927 läst ·
4 svar
927 läst
4 svar
Demontering av oljetank, vädring/ångor
Jag är i färd med att demontera den gamla villaoljetanken i källaren och noterar att villaolja luktar väldigt mycket. Planen är att tömma tanken till oljefat med borrmaskinspump, dunka i kutterspån som får suga åt sig sista skvätten och som sedan plockas upp, samt avsluta med att lite provisoriskt installera en paxfläkt som trycker in luft i tanken och därmed ventilerar ut ångorna i fasad och låta den gå en vecka eller så. Därefter kapa upp tanken och slänga. Vad tror ni, kommer den sista villaoljan dunsta och ventileras ut eller kommer det fortfarande finnas kvar en skvätt olja? Har försökt läsa mig till vad villaolja har för avdunstningshastighet men verkar vara lite olika bud.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Det är i princip diesel. Har du sågspån med diesel i botten av tanken tar det nog ett bra tag innan det slutar lukta.
Kapar du med tigersåg? har du funderat på brandrisk?
Jag skulle efter pumpning överväga att borra ett litet hål nära botten om det inte finns bottenplugg och tappa av sista skurken där i hink eller oljetråg. Ha en assistent ifall hinken blir full och du fast med fingret över hålet
Kan gå att tippa upp lite så det rinner till hörnet med hål, ifall inte botten redan har en lågpunkt.
Kapar du med tigersåg? har du funderat på brandrisk?
Jag skulle efter pumpning överväga att borra ett litet hål nära botten om det inte finns bottenplugg och tappa av sista skurken där i hink eller oljetråg. Ha en assistent ifall hinken blir full och du fast med fingret över hålet
Kan gå att tippa upp lite så det rinner till hörnet med hål, ifall inte botten redan har en lågpunkt.
Ja det finns en matarledning/kran som gick till den gamla pannan som sitter i botten på tanken, så med en lätt tippning får man nog ut sista slurken ganska lätt. Sedan kutterspån som får suga åt sig och sedan tas upp. Därefter operation vädring med fläkt som sagt. Nån som har koll på hur lätt/snabbt villaolja dunstar? Är det lönt att göra detta? Vill undvika för mycket doft och kladd när jag sedan kör med tigersåg eller nibbler. Oljan är från 90-talet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden