2 833 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Den ekonomiska biten med studentlägenhet?
Sida 1 av 2
En skillnad med studentlägenheter jämfört med vanliga är att det brukar vara 10 månaders hyra istället för 12, det avspeglar sig på en månadshyra som känns högre än motsvarande vanliga hyreslägenhet.
Hon bör kunna söka bostadsbidrag, men i mitt fall slutade det med att jag fick betala tillbaka en del för det året jag hade sökt. Efter det så tyckte jag inte det var lönt med bostadsbidrag och körde resten av studietiden utan.
Vad det gäller avdrag eller om du kan söka bostadsbidrag vet jag ingenting om.
Är inte helt insatt i vilka regler som gäller nuförtiden, så ta mitt svar med en nypa salt. Dom ändrar ju hej vilt fram och tillbaka vad det är som gäller från år till år...
Hon bör kunna söka bostadsbidrag, men i mitt fall slutade det med att jag fick betala tillbaka en del för det året jag hade sökt. Efter det så tyckte jag inte det var lönt med bostadsbidrag och körde resten av studietiden utan.
Vad det gäller avdrag eller om du kan söka bostadsbidrag vet jag ingenting om.
Är inte helt insatt i vilka regler som gäller nuförtiden, så ta mitt svar med en nypa salt. Dom ändrar ju hej vilt fram och tillbaka vad det är som gäller från år till år...
kollade på första google-träffen berörande inackorderingsbidrag men de hade regeln att man inte fick bo närmare än 3 timmars resväg till skolan och såpass långt bort är inte någon av skolorna hon funderade på.. Sen kanske det bara var den kommunen som hade det kravet...
Huvudregeln för bostadsbidrag för unga är enligt fk:s hemsida: [citat]Du som har fyllt 18 men inte 29 år kan ha rätt till bostadsbidrag. Hur stort bidrag du får beror på hur många ni är i hushållet, hur mycket du betalar för bostaden och hur stor bostaden är. Din inkomst före skatt påverkar också hur strort bidraget kan bli. Som inkomst räknas även 80 procent av studiebidraget. [/citat]Yrrol skrev:
Är anledningen till att ni vill skaffa en lägenhet till henne att hon ska slippa lång pendling till gymnasiet? När jag övervägde ett nischat gymnasium så låg det cirka 7.5 mil bort, på 90-talet hade jag kunnat få inackorderingstillägg, men det var ingen större summa.
Nej det är inte pga avstånd, det är uppriktigt sagt mer för motivera henne till att vilja studera. Betygen sviktar, enda hon drömmer om är eget beonde, så tänkte att det kunde få bli en "morot" som får henne att vilja ta tag i studerandet...
Fast med de hyrorna i förhållande till storleken så kan man ju lika gärna sponsra med en liten vanlig lägenhet isf. Tänkte jag tills StyrmanBengt nämnde detta med 10 månaders hyra - hur slipper man betala för 2 månader alltså? Hur kommer det sig?
Fast med de hyrorna i förhållande till storleken så kan man ju lika gärna sponsra med en liten vanlig lägenhet isf. Tänkte jag tills StyrmanBengt nämnde detta med 10 månaders hyra - hur slipper man betala för 2 månader alltså? Hur kommer det sig?
Man slipper inte betala för två månader, årshyran är fördelad på tio månader istället för tolv. Dels för att studenter (högskolenivå) får bidrag för tio månader och på det sättet är det ingen som riskerar att bli efter med hyran. Men förmodligen också för att många studentrum står tomma under sommaren och inkomstbortfallet blir inte så stort om det inte är någon hyra dem månaderna.
Så det viktiga för er att se till årshyran istället för månadshyran, om ni inte med säkerthet vet att hon ska bo hemma sommarmånaderna och att ni då säger upp lägenheten.
Så det viktiga för er att se till årshyran istället för månadshyran, om ni inte med säkerthet vet att hon ska bo hemma sommarmånaderna och att ni då säger upp lägenheten.
