1) Varför har man satt oljefiltret där?

Någon som ser det (Ja, man brukar inte se oljefiltret från det här hållet. Men det här är ingen vanlig motor) ?
Motor i en bil med synligt gult oljefilter placerat i ett trångt utrymme och öppning neråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Oljefilter i trångt motorutrymme synligt genom rör och slangar, oljeutsläpp indikerat av röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom att det är trångt så in i h* så är öppningen neråt så det rinner alltid ut en dl olja på motorn.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
2) Varför har man gjort hålet för oljestickan så smalt att det tar 10 minuter att hälla i 4 liter olja?
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
3) Varför är nedre änden av oljestickan samma färg som ny olja? Det underlättar ju inte direkt när man ska kolla nivån...
Oljesticka med gul ändpunkt mot en Renault motor, svårt att se oljenivån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Köp Renå så får du gå.:cool:
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Renå, nä fy... Jag kör Dacia. (y)

Men samma motor, K9K 846 sitter sen några år i alla Mercedes småbilar medddiesel (180 cdi kallar dom den) plus alla Nissan med en liten diesel, så det borde vara fler än jag som har blivit irriterad?
 
Riktigt trist placering! Hade en saab ttid där oljefiltret satt bak på motorn typ halvvägs upp från tråget. Var också en riktig skitplacering för gick knappt o komma åt o det rann alltid ut massa olja som var svår att få bort.

Däremot hade den en banjobult i tråget som gjorde att man bara behövde skruva ut en liten bit för att tömma den.
 
  • Gilla
Trädgränsen
  • Laddar…
Ja, hade det bara varit ett fel så skulle det kanske kunnat passera. Nu känns det som någon ond plan uttänkt av en stab illvilliga konstruktörer.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Staffans2000
Men vad är det svarta locket på ventilkåpan till för?
 
useless useless skrev:
Renå, nä fy... Jag kör Dacia. (y)
Det är en billig bil, byggd för att vara, tja...ja just billig, och inte så mycket mer. Livslängd 8-9 år, max 10. Vi behåller bilarna länge i Sverige, intenationellt sett.
Förvänta dig inte att man ska ha filat på detaljer som åtkomst av oljefilter osv, när bilen fungerar och klarar regelverkskraven för att få säljas, registreras och användas i trafik är pengarna slut.
Man får vad man betalar för.
 
  • Gilla
claekm
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men vad är det svarta locket på ventilkåpan till för?




Det är en så kallad pryl...
Jag gissar att den har med vevhusventilationen att göra. Det går en slang därifrån till insugsröret.
Det finns dock inget som går att lossa på något enkelt sätt för att snabbare kunna fylla på olja den vägen.
 
  • Bild av motorrum med slang ansluten till vevhus och insugsrör, trolig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografen Fotografen skrev:
Det är en billig bil, byggd för att vara, tja...ja just billig, och inte så mycket mer. Livslängd 8-9 år, max 10. Vi behåller bilarna länge i Sverige, intenationellt sett.
Förvänta dig inte att man ska ha filat på detaljer som åtkomst av oljefilter osv, när bilen fungerar och klarar regelverkskraven för att få säljas, registreras och användas i trafik är pengarna slut.
Man får vad man betalar för.
Men, som sagt var; Motorn är ju inte konstruerad för att enbart sitta just i Nissan-Renaultkoncernens billigaste bilar.
I så fall gäller samma sak för motorerna i t ex Audi. Dom är ju gjorda för att sitta i Seat och Skoda som inte förväntas hålla mer än 8-10 år...
 
... Och oljestickan utformning eller filtrets placering har inte så mycket med livslängd och tillverkningskostnad att göra. Det känns mest som en ogenomtänkt lösning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad jag ville säga var att man inte lagt pengar på att finlira motorinstallationen, av den enkla anledningen att man inte kan ta ut något för det i slutänden.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
useless useless skrev:
... Och oljestickan utformning eller filtrets placering har inte så mycket med livslängd och tillverkningskostnad att göra. Det känns mest som en ogenomtänkt lösning.
Hur många gånger byter du filter i en bil som lever 8 år / 13 000 mil mot 18 år / 40 000 mil?
Dyrare bilar blir äldre och körs mer, alternativt; folk som behåller bilen länge/kör mycket köper en dyrare bil.
 
Franska ingenjörer: På gamla Renault 4 satt allt väldigt åtkomligt fast den var en billigbil. De hade även en verktygslös strålkastarjustering i decennier innan tyska eller svenska ingenjörer kom på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.