Annars är det omöjligt att veta vad hen har för kompetens.
Tumregel är att de bästa är mest och hårdast bokade.
Kul med lite debatt
Du är inne på något där. Det är hög efterfrågan på dess tjänster vilket gör att många prövar lyckan som hantverkare. Troligen är fett en del av problemet att många försöker jobba som hantverkare, men långt ifrån alla klarar av yrket.G Gooli skrev:
Också trött på hantverkare...men jag kommer aldrig så långt med dom att jag får se dom jobba...
Nej, det beror inte på mig. Jag har inte ställt några speciella krav. Jag tar min nummerlapp och ställer mig sist i kön och väntar på min tur.
Senast är det grävfirmor som är hopplösa. Skall ansluta ett kommunalt avlopp, dränera om och isolera källarväggarna. Lättjobbad tomt. Lätt åtkomligt. Inga tidskrav. Tror det är typ åttonde firman nu jag har kontaktat i detta ärende. Hur gör ni för att få folk som vill jobba åt er? Jag får tag på följande typ av firmor:
-Firmor som inte svarar på förfrågan
-Firmor som som svarar på förfrågan men som inte vill ha jobbet
-Firmor där beställning läggs i god tid före utförandet men där firman sedan varken dyker upp eller hör av sig
-Firmor som skall speca sin offert som för hand skriver ner nåt otydligt på ett papper som fotas med mobilen och skickas som MMS
-Firmor som säger att dom är intresserade men som sen varken vill titta eller lämna offert
-Firmor som har e-postadress som kontaktsätt på sin hemsida men som sedan anser att kunder som skickar e-post är oseriösa
-Firmor som har tittat och skall skicka offert men som sedan aldrig gör det
Nej, det beror inte på mig. Jag har inte ställt några speciella krav. Jag tar min nummerlapp och ställer mig sist i kön och väntar på min tur.
Senast är det grävfirmor som är hopplösa. Skall ansluta ett kommunalt avlopp, dränera om och isolera källarväggarna. Lättjobbad tomt. Lätt åtkomligt. Inga tidskrav. Tror det är typ åttonde firman nu jag har kontaktat i detta ärende. Hur gör ni för att få folk som vill jobba åt er? Jag får tag på följande typ av firmor:
-Firmor där beställning läggs i god tid före utförandet men där firman sedan varken dyker upp eller hör av sig
-Firmor som skall speca sin offert som för hand skriver ner nåt otydligt på ett papper som fotas med mobilen och skickas som MMS
-Firmor som säger att dom är intresserade men som sen varken vill titta eller lämna offert
-Firmor som har e-postadress som kontaktsätt på sin hemsida men som sedan anser att kunder som skickar e-post är oseriösa
Svaret är enkelt: finns för mycket jobb i förhållande till antalet utövare.H hakan_o skrev:Också trött på hantverkare...men jag kommer aldrig så långt med dom att jag får se dom jobba...
Sant, men då är det någon annan som betalar. Framförallt hantverkare och andra företagare via skattsedeln. Lite betald frukost i servicebilen utanför bygghandeln blir ju lite av en skatteåterbäring när man tänker på det.Henningelvis skrev:
Du har aldrig sett en faktura från en "mångfaldskonsult" eller en "inspirationsföreläsare" eller hur? Lätt uppemot 20-30 000 för någon som levererar floskler utifrån en dassig powerpoint och där halva arbetstiden går åt till diskussioner i smågrupper där personen ifråga inte gör ett smack. Tål heller ingen kritik, utan allt ifrågasättande av värdet i att för sjuttielfte gången tugga normkritiska buzzwords möts bara av ett snett leende eller ett "problematiserande" av en "strukturell maktutövning". Då föredrar jag faktiskt hantverkare eftersom de åtminstone alltsomoftast lämnar någon sorts konkret resultat efter sig.
En frustrationspunkt för oss kunder, och säkert garanterat för hantverkarna också, är ju småjobb. Små saker som man själv inte kan/vill göra själv och som man vill leja bort.
Man tänker att de där listerna borde upp, ett nytt eluttag vid sängen hade varit nice, en takpanna mitt på taket är sönder, induktionshällen från ikea vågar jag nog inte skarva in själv osv... Jobb som kanske tar 30 min för relevant hantverkare att utföra. Då tänker man som kund att "tja, 30 min jobb, det kan jag tänka mig att betala några hundralappar för, säg 3-400 kr?"
Detta är såklart inget som en hantverkare vill ta sig an. Det blir inga pengar kvar och 30 min blir kanske en timme med resor och dessutom blockerar det kanske hela eftermiddagen så man hinner inte påbörja ett annat jobb osv...
Men för kunden är det ju rimligt... 400 kr av dina surt förvärvade, skattade pengar för att någon skalar lite kablar och klämmer fast, det svider. Takpannan? Du vill inte klättra upp på taket med dina dåliga knän, men takläggaren/snickaren kan teoretiskt sätt bara dra upp en stege och fixa det på 30 min.
Jag tänker att en bra affärsidé hade varit något slags abonnemang med månadsavgift. Typ att du betalar 100 kr/mån till Hantverkarflix(tm), så får du rätt att inom X antal dagar få hem en hantverkare till ett sådant här småjobb till ett förutbestämt fast timpris som då är förhållandevis lågt. Pengarna att tjäna ligger ju på att Hantverkarflix(tm) har 1000 kunder som betalar 100 kr/mån, alltså 100 000/mån, och att 90 % av kunderna ändå inte anlitar någon hjälp de flesta månader. Lite som att alla jävlar har Netflix men efter de första månaderna kollar man nog ändå bara någon enstaka timme på det, och många bara glömmer bort att man har det.
Jag tänker mig att det blir lite som när man bodde i hyresrätt och hade en vaktis som sprang runt och gjorde allt sånt här. Då gick man ut på gården och haffade honom och en timme senare hade du fått köksblandaren bytt eller elementet luftat eller nåt.
Man tänker att de där listerna borde upp, ett nytt eluttag vid sängen hade varit nice, en takpanna mitt på taket är sönder, induktionshällen från ikea vågar jag nog inte skarva in själv osv... Jobb som kanske tar 30 min för relevant hantverkare att utföra. Då tänker man som kund att "tja, 30 min jobb, det kan jag tänka mig att betala några hundralappar för, säg 3-400 kr?"
Detta är såklart inget som en hantverkare vill ta sig an. Det blir inga pengar kvar och 30 min blir kanske en timme med resor och dessutom blockerar det kanske hela eftermiddagen så man hinner inte påbörja ett annat jobb osv...
Men för kunden är det ju rimligt... 400 kr av dina surt förvärvade, skattade pengar för att någon skalar lite kablar och klämmer fast, det svider. Takpannan? Du vill inte klättra upp på taket med dina dåliga knän, men takläggaren/snickaren kan teoretiskt sätt bara dra upp en stege och fixa det på 30 min.
Jag tänker att en bra affärsidé hade varit något slags abonnemang med månadsavgift. Typ att du betalar 100 kr/mån till Hantverkarflix(tm), så får du rätt att inom X antal dagar få hem en hantverkare till ett sådant här småjobb till ett förutbestämt fast timpris som då är förhållandevis lågt. Pengarna att tjäna ligger ju på att Hantverkarflix(tm) har 1000 kunder som betalar 100 kr/mån, alltså 100 000/mån, och att 90 % av kunderna ändå inte anlitar någon hjälp de flesta månader. Lite som att alla jävlar har Netflix men efter de första månaderna kollar man nog ändå bara någon enstaka timme på det, och många bara glömmer bort att man har det.
Jag tänker mig att det blir lite som när man bodde i hyresrätt och hade en vaktis som sprang runt och gjorde allt sånt här. Då gick man ut på gården och haffade honom och en timme senare hade du fått köksblandaren bytt eller elementet luftat eller nåt.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Som nybörjare i att anlita hantverkare kan jag förstå att det är svårt.
Jag har själv varit det, efterhand insett hur undermåliga vvs-jobb och el-jobb ser ut och fasat ut dåliga ”proffs” efter hand.
Fasat in fantastiskt bra yrkespersoner som jag litar 100% på, kanske inte de billigaste man kan hitta men gör mycket bra jobb med fullt ansvar för kvaliteten i slutänden. Tydliga offerter och fakturor utan bisarra överpriser på material, helt rimliga priser inte minst med tanke på att de tar fullt ansvar för produkterna som installeras.
Som exempel, ett par nyinstallerade LED-armaturer visade sig vara dåliga (den ena inte ens så jag själv märkte det, bara att den inte hade korrekta mätvärden, någon mysko läckström). Båda byttes utan någon som helst diskussion, självklart för denna firma att leverera vad vi beställt.
Denna firma får fler jobb från oss, de känner oss väl och vet vad vi värdesätter, kommer med bra förslag på vad de tror vi skulle uppskatta. Helt underbara hantverkare i denna lilla firma, superprofessionella och raka, ärliga mot oss som slutkund. Kanske är det ett exceptionellt undantag detta men jag tror inte det.
Byggahus-forumen har nog en tendens att vara en magnet för dåliga erfarenheter snarare än goda.
Jag har själv varit det, efterhand insett hur undermåliga vvs-jobb och el-jobb ser ut och fasat ut dåliga ”proffs” efter hand.
Fasat in fantastiskt bra yrkespersoner som jag litar 100% på, kanske inte de billigaste man kan hitta men gör mycket bra jobb med fullt ansvar för kvaliteten i slutänden. Tydliga offerter och fakturor utan bisarra överpriser på material, helt rimliga priser inte minst med tanke på att de tar fullt ansvar för produkterna som installeras.
Som exempel, ett par nyinstallerade LED-armaturer visade sig vara dåliga (den ena inte ens så jag själv märkte det, bara att den inte hade korrekta mätvärden, någon mysko läckström). Båda byttes utan någon som helst diskussion, självklart för denna firma att leverera vad vi beställt.
Denna firma får fler jobb från oss, de känner oss väl och vet vad vi värdesätter, kommer med bra förslag på vad de tror vi skulle uppskatta. Helt underbara hantverkare i denna lilla firma, superprofessionella och raka, ärliga mot oss som slutkund. Kanske är det ett exceptionellt undantag detta men jag tror inte det.
Byggahus-forumen har nog en tendens att vara en magnet för dåliga erfarenheter snarare än goda.