StyrmanBengt talar om de kategoribostäder som förvaltas som traditionella "studentbostäder" på våra gamla och nya högskole-/universitetsstäder. Där "bjussar" nationen/stiftelsen på sommarlovet genom att öka hyran på terminstid.
Jag har själv ett förflutet som kårfifflare, och vet ändå inte varför det är på detta viset. Men en effekt av det är att man i praktiken avlastar universitetsstädernas socialtjänst väsentligt. Studenterna "sparar" ju själva till sommarlovshyran genom att låna ihop den under de månader de pluggar.
Den som vill veta mer om Sverige bör omedelbart ta jobb som fastighetsskötare på något av dessa "korridorhus". Jag lovar att ni skulle häpna.

Jag har själv ett förflutet som kårfifflare, och vet ändå inte varför det är på detta viset. Men en effekt av det är att man i praktiken avlastar universitetsstädernas socialtjänst väsentligt. Studenterna "sparar" ju själva till sommarlovshyran genom att låna ihop den under de månader de pluggar.
Den som vill veta mer om Sverige bör omedelbart ta jobb som fastighetsskötare på något av dessa "korridorhus". Jag lovar att ni skulle häpna.
Nu blir det lite OT, men om det är betygen som är problemen gör du nästan helt säkert bara det problemet större genom att låta henne flytta hemifrån.Yrrol skrev:
Kanske, kanske inte... Samtidigt ska man inte utesluta alternativen som finns, det kan ju lika gärna funka såsom att det inte gör det - i värsta fall får man väl avbryta projektet och låta henne komma hem igen...
Jag vill ju tro på att man ska se vad personer brinner för och jobba vidare på det för att personen i fråga ska själv vilja engagera sig.. Än att man starffar med tvångslösningar som man tror är bra men som den andre hatar och då starkt motarbetar...
Jag vill ju tro på att man ska se vad personer brinner för och jobba vidare på det för att personen i fråga ska själv vilja engagera sig.. Än att man starffar med tvångslösningar som man tror är bra men som den andre hatar och då starkt motarbetar...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vänta nu, "straffar" genom att erbjuda gratis bostad (och förmodligen all annan hemmaservice)?Yrrol skrev:
Kanske dags för ett snack om ekonomi och livets realiteter.
Om gymnasietjejen flyttar hemifrån är det nog mycket mer än hyreskostnaden som tillkommer.
Good luck i en besvärlig situation! //KoW
Jag förstår vad ni säger. Det finns mer fakta som jag inte vill gå ut med då det inte gäller min egna familj osv även om ni hade fått bättre försteålse till denna tanke isf. Försöker bara hjälpa till några som har det tufft.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag förstår,kanske, lite vad du menar.Yrrol skrev:
Ett miljöombyte, där man gå i en skola som ligger såpass långt bort att man kanske får chansen att skaffa andra vänner etc är kanske inte helt fel en del gånger...
/K
För att knyta ihop säcken och återanknyta till grundfrågorna: Nej, du kan inte dra av kostnaderna på din deklaration Nej, tjejen får inte bostadsbidrag. Däremot kan hon få inackorderingsbidrag. Och ytterligare en variant är att efterforska lämpliga stipendiefonder.
Detta är visserligen lite OT redan. Men jag vill passa på att slå ett slag för våra folkhögskolor! Flera av dem erbjuder internat i trygg social miljö. Folkhögskolornas lärare är dessutom (inte alltid, men oftast) ytterst kompetenta och övertygande i sitt yrke.
Detta är visserligen lite OT redan. Men jag vill passa på att slå ett slag för våra folkhögskolor! Flera av dem erbjuder internat i trygg social miljö. Folkhögskolornas lärare är dessutom (inte alltid, men oftast) ytterst kompetenta och övertygande i sitt yrke.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg