Hej allesammans,
Jag har läst lathunden (https://www.byggahus.se/ar-vaggen-barande-en-lathund) och andra trådar, men jag känner mig inte helt säker på om väggen är bärande eller ej.
Planritningen är daterad 1966 och huset är troligen byggt åren därpå.
Takstolarna är fackverk, men inte enbart trianglar, de borde dock vara självbärande, eller?
Väggen ifråga (röd ruta i bild nedan) är vinkelrät mot takstolarna, och består av en överliggande 80x80 regel, som kanske vilar i skorstenen i ena änden, och vilar på två 80x50 reglar (alltså totalt 80x100) i andra änden. Reglar däremellan är/har varit 80x50 på c/c 60.
En tidigare ägare har dock byggt om och satt in en bred dörr, då byggt med 70x45 reglar, och det verkar inte ha skapat några problem. Skulle inte karmen pressats samman och fått dörren att kärva om väggen varit bärande och nu försvagats?
Nästa vägg (blå ruta i bild ovan) som fortsätter i samma vinkelräta riktning gentemot takstolarna har inte en så kraftig överliggande regel, utan en klenare 80x50; eftersom det är den enda väggen i den riktningen borde den också behöva vara bärande, och skulle i så fall haft en kraftigare överliggande regel, eller?
Det finns också en hel del hål i den överliggande regeln i väggen ifråga, både för VP-rör och grövre galvade rör till ett numera bortplockat expansionskärl på vinden. Tar man upp så många hål, så nära inpå varandra, i en bärande vägg?
Av dessa anledningar tror jag inte att väggen är bärande. Det som får mig att tvivla är just den överliggande regeln på 80x80, samt att den vilar på två 80x50 (totalt 80x100) i ena änden och (kanske) i skorstenen i andra änden.
Jag har läst lathunden (https://www.byggahus.se/ar-vaggen-barande-en-lathund) och andra trådar, men jag känner mig inte helt säker på om väggen är bärande eller ej.
Planritningen är daterad 1966 och huset är troligen byggt åren därpå.
Takstolarna är fackverk, men inte enbart trianglar, de borde dock vara självbärande, eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Väggen ifråga (röd ruta i bild nedan) är vinkelrät mot takstolarna, och består av en överliggande 80x80 regel, som kanske vilar i skorstenen i ena änden, och vilar på två 80x50 reglar (alltså totalt 80x100) i andra änden. Reglar däremellan är/har varit 80x50 på c/c 60.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En tidigare ägare har dock byggt om och satt in en bred dörr, då byggt med 70x45 reglar, och det verkar inte ha skapat några problem. Skulle inte karmen pressats samman och fått dörren att kärva om väggen varit bärande och nu försvagats?
Nästa vägg (blå ruta i bild ovan) som fortsätter i samma vinkelräta riktning gentemot takstolarna har inte en så kraftig överliggande regel, utan en klenare 80x50; eftersom det är den enda väggen i den riktningen borde den också behöva vara bärande, och skulle i så fall haft en kraftigare överliggande regel, eller?
Det finns också en hel del hål i den överliggande regeln i väggen ifråga, både för VP-rör och grövre galvade rör till ett numera bortplockat expansionskärl på vinden. Tar man upp så många hål, så nära inpå varandra, i en bärande vägg?
Av dessa anledningar tror jag inte att väggen är bärande. Det som får mig att tvivla är just den överliggande regeln på 80x80, samt att den vilar på två 80x50 (totalt 80x100) i ena änden och (kanske) i skorstenen i andra änden.
Tack för ditt svar, det var inte vad jag hoppades på eller väntade mig.Matti_75 skrev:
Du menar alltså att takstolarna inte är fribärande, utan bärs upp av samtliga väggar markerade i bilden? Får jag för att lära mig något fråga varför du tror att väggarna är bärande?
Är det endast husritningar (som jag inte har) som behövs, eller kan jag dela annan information i jakten på ett definitivt svar?
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Har du kollat om kommunen har fler ritningar?
Jag ställer mig lite frågande till att den där liggande regeln ovanför dörren kan bära något eftersom den inte ser ut att gå in i eller vila på de stående reglarna på vardera sidan.
Du kan inte komma åt och se om golvbjälkarna vilar på väggen nu när du har öppnat så mycket?
Men helt säkra svar kan du nog bara få från en byggkonstruktör som kollar på plats.
Jag ställer mig lite frågande till att den där liggande regeln ovanför dörren kan bära något eftersom den inte ser ut att gå in i eller vila på de stående reglarna på vardera sidan.
Du kan inte komma åt och se om golvbjälkarna vilar på väggen nu när du har öppnat så mycket?
Men helt säkra svar kan du nog bara få från en byggkonstruktör som kollar på plats.
Tack för svar. Nej, jag visste inte att kommunen kunde ha såna handlingar, tack för tipset, försöker ringa dem imorgon.BirgitS skrev:
Har du kollat om kommunen har fler ritningar?
Jag håller med om regeln över dörrkarmen, men jag kan inte hjälpa att tänka att snickaren kanske inte tänkte hela vägen när han byggde om.
Huset har en källare, som är en platta på mark, med murade väggare, och ytterligare en platta ovanpå. På denna platta ser det ut som att man slagit upp alla väggar på boningsplanet, och i flera av rummen har man därefter gjutit ytterligare en tunnare platta (jag antar istället för att regla upp och bygga ett trägolv). Om jag inte missförstår dig så ämnar jag säga att det inte finns några golvreglar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag vet inte om det är relevant, men om jag överlappar dessa två planritningar, så vilar de (enligt Matti_75) troligtvis bärande väggarna på boningsplanet delivs på väggar i källarplan. Gröna definitivt, gula åtminstone delvis, röda inte alls.
Logga in
Skapa konto
I gamla hus med handspikade takstolar så är dom inte lika framräknade som dagens takstolar. Detta gäller oavsett Typ av takstolM MånsaSven skrev:Tack för ditt svar, det var inte vad jag hoppades på eller väntade mig.
Du menar alltså att takstolarna inte är fribärande, utan bärs upp av samtliga väggar markerade i bilden? Får jag för att lära mig något fråga varför du tror att väggarna är bärande?
Är det endast husritningar (som jag inte har) som behövs, eller kan jag dela annan information i jakten på ett definitivt svar?
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Förlåt, jag menade alltså bjälkarna upp mot vinden, sådana vilar på bärande väggar.M MånsaSven skrev:Huset har en källare, som är en platta på mark, med murade väggare, och ytterligare en platta ovanpå. På denna platta ser det ut som att man slagit upp alla väggar på boningsplanet, och i flera av rummen har man därefter gjutit ytterligare en tunnare platta (jag antar istället för att regla upp och bygga ett trägolv). Om jag inte missförstår dig så ämnar jag säga att det inte finns några golvreglar.
Tackar för svaret. Ah, golvbjälkar som vindens golvbjälkar, som man skulle kunna säga är de underliggande bjälkarna i varje takstol?BirgitS skrev:
Jag har tyvärr ingen bild, men jo bjälkarna som korsar väggen ligger dikt an den överliggande väggregeln, däremot vet jag inte hur jag kan bedöma eller ta reda på om de verkligen "vilar" på väggen.
Klicka här för att svara