596 061 läst ·
10 588 svar
596k läst
10,6k svar
Den stora öltråden!
Att köpa öl på postorder kan bli en ett mervärde!FredrikR skrev:
Post Nord tycks ha kopierat den norska varianten!
”Lysholms Linie Aquavit är en spritdryck som tillverkas i Norge. Den får sin karaktär på ett annorlunda sätt jämfört med andra typer akvaviter.
Lysholms är Nordens äldsta akvavit. Den sänds på en fyra månaders resa jorden runt under vilken den korsar ekvatorn två gånger. Temperaturvariationerna, havsluften och fartygets rörelser gör att akvaviten får en speciell smak i de sherryfat som den lagras i under sexton månader. År 1985 förändrades resrutten, och akvaviten får sedan dess en jordenruntresa och inte endast en tur och returresa till Australien”.
Du är definitivt inte ensam... jag levde länge i tron på det själv... och tydligen min bror med. Här hemma uttalas det fortfarande på "spanskt vis", även av mina skånska fruM Myckling skrev:
Det har ju avhandlats och betygsatts ett antal suröl här, och jag har flera goda upplevelser av Kriek lambic och Gueuze så när jag läste om denna suröl i DN för någon månad sen så tänkte jag, jajamensan jag slår till på denna och beställde således tre flaskor. En gav jag bort i present omgående till en tidigare i-Belgien-boende vän som verkligen är ölconnoisseur och gillar uppkomlingar osv.
Jag, som inte är en ölnörd alls "råkade" kolla att bäst-före-konsumtions-datum på dessa flaskor var 5 september, och då de nästan har stått en månad i mitt skafferi (två flaskor) så ställde jag en pava i kylen igår eftermiddag och öppnade den till strax innan middag, som test, då jag inte tror den passar till pasta med räkor utan måste drickas för sig, eller möjligen med nåt snacks.... och jisses, jag tog några stora klunkar och spottade ut (förlåt!), tog mindre klunk och ville känna smakerna men det var tamejsjutton bara en smak av vinäger.
Tror att rödvinsvinägern som jag ibland gör salladsdressing med smakar ungefär likadant, så jag rusade, bokstavligen, till Systembolaget och reklamerade. Tack och lov att det funkar!!
Nu har jag frågat min vän som fick en flaska och hon har ännu inte prövat, men jag har påtalat att jag tyckte det var alltför surt. Ska bli spännande att höra vad "expertisen" tycker
Hur som helst är det en sparsmakat snygg etikett och jag gillar att stöda mindre bryggerier och annat småskaligt svenskt. På en bild jag trodde jag tog men misslyckades står det "killed by cherries" vilket jag tycker är lite kul.
Jag, som inte är en ölnörd alls "råkade" kolla att bäst-före-konsumtions-datum på dessa flaskor var 5 september, och då de nästan har stått en månad i mitt skafferi (två flaskor) så ställde jag en pava i kylen igår eftermiddag och öppnade den till strax innan middag, som test, då jag inte tror den passar till pasta med räkor utan måste drickas för sig, eller möjligen med nåt snacks.... och jisses, jag tog några stora klunkar och spottade ut (förlåt!), tog mindre klunk och ville känna smakerna men det var tamejsjutton bara en smak av vinäger.
Tror att rödvinsvinägern som jag ibland gör salladsdressing med smakar ungefär likadant, så jag rusade, bokstavligen, till Systembolaget och reklamerade. Tack och lov att det funkar!!
Nu har jag frågat min vän som fick en flaska och hon har ännu inte prövat, men jag har påtalat att jag tyckte det var alltför surt. Ska bli spännande att höra vad "expertisen" tycker
Hur som helst är det en sparsmakat snygg etikett och jag gillar att stöda mindre bryggerier och annat småskaligt svenskt. På en bild jag trodde jag tog men misslyckades står det "killed by cherries" vilket jag tycker är lite kul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gårdagens "kvällsmat"..ok jag erkänner, en punchrulle i bilen på väg hem.
Hittade lite salami i kylen också
Goda allihopa, 4-4,25/5.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in