R Robert-san01 skrev:
Skydden brukar finnas i variant med och utan signalkontakt. Roligare än så blir det inte.

Det finns en beräkningsstandard för skydd enligt SEK i HB 457, den kan din elektriker följa.

Glöm inte skydd på LAN och RS485 buss när du ändå håller på..
Skydd på LAN och RS585..? Hur då menar du?

Det är nog SEK Handbok 452 de menar, om du vill snöa in lite på ämnet. Den beskriver överordnat vilka risker det handlar om och vilka metoder man kan använda för att skydda sig. Vill du ha 100% skydd mot Tor på skithumör så får du klä in huset i stålplåt. Handboken pratar därför inte så mycket om att skydda sig utan om att minska skadorna. Plånboken kommer att välja en viss grad av chansning här. Boken listar ett par skyddsklasser som man kan förhållas sig till.

Ett val är om man vill ha skydd mot direkt åsknedslag i byggnaden. Risken för detta brukar vara försvinnande liten jämfört med nedslag i ledningar och indirekta nedslag. Det är här man vill ha ett åskskydd, dvs uppfångare och nedledare från taket. Det brukar vara betydligt mer kostnadseffektivt att nöja sig med ett överspänningsskydd som ger skydd mot direkta nedslag i ledningar och indirekta nedslag nära byggnaden och ledningar. Dessa två begrepp är inte etablerade utan boken pratar om åskskydd när de menar överspänningsskydd. Den är skriven av branschfolk som säljer både åskskydd och överspänningsskydd... Boken betonar kraftigt åskskydd, men är ändå värd att läsa.

Dessutom medföljer ett excelark (som kräver microsoft...) för att beräkna risken för olika slags nedslag och överspänningar, och dess effekt på byggnaden. Man behöver vara rejält nördig för att tränga i dessa beräkningar, vilket jag gjort, fast inte via denna bok och dess ark utan från standarden där jag skrev ett eget program för riskanalysen. Det jag lärde mig var att det inte gav svar på hur "kraftigt" skydd jag behövde...

Så lättare tumregler duger gott.
Tätort behöver vanligen inget skydd alls medan hus på landsbygden vanligen tjänar på ett överspänningsskydd men inte åskskydd.
Erfarenhet av tidigare åsknedslag ger en indikation.
Luftledningar ger högre risk än nedgrävda ledningar.
Teleledningen bör klippas av. Rent allmänt ska man undvika flera ingående ledningar som är långa (100-tals meter) utanför huset.
Skyddsutjämning vid behov, kanske även eget jordtag.

Ett prisvärt och potent överspänningsskydd som rekommenderas är Elrond's åskskyddspaket.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
C
Gjorde en del research i höstas efter blixtnedslag här och fastnade för Elrond ED150. Köpte @GK100 (tror jag det var) argument att dessa ursprungligen utvecklats som en allt-i-ett-lösning för Ericssons basstationer och därmed är väl beprövade i "fält".
Ser inte någon direkt anledning att hålla på med grov/mellan/finskydd när det numera finns kombiskydd med motsvarande specifikationer som landar på en bråkdel av priset.

Ville helst ha ett skydd med patroner utifrån argumentet att man då inte behöver ta hit en elektriker om skyddet blir förbrukat. Men det återstår att se om det är något praktiskt problem.

• Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Ett åskskyddssystem med fångspröt och åskavledare och grov kopparwire för att skydda enfamiljshuset mot direkt fullträff av en blixt, behöver man nog inte.

Men även om man har servisledningen från elnätsbolaget förlagd i mark från deras transformator, är det inte fel att montera 4-poligt(3 faser och för nollan) överspänningsskydd vid sin elmätartavla. Elnätsbolag kan ju få blixtnedslag i sin transformator eller i sina luft-elledningar till transformatorn och överspänningen leds sedan via servis-ledningen in i ditt enfamiljshus. Det kostar inte så mycket, själva överspänningspatronerna av Typ 1 + Typ 2 totalt ca 2000 à 3000 kr, + installation kanske lika mycket. Du sover lugnare.
Typ 1 = grovskydd, tar hand om de stora strömmarna.
Typ 2 = medelskydd, tar hand om medelhöga strömmar
Typ 3 = finsskydd, sätts ofta direkt i ett vägguttag och sedan sticks stickproppen för apparaten som ska skyddas i finskyddet. Sådana finns på Clas Ohlson, skulle jag tro.

• Gilla
kmartinb
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Men även om man har servisledningen från elnätsbolaget förlagd i mark från deras transformator, är det inte fel att montera 4-poligt(3 faser och för nollan) överspänningsskydd vid sin elmätartavla. Elnätsbolag kan ju få blixtnedslag i sin transformator eller i sina luft-elledningar till transformatorn och överspänningen leds sedan via servis-ledningen in i ditt enfamiljshus. Det kostar inte så mycket, själva överspänningspatronerna av Typ 1 + Typ 2 totalt ca 2000 à 3000 kr, + installation kanske lika mycket. Du sover lugnare.
Så tänkte jag också...

kmartinb kmartinb skrev:
Skydd på LAN och RS585..? Hur då menar du?
Det finns överspänningsskydd för dessa med att montera i anslutning till växelriktaren.(om jag förstått dig rätt är det dels pga solceller du funderar på överspänningsskydd?) så du inte får in eller skickar ut överspänningen från invertern till ditt datanät om du kör trådat.

• Gilla
kmartinb
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det finns överspänningsskydd för dessa med att montera i anslutning till växelriktaren.(om jag förstått dig rätt är det dels pga solceller du funderar på överspänningsskydd?) så du inte får in eller skickar ut överspänningen från invertern till ditt datanät om du kör trådat.
korrekt. Dock har jag inte skaffat några solceller ännu.

Så... Efter lite sökande så har jag fastnat för Elrond tror jag. Väljer mellan EDG54S-TEC230 och EDG54S-230.

Vilket av dessa är att föredra egentligen tycker ni? Safetec låter ju bra på pappret men restspänningen på EDG54S-TEC230 anges till <1.65 kv och på EDG54S-230 till 1.5 kv. Och ju lägre rest-kv desto bättre som jag har förstått så då borde väl EDG54S-230 vara bäst ur den aspekten..? Men å andra sidan verkar ju Safetec vara en bra funktion som vinner på det där med att den klarar glapp...

Och det är ca 1000 kr dyrare i versionen med Safetec än utan.
Så frågan är om det är värt prisskillnaden?

Kan ju tillägga att när jag pratade med en kille på Elrond så sa han att dessa båda skalar ned stöten till lika stor strömpeak dvs 1,5 Ka även om det utrycktes lite annorlunda i spec-dokumenten. Varianten med Safetec hade bara ”skydd mot ännu fler saker”.

Överspänningsskydd för solceller är å sin sida en annan historia har jag nu lärt mig så det skaffar jag separat när den dagen väl kommer...

C
kmartinb kmartinb skrev:
Vilket av dessa är att föredra egentligen tycker ni?
Svårt att säga något utan att veta mer om tillämpningen. Det är ju olika skydd för olika ändamål, situationer och miljöer.
Hur har du kommit fram till att det är just ett mellanskydd du skall ha?

C cpalm skrev:
Svårt att säga något utan att veta mer om tillämpningen. Det är ju olika skydd för olika ändamål, situationer och miljöer.
Hur har du kommit fram till att det är just ett mellanskydd du skall ha?
Då jag bor i hus med endast el via markledning så ska det räcka för indirekt nedslag dvs nedslag i det allmänna elnätet vilket är det som ska vara det jag e.v. riskerar. Det skyddet ska alltså vara fullgott för mig så som jag förstått. (Flera hävdar ju att jag inte ens behöver det)
Så frågan gällde inte mellanskydd eller grovskydd utan med eller utan Safetec. Men jag tror jag kommer köra på det.

Grovskydd är inget du ska tänka på öht ytterst få om några som det passar för i de här fallen. Vill du ha något kolla på de sk kombiskydden likt vad cpalm nämnde tidigare. Du kommer bättre undan på alla sätt med den typen tex de Elrond har är riktigt bra.

Och så till det viktigaste oavsett dvs hur ser anläggningen ut och var sätter man in det med bäst verkan, och att det blir rätt utfört i små men viktiga detaljer montagemässigt.

GK100 GK100 skrev:
Grovskydd är inget du ska tänka på öht ytterst få om några som det passar för i de här fallen. Vill du ha något kolla på de sk kombiskydden likt vad cpalm nämnde tidigare. Du kommer bättre undan på alla sätt med den typen tex de Elrond har är riktigt bra.

Och så till det viktigaste oavsett dvs hur ser anläggningen ut och var sätter man in det med bäst verkan, och att det blir rätt utfört i små men viktiga detaljer montagemässigt.
Som sagt; Grovskydd har jag släppt tanken på redan. Frågan nu gäller om funktionen Safetec eller är bra eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.