Mikael_L
R RoAd skrev:
Vin brukar ha en alkoholhalt på runt 12%
Det börjar bli svårt att hitta viner under 13% idag. Men visst går det lätt om man inte bryr sig om annat, men de flesta väljer efter smak, pris eller stil och sånt.

Jag kollade mina röda här hemma nu, 4 st 13,5%, en 14% en 15% och en jag inte hittade någon uppgift (15% är en amarone, kända för sina höga alkoholhalter), så jag hade just nu ingen flaska hemma med lägre än 13,5.
Och japp, jag väljer inte vin efter alkoholhalt, den siffran är totalt ointressant.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det börjar bli svårt att hitta viner under 13% idag. Men visst går det lätt om man inte bryr sig om annat, men de flesta väljer efter smak, pris eller stil och sånt.

Jag kollade mina röda här hemma nu, 4 st 13,5%, en 14% en 15% och en jag inte hittade någon uppgift (15% är en amarone, kända för sina höga alkoholhalter), så jag hade just nu ingen flaska hemma med lägre än 13,5.
Och japp, jag väljer inte vin efter alkoholhalt, den siffran är totalt ointressant.
Du har säkert rätt. Dels dricker jag mest vitt vin och dels har jag, precis som du, inte kollat alkoholhalten på dem de senaste åren (det var ett tag sedan sådant spelade roll).

Jag gjorde helt enkelt en "googling" på "average abv wine" och fick fram 11.6%. :)

Men vi verkar överens om att oavsett om jag har gjort en felaktig vinjämförelse så är det en respektingivande mängd "prit" i en Arboga 10.2!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det börjar bli svårt att hitta viner under 13% idag.
Svårt??? En av de första träffarna när jag sökte på riesling.

Flaska med Königsmosel Riesling 2020 vitt vin från Tyskland, prissatt till 50 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men pratar du enbart om rödvin så kanske det stämmer.

Men några finns. Om de är drickbara låter jag vara osagt.

Flaska med Astria Cabernet Sauvignon, ekologiskt rött vin från Frankrike, 5,5 % alkohol.
Skapa konto

hsd hsd skrev:
Prova Pripps blå extra stark, så Ni har en referens till det sämsta starköl som finns
Pripps Blå Extra Stark får omdömet 2,59 av 5 på Untappd, Arborga Extra Stark 2,23...

hsd
Nää , vadårå
Arbogan är klart drickbar men det kan man inte säga om Pripps

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Glad Påsk!
En ölglas med IPA bredvid en burk från 7Fjell, på en träyta med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Halvtam IPA från 7Fjell

• Gilla
Nicro
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Pripps Blå Extra Stark får omdömet 2,59 av 5 på Untappd, Arborga Extra Stark 2,23...
Pripps blå 7.2% var standard öl när man, förr i tiden, var ute och åkte skoter ung och dum

3,6

Ölglas fyllt med bärnstensfärgad dryck och burk med konstnärlig etikett bredvid en liten rosa plastfigur på bord.
Skapa konto

En ölglas fylld med hazy IPA bredvid en burk med valpingvin illustration, betygsatt 3.60 på app.
Skapa konto

oxiderad?
3/5 ändå
Ölglas med bärnstensfärgad dryck och färgglad ölburk med texten "Every Cloud Has a Silver Lining", rosafärgad plastgris framför.
Skapa konto

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Bra för den som är nyfiken på barley wine. Kanske inte helt stiltypiskt då den är väl präglad av portvinsfatlagring, men bra för sitt pris på 40:-. Väldigt sällan fatlagrad barleywine säljs till det priset.
Någon speciell temp man ska ha på den, nåt tilltugg som kan passa?

4/5

Ett glas fyllt med orange öl bredvid en burk Double IPA med rosa abstrakt design på ett träbord.
Skapa konto

Skärmavbildning av Untappd-profil med en hand som håller ett glas öl bredvid en ölburk märkt "Afterglow Alefarm Brewing".
Skapa konto

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
J
nino nino skrev:
Någon speciell temp man ska ha på den, nåt tilltugg som kan passa?
Lite varmare än du är van vid, lite kallare än rödvin.

Choklad och dylikt om man ska ha något till. Ostar som gruyere är kanske inte omöjligt. Jag föredrar att dricka barley wine utan något till.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Lite varmare än du är van vid, lite kallare än rödvin.

Choklad och dylikt om man ska ha något till. Ostar som gruyere är kanske inte omöjligt. Jag föredrar att dricka barley wine utan något till.
Ok runt 10 grader då kanske?
Smakar det öl eller vin eller en blandning? :D

J
nino nino skrev:
Ok runt 10 grader då kanske?
Smakar det öl eller vin eller en blandning? :D
Nja, snarare som dessertvin. Kanske 14-16 grader. De tappar mycket smak om de är för kalla. Den har rätt lite kolsyra med.

Maltvin är ett ganska talande namn för öltypen.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ölglas med logotyp framför en burk öl på ett bord i ett kök.
Skapa konto

Bra Skåning!

• Gilla
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
3,75/5 Halvtomt glas med öl och en ölburk Filou på ett bord utomhus med snö i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.