595 043 läst ·
10 554 svar
595k läst
10,6k svar
Den stora öltråden!
Det börjar bli svårt att hitta viner under 13% idag. Men visst går det lätt om man inte bryr sig om annat, men de flesta väljer efter smak, pris eller stil och sånt.R RoAd skrev:
Jag kollade mina röda här hemma nu, 4 st 13,5%, en 14% en 15% och en jag inte hittade någon uppgift (15% är en amarone, kända för sina höga alkoholhalter), så jag hade just nu ingen flaska hemma med lägre än 13,5.
Och japp, jag väljer inte vin efter alkoholhalt, den siffran är totalt ointressant.
Du har säkert rätt. Dels dricker jag mest vitt vin och dels har jag, precis som du, inte kollat alkoholhalten på dem de senaste åren (det var ett tag sedan sådant spelade roll).Mikael_L skrev:
Det börjar bli svårt att hitta viner under 13% idag. Men visst går det lätt om man inte bryr sig om annat, men de flesta väljer efter smak, pris eller stil och sånt.
Jag kollade mina röda här hemma nu, 4 st 13,5%, en 14% en 15% och en jag inte hittade någon uppgift (15% är en amarone, kända för sina höga alkoholhalter), så jag hade just nu ingen flaska hemma med lägre än 13,5.
Och japp, jag väljer inte vin efter alkoholhalt, den siffran är totalt ointressant.
Jag gjorde helt enkelt en "googling" på "average abv wine" och fick fram 11.6%.
Men vi verkar överens om att oavsett om jag har gjort en felaktig vinjämförelse så är det en respektingivande mängd "prit" i en Arboga 10.2!
Svårt??? En av de första träffarna när jag sökte på riesling.Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men pratar du enbart om rödvin så kanske det stämmer.
Men några finns. Om de är drickbara låter jag vara osagt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder