Hej!

Jag har vet att det enda sättet att veta säkert om det är asbest i plastmatta och mattlim eller ej är att skicka in på analys. Men jag tänkte att jag slänger iväg frågan till alla er forumanvändare med mer erfarenhet än jag i alla fall så jag vet om jag ens ska hoppas på glada nyheter eller inte.

Mycket oklart när trappan "kläddes in" i vackert beige. Finns en del andra plastmattor i huset som är lagda ovanpå äldre linoleumgolv, vilket är gjort på 70-talet någon gång, men trappan skuuulle kunna vara inklädd senare. Går dock ej att veta säkert. Finns ingen dokumentation och alla som kan vetat är döda, tyvärr. Mattan är ganska mjuk och har "stuns", hyfsat slät undersida. Limmet klibbade lite men det var lätt att dra upp mattan för att spana under.

Så vad tror ni? Asbest eller ej?

Mjuk, beige plastmatta delvis upplyft från underlag med synlig rest av klibbigt mattlim och flagnad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på beige plastmatta som är delvis uppdragen med synligt lim och slät undersida.
Skapa konto

Det kliar i fingrarna att plocka fram den gamla trappan.. (plus att jag halkade och gjorde illa mig pga halkig plast härom dagen har det dessutom flyttat högre upp på mig priolista)

Mvh, plastskyende träälskare.

(mitt första inlägg så visa gärna nåd)

Plastmatta i PVC. Asbest är ett fibermaterial där fiber eller strå kan ses när materialet rivs upp eller isär.

Tack för svar!

Och du får ursäkta min okunnighet, men kan det då vara så att det här "underskitet" ändå är sån där grå asbestpapp?

Skadat material som misstänks vara asbestpapp i en byggnad.
Skapa konto
Skadat golv med brun och grå skiva som kan vara asbestpapp, flagande yta med synlig underlag.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.