11 164 läst ·
90 svar
11k läst
90 svar
Dessa franska ingenjörer...
Så om jag hade köpt en Mercedes CLA eller Infiniti Q30 för 3-4 gånger så mycket pengar hade oljefiltret suttit någon annan stans? Trots att det är samma motor gjord i samma fabrik?Fotografen skrev:
Man hade jobbat med installationen av motorn för att göra servicen enklare. Man behöver ju inte ha använt samma filterhållare heller.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
På min Saab har någon smart person valt att montera yttre atmosfärstrycksgivaren ovanför oljefiltret, det går förhållandevis lätt att byta filter ändå, men liten risk att man har sönder den (gissa vad som hände mig
)
Men... Varför i hela friden väljer man att placera den där av alla ställen i motorrummet?!


Men... Varför i hela friden väljer man att placera den där av alla ställen i motorrummet?!
Risken är att man låter rasistisk el generaliserande... men JA, Fransmännen är krångliga och gör krångliga lösningar. Har under flera år jobbat med fransmän samt ägt franska bilar så jag vet.
Tyvärr kommer msn ej heller kunna köpa Opel i framtiden då de kommer ha en massa franskt i sig ☹️
Tyvärr kommer msn ej heller kunna köpa Opel i framtiden då de kommer ha en massa franskt i sig ☹️
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Jag har och haft en del franska bilar och älskar dom, iaf om de är byggda innan 2000. Visst finns en del säregna lösningar men det tycker jag är charmigt. Förutom oljefiltret såklart.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har en Volvo V50 med 1,6 liters dieselmotor från Citroen, håller med om fransk ingenjörskonst är lite eljest.
Man måste lossa ett rör för att få loss filtret, krockar BARA en millimeter.
Sedan en massa kåpor på över och undersida som måste bort.
Protte
Man måste lossa ett rör för att få loss filtret, krockar BARA en millimeter.
Sedan en massa kåpor på över och undersida som måste bort.
Protte
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Det var väl ingen som sagt att de är taffliga.T Thomas_Blekinge skrev:
Bara att de har lite udda o ibland märkliga lösningar. Och även vissa sämre förvisso, men det har väl alla.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Jag sa ju, bilar innan 2000.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
