7 113 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Design av Bosch-Blå arsenal (10.8v vs. 18v, Sladd vs. Sladdlös)
En sänksågs främsta användningsområde är skivmaterial.varmkorv skrev:Personligen skulle jag inte köpa en sänksåg utan klyvkniv. Jag äger iof ingen sänksåg men har planer på att köpa en om det kommer ett bra erbjudande eller när jag verkligen behöver en. Har läst en del men inte landat i vilken modell/ tillverkare. Jag tyckerdet känns dumt att inte värdera säkerheten högt. Både vad gäller pengar (inom rimliga gränser) och i val av märke.
Vad gäller multiverktyg så skulle jag nog idag köpa en batteridriven. Näst efter skruvdragare är det verktyget jag använt flest gånger. Oväntat ofta så hamnar man i en sits då verktyget "behövs". Ofta mindre operationer, då vore det smidigare att ha en batteridriven.
Ser man till att det man ska såga i ligger stabilt och plant minskar man riskerna rejält.
Men som alltid bör man vara på sin vakt när man använder elverktyg och framförallt sådana som roterar fort och är vassa.
@Varmkorv: Det verkar nästan bara vara Festool som fortfarande kör klyvkniv på sänksågar; verkar vara omdebatterat om det hjälper eller inte i många fall. De tillbud jag har hittat runt sänksågar har ofta varit att man inte låtit den varva upp tillräckligt eller kört för hårt in i materialet när man börjar såga, och till det hjälper ändå inte en klyvkniv.
Bra tips angående batteridriven multi-tool! Jag har kollat runt lite både på 10,8v och 18v och här verkar 10,8 klart smidigare.
Tack för länken till testet Fredrik, mycket intressant! Hur står det sig såhär ett dryg år efteråt? Använder du fortfarande den lilla 10,8v-GSR:en mest?
Bra tips angående batteridriven multi-tool! Jag har kollat runt lite både på 10,8v och 18v och här verkar 10,8 klart smidigare.
Tack för länken till testet Fredrik, mycket intressant! Hur står det sig såhär ett dryg år efteråt? Använder du fortfarande den lilla 10,8v-GSR:en mest?
Spännande. Jag undrar hur mycket den borrhammaren klarar. Rapportera gärna sen.FredrikR skrev:Kör V-EC om möjligt, de borstlösa motorerna är effektivare och har inga kol som slits.
Har en FC2 som jag "vunnit" här på Byggahus och har recenserat i den här tråden: [länk]
Priset är en nackdel, men i övrigt är det en väldigt fin och användbar maskin.
Har även råkat beställa en GSR 12V - 15FC (typ samma fast 10,8V) som med lite tur kommer i veckan.![]()
Min DeWalt har klyvkniv, iofs inte batteridriven.Setomidor skrev:@Varmkorv: Det verkar nästan bara vara Festool som fortfarande kör klyvkniv på sänksågar; verkar vara omdebatterat om det hjälper eller inte i många fall. De tillbud jag har hittat runt sänksågar har ofta varit att man inte låtit den varva upp tillräckligt eller kört för hårt in i materialet när man börjar såga, och till det hjälper ändå inte en klyvkniv.
Överväg18V GOP-en. 10,8v är segare och batterierna räcker inte lika länge, den blir lite glapp i Batterihållaren efter ett tag (det funkar utan problem men känns rappligt). Har haft ett par olika på jobb samt kollegor som haft. Smidigt med den lilla i trånga utrymmen men den stora känns mer gedigen och (såklart) mer kraftfull.
Produkter som diskuteras: "Batterihållaren"
Batterihållare 4-pack Griplis
Ordning på batterierna
237 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle också rekommendera GOP med batteri. Hade 18V funnits när jag köpte hade jag gått på den och då hade jag förmodligen klarat mig väldigt bra utan 10,8V-maskiner. Nu har jag en skruvdragare och multimaskin på 10,8V och de fungerar bra men jag hade samtidigt gärna hållit mig till en batterityp.
Jag har även Boschs sänksåg och velade länge jag också men eftersom jag även ville ha en Bosch handöverfräs så ville jag hålla mig till en och samma skena. Har väl mest sågat skivmaterial med den och då alltid med stöd under och då funkar det klockrent.
Jag har även Boschs sänksåg och velade länge jag också men eftersom jag även ville ha en Bosch handöverfräs så ville jag hålla mig till en och samma skena. Har väl mest sågat skivmaterial med den och då alltid med stöd under och då funkar det klockrent.
Inte GOP med batteri! Den har jag och den drar väldigt mycket batteri vid användning. Dessutom är den elak mot batterierna, så den har kostat mig ett par batterier. Den sladdbundna varianten fanns inte när jag köpte min, men idag hade jag som sagt valt den alla dagar i veckan....
Kanske beror på vad man gör med den? Jag använder den mest till små saker här och där och då är batteri verkligen smidigt. Har dock även använt den och slipat med under längre tidsintervaller och aldrig upplevt några problem med att den skulle slita hårdare på batterierna än något annat.lagre skrev:
Den används mest till småsaker här med, dock ganska flitigt i perioder. Den äter som sagt batteri. Då har jag ändå fyra batteri att alternera mellan, för att ta bort risken för överhettning.
Misstaget jag och de som lånat maskinen gjort tidigare är att pressa den, eller använda den under sammanhängande perioder på någon eller några minuter. Krävs inte så mycket enligt min erfarenhet.
De problemen slipper man med sladd. Dessutom är det inte ett verktyg som iaf jag använder så ofta så att jag inte kan göra mig omaket med att fixa fram ström.
Mitt ex är som sagt från då modellen kom, så kanske har de uppgraderat den vid det här laget.
Misstaget jag och de som lånat maskinen gjort tidigare är att pressa den, eller använda den under sammanhängande perioder på någon eller några minuter. Krävs inte så mycket enligt min erfarenhet.
De problemen slipper man med sladd. Dessutom är det inte ett verktyg som iaf jag använder så ofta så att jag inte kan göra mig omaket med att fixa fram ström.
Mitt ex är som sagt från då modellen kom, så kanske har de uppgraderat den vid det här laget.
Jag gissar det finns risk att man dödar batterierna om man trycker för hårt, och inte låter verktyget längst fram göra jobbet.
Har en 10,8V sedan länge som funkar, men visst skulle en 18V eller en sladdvariant vara trevlig.
Har en 10,8V sedan länge som funkar, men visst skulle en 18V eller en sladdvariant vara trevlig.