2 926 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Den perfekte hantverkaren...
man kan ju i fallet med el beräkna priset efter ATL-listan=ackordstidlistan. där står tidsåtgången för det mesta specad, tex skarvning jordkabel EKKJ 4-ledare 10mm2:1,29=1 timme och 17 minuter och 24 sekunder.montera "arbetsbrytare" typsom användstex till elpatroner:0,61=36 minuter och 36 sekunder. osv....
så det mesta finns med i listan. sen tar det ett tag att beräkna ett jobb efter listan, det förutsätter bla ritningar som är fullständiga. men vist går det att få fram ett pris som är någotsånär rätt baserat på atl-listan. sen blir det ju en "morot" att göra jobbet snabbare=bättre förtjänst/timme. vilket kanske leder till ett slarvigare jobb. sen är folk olika i hur noga dom är. själv vill jag helst ha det "perfekt" och snyggt gjort, gäller även när jag bygger hemma. visst tar det lite längre tid än att hasta fram men iaf jag mår bättre med att ha gjort ett snyggt jobb, och förhoppningsvis mår åx kunden bra...
så det mesta finns med i listan. sen tar det ett tag att beräkna ett jobb efter listan, det förutsätter bla ritningar som är fullständiga. men vist går det att få fram ett pris som är någotsånär rätt baserat på atl-listan. sen blir det ju en "morot" att göra jobbet snabbare=bättre förtjänst/timme. vilket kanske leder till ett slarvigare jobb. sen är folk olika i hur noga dom är. själv vill jag helst ha det "perfekt" och snyggt gjort, gäller även när jag bygger hemma. visst tar det lite längre tid än att hasta fram men iaf jag mår bättre med att ha gjort ett snyggt jobb, och förhoppningsvis mår åx kunden bra...
Jovisst. Dock innebär det oftast lika mycket jobb för hantverkaren att räkna fram ett ungefärligt pris som ett fast pris, eftersom han förbinder sig även till ett sådant (+ max 15%). Då lämnar många hellre ett fast pris och kan eventuellt tjäna en slant om det går bra.
Medlem
· Stockholm
· 136 inlägg
Med tanke på hur många hantverkare som inte dyker upp eller hör av sig så hamnar kunden lätt i en beroendeställning, om han inte anlitar denna hantverkare, vem skall då göra jobbet?ACME skrev:
Eller är jag helt ute och cyklar? Det är lätt att få känslan att jag som kund skall vara glad att det kommer nån och vill göra ett jobb åt mig, när det borde vara tvärtom.
Det kan också vara så att kunden ser hantverket som likadant oavsett vem som gör det. Att det bara är att skruva i X & måla Y. Då blir kunden mest orolig för att anlita en hantverkare som säger att det tog längre tid än det gjorde.
Det är nog hantverkarna med dåligt kundbemötande som skapat nidbilden av "hantverkaren", och därigenom gett alla hantverkare dåligt rykte. Skyldig tills motsatsen bevisats, typ.
När det gäller priser tror jag att ett ungefärligt pris är inte bara intressant som ett löfte, det är också intressant för att kunden skall kunna bedöma om projektet överhuvudtaget skall genomföras.
Jag jobbar som snickare med eget företag, och har i vissa lägen också svårt att få t.ex. rörmokaren att göra det han har lovat.Tummen mitt i handen skrev:
Förra torsdagen bokade jag en röris till ett jobb som han skulle utföra på fredag förmiddag. En vecka senare ringer kunden och talar om att han aldrig dök upp.
Han dök aldrig upp då, och han kommer aldrig att dyka upp på mina jobb igen...
Många beklagar sig över att hantverkaren inte kommer och tittar på jobb på avtalad tid, eller att han inte levererar offerter utan att man får tjata sig blå. Om det är så, varför tjatar man då på en sådan kille? Hur skall han kunna utföra ett helt jobb om han inte klarar av att dyka upp till ett första möte eller leverera en offert..?
Det finns alltid bra, pålitliga killar att anlita, men eftersom bra killar alltid har jobb, så måste man vara beredd på att snällt få vänta på sin tur.
Jag håller helt med dig ACME. Har man avtalat tid, kommer man. Jag jobbar som du, snickare med ett par anställda, och ska man hålla sig med jobb så håller man sig väl med kunderna. Det tar många år att få ett bra rykte, men det tar ett jobb att få ett dåligt rykte som dessutom är väldigt svårt att bli av med.
Det har diskuterats en del här på forumet om fast eller löpande pris. Min uppfattning är att fast pris är det bästa för båda parter. Jag lämnar fast pris på ca 95% av mina jobb och dessa blir lika bra utförda som om jag skulle arbetat på löpande räkning. Men för mig som företagare är det i mitt tycke bättre att ge ett fast pris till kunden, då vet de vad arbetet kommer att kosta redan från början, och det blir inte några diskussioner om att det blev för dyrt. Jag kan ju tala om att under mina 17 år som egen har jag inte haft en enda kundförlust på grund av att det blivit för dyrt.
Nu håller jag dock på att trappa ner verksamheten till förmån för ett bygglärarjobb på gymnasiet. Detta för att kroppen börjar säga till att man måste lugna ner sig. Totalt 27 år på byggen sätter sina spår, men kan då min kunskap överföras till dagens unga är det väl bra.
Tartan
Det har diskuterats en del här på forumet om fast eller löpande pris. Min uppfattning är att fast pris är det bästa för båda parter. Jag lämnar fast pris på ca 95% av mina jobb och dessa blir lika bra utförda som om jag skulle arbetat på löpande räkning. Men för mig som företagare är det i mitt tycke bättre att ge ett fast pris till kunden, då vet de vad arbetet kommer att kosta redan från början, och det blir inte några diskussioner om att det blev för dyrt. Jag kan ju tala om att under mina 17 år som egen har jag inte haft en enda kundförlust på grund av att det blivit för dyrt.
Nu håller jag dock på att trappa ner verksamheten till förmån för ett bygglärarjobb på gymnasiet. Detta för att kroppen börjar säga till att man måste lugna ner sig. Totalt 27 år på byggen sätter sina spår, men kan då min kunskap överföras till dagens unga är det väl bra.
Tartan
Det finns jobbiga kunder också som man kommit överens om ett pris och sen när arb. är klar så har de räknat ut hur många timmar man varit där och konstaterat att man haft en timmpenning på över 300:-. De fattar inte att man lika gärna kan gå back med fast pris. En advokat kan plocka minst 1200:- tim och du får ingenting för det medans en advokat kan gnälla när en hantverkare tar 300:- tim och får ett nytt kaklat badrum som består i många år, konstigt va. :-/
Som jag ser det är fastprisalternativet det överlägset bästa. Kunden vet vad det kommer att kosta, och inga överaskningar när fakturan kommer. Sedan finns det ju alltid kunder som bara räknar tiden man är på plats, och inte tänker längre än deras förmodade väldigt korta näsa. Man måste beräkna material, kontakta hantverkare, rita eller skissa på jobbet mm. mm. Men i det stora hela tycker jag att fast pris är det bästa. Sedan gör man ibland mindre vinst, och ibland mer vinst.
Som svar till dig, pellefant, så har jag slitit hårt och känt ansvar för mina kunder. Det är ett måste i en tuff bransch, och där det finns många lycksökare som finns med några år för att sedan göra konkurs. Sådant får marknaden dåligt rykte av. Jag och mina medarbetare försöker att göra bra jobb och hålla tiderna i alla lägen, men till hundra procent går det förstås inte. Vi har inga annonser alls, utan bara vårt rykte och vår reklam på bilen. Kan man hålla ner sina egna fasta kostnader så finns det ju lite marginaler att använda om något jobb går sämre. Man behöver ju inte åka i varsina nya bilar till samma jobb utan samåka om det finns möjlighet. Detta tror jag även en kund ser som en fördel att inte han får betala en massa respengar.
Tartan
Som svar till dig, pellefant, så har jag slitit hårt och känt ansvar för mina kunder. Det är ett måste i en tuff bransch, och där det finns många lycksökare som finns med några år för att sedan göra konkurs. Sådant får marknaden dåligt rykte av. Jag och mina medarbetare försöker att göra bra jobb och hålla tiderna i alla lägen, men till hundra procent går det förstås inte. Vi har inga annonser alls, utan bara vårt rykte och vår reklam på bilen. Kan man hålla ner sina egna fasta kostnader så finns det ju lite marginaler att använda om något jobb går sämre. Man behöver ju inte åka i varsina nya bilar till samma jobb utan samåka om det finns möjlighet. Detta tror jag även en kund ser som en fördel att inte han får betala en massa respengar.
Tartan
Eh, du menar antingen att 300 kr/h är för lite för hantverkaren eller att 1200 kr/h för advokaten är för mycket? Det finns alltså inga skillnader i hur komplext det är att utföra resp arbete, eller vilken utbildning som krävs?kakelmaster skrev:Det finns jobbiga kunder också som man kommit överens om ett pris och sen när arb. är klar så har de räknat ut hur många timmar man varit där och konstaterat att man haft en timmpenning på över 300:-. De fattar inte att man lika gärna kan gå back med fast pris. En advokat kan plocka minst 1200:- tim och du får ingenting för det medans en advokat kan gnälla när en hantverkare tar 300:- tim och får ett nytt kaklat badrum som består i många år, konstigt va. :-/
Skulle jag hamna i tingsrätten av någon anledning föredrar jag nog att betala en slant för det du kallar för "ingenting".
har ni hört historien om advokaten som kom upp till sankte per?
när han kom dit upp så slog sankte per på sin pc och sade sen till advokaten: du ser ut ung för din ålder!
advokaten till per: tackar, jag gick nyss i pension vid 65 å så gick jag å dog, hann inte med att vara pensionär mer än några veckor
per: 65 år? men här i min dator så ser jag att efter alla timmar du fakturerat så måste du vara minst 95 år gammal!!
när han kom dit upp så slog sankte per på sin pc och sade sen till advokaten: du ser ut ung för din ålder!
advokaten till per: tackar, jag gick nyss i pension vid 65 å så gick jag å dog, hann inte med att vara pensionär mer än några veckor
per: 65 år? men här i min dator så ser jag att efter alla timmar du fakturerat så måste du vara minst 95 år gammal!!
Klicka här för att svara