Hej
Jag håller på med en enkel tillsnyggningen av en toalett.
I den så ska det bytas blandare, men inte handfat.
Blandaren är av modell Gustavsberg, 1971, se bild.
Problemet är att undertill så sitter någon form av fast anslutning för rören som inte riktigt vill lossna, se bild.
Ska den gängas loss, eller demonteras blandaren på något annat sätt?
Om den ska gängas så sitter den iaf som berget!
Just nu känns det som att det blir en oförutsedd utgift i fom av handfat i denna enkla lilla renovering...
Snälla, någon som har koll på hur detta ska ske?
Har sökt både på forumet och övriga nätet, men inte hittat någon info som berör denna fasta ansluting för rören.
Tacksam för hjälp!
/GeBe
Jag håller på med en enkel tillsnyggningen av en toalett.
I den så ska det bytas blandare, men inte handfat.
Blandaren är av modell Gustavsberg, 1971, se bild.
Problemet är att undertill så sitter någon form av fast anslutning för rören som inte riktigt vill lossna, se bild.
Ska den gängas loss, eller demonteras blandaren på något annat sätt?
Om den ska gängas så sitter den iaf som berget!
Just nu känns det som att det blir en oförutsedd utgift i fom av handfat i denna enkla lilla renovering...
Snälla, någon som har koll på hur detta ska ske?
Har sökt både på forumet och övriga nätet, men inte hittat någon info som berör denna fasta ansluting för rören.
Tacksam för hjälp!
/GeBe
LÖST!
Anslutningen satt urspruingligen klämd på kona med en mutter som jag redan tagit bort på bilden, hölls nu av 40 års klegg.
Lossnade då jag ledsnade och gick lös med gummiklubban på allvar (var beredd på att stå med ett späckt handfat).
Muttern längst in lossnade efter en stunds bankande och grejande med poygrip, samt mycket rostlösare!
Behövde alldrig nån kråkfot...
Anslutningen satt urspruingligen klämd på kona med en mutter som jag redan tagit bort på bilden, hölls nu av 40 års klegg.
Lossnade då jag ledsnade och gick lös med gummiklubban på allvar (var beredd på att stå med ett späckt handfat).
Muttern längst in lossnade efter en stunds bankande och grejande med poygrip, samt mycket rostlösare!
Redigerat:
Hej, väcker liv i denna gamla tråden. Jag har samma problem. Den mutter du lossat på bilden ska lossas med en 28mm hylsa. Mutter mot handfatet får jag loss men inte anslutningen. Var slog du med gummiklubban, på gängan i mitten?G GeBe skrev:LÖST!
Klicka här för att svara