1) Varför har man satt oljefiltret där?
Någon som ser det (Ja, man brukar inte se oljefiltret från det här hållet. Men det här är ingen vanlig motor) ?
Förutom att det är trångt så in i h* så är öppningen neråt så det rinner alltid ut en dl olja på motorn.
Någon som ser det (Ja, man brukar inte se oljefiltret från det här hållet. Men det här är ingen vanlig motor) ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom att det är trångt så in i h* så är öppningen neråt så det rinner alltid ut en dl olja på motorn.
Redigerat:
Renå, nä fy... Jag kör Dacia. 
Men samma motor, K9K 846 sitter sen några år i alla Mercedes småbilar medddiesel (180 cdi kallar dom den) plus alla Nissan med en liten diesel, så det borde vara fler än jag som har blivit irriterad?
Men samma motor, K9K 846 sitter sen några år i alla Mercedes småbilar medddiesel (180 cdi kallar dom den) plus alla Nissan med en liten diesel, så det borde vara fler än jag som har blivit irriterad?
Riktigt trist placering! Hade en saab ttid där oljefiltret satt bak på motorn typ halvvägs upp från tråget. Var också en riktig skitplacering för gick knappt o komma åt o det rann alltid ut massa olja som var svår att få bort.
Däremot hade den en banjobult i tråget som gjorde att man bara behövde skruva ut en liten bit för att tömma den.
Däremot hade den en banjobult i tråget som gjorde att man bara behövde skruva ut en liten bit för att tömma den.
Det är en billig bil, byggd för att vara, tja...ja just billig, och inte så mycket mer. Livslängd 8-9 år, max 10. Vi behåller bilarna länge i Sverige, intenationellt sett.useless skrev:
Förvänta dig inte att man ska ha filat på detaljer som åtkomst av oljefilter osv, när bilen fungerar och klarar regelverkskraven för att få säljas, registreras och användas i trafik är pengarna slut.
Man får vad man betalar för.
Staffan2000 skrev:
Det är en så kallad pryl...
Jag gissar att den har med vevhusventilationen att göra. Det går en slang därifrån till insugsröret.
Det finns dock inget som går att lossa på något enkelt sätt för att snabbare kunna fylla på olja den vägen.
Men, som sagt var; Motorn är ju inte konstruerad för att enbart sitta just i Nissan-Renaultkoncernens billigaste bilar.Fotografen skrev:
Det är en billig bil, byggd för att vara, tja...ja just billig, och inte så mycket mer. Livslängd 8-9 år, max 10. Vi behåller bilarna länge i Sverige, intenationellt sett.
Förvänta dig inte att man ska ha filat på detaljer som åtkomst av oljefilter osv, när bilen fungerar och klarar regelverkskraven för att få säljas, registreras och användas i trafik är pengarna slut.
Man får vad man betalar för.
I så fall gäller samma sak för motorerna i t ex Audi. Dom är ju gjorda för att sitta i Seat och Skoda som inte förväntas hålla mer än 8-10 år...
Vad jag ville säga var att man inte lagt pengar på att finlira motorinstallationen, av den enkla anledningen att man inte kan ta ut något för det i slutänden.
Hur många gånger byter du filter i en bil som lever 8 år / 13 000 mil mot 18 år / 40 000 mil?useless skrev:
Dyrare bilar blir äldre och körs mer, alternativt; folk som behåller bilen länge/kör mycket köper en dyrare bil.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Franska ingenjörer: På gamla Renault 4 satt allt väldigt åtkomligt fast den var en billigbil. De hade även en verktygslös strålkastarjustering i decennier innan tyska eller svenska ingenjörer kom på det.